Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
На последното издание на най-големия форум за българи зад граница: "Кариера и живот – защо в България?", който се проведе в Берлин, организаторите от платформата "Bulgaria Wants You" проведоха онлайн анкета, чиято цел бе да обобщи профила на посетителите, причините за заминаването им и възможностите за тяхното завръщане в родината. "..
14-ото издание на Софийския фестивал на науката ще се проведе от 9 до 12 май 2024 г. в София Тех Парк. Фестивалът предлага достъпни и забавни събития, които разкриват как чудесата на науката и най-новите проучвания от целия свят обогатяват живота ни, обясняват познатите явления от ежедневието ни и носят надежди за бъдещето на човечеството...
Бедността у нас лека намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга. Подобренията обаче са бавни, а политическият хаос обещава да забави с години фундаменталната промяна на социалната система, която има реален потенциал да..
Наградите "Златни патета" 2024 г. ще бъдат раздадени за седма поредна година на официална церемония в средата на месец май, като те подкрепят прогресивната българска музика. Публиката определя кои ще са победителите, като гласува онлайн в специално създадената платформа . Гласуването в ежегодната кампания "Златни патета" вече започна. Графа,..
Теодор Стойчев е ръководител на Бюрото на Европейския парламент (ЕП) в България. По случай 9 май, Денят на Европа той беше гост в предаването "Радиокафе". Стойчев сподели, че обединението на европейските държави в Евросъюз е цяло чудо, въпреки противоречията, противопоставянето и войните, които те са имали помежду си в исторически план...
В предаването "Добър вечер, София" се срещаме с Петя Андасарова. Тя е само на 23 години, но вече е успешен артист. В артистичната сфера, в която навлиза още от ранните си години тя вече има свой широкоспектърен образ. Като ученичка в 5 клас първо се докосва до музиката и има желание да пее. Записва се към вокалната група на 32 СУ "Св...
"Софийски музикални седмици" е един от емблематичните фестивали за столицата, а откриването на тазгодишното му 55-то издание ще се състои на 23 май. Той ще протече в два модула - майско-юнски и септемврийски. Повече за на събитието разказа проф. Момчил Георгиев. По думите му Софийски музикални седмици са инкубатор на създаването на нови..