Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ако се казваш Пат Матини

Любителите на класическата китара откриват, че джазът е подължение с други форми на предпочитаната от тях музика, а за феновете на джаза, така или иначе класическите граници никога не са били плашещи

Пат Матини
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Когато имаш почти половин век на сцена, 20 награди „Грами” в различни категории и любовта на цял свят, с какво още можеш да изненадаш?
Ако се казваш Пат Матини, със сигурност имаш с какво.

Примерно да пишеш музика, с идеята да бъде свирена от друг, но така, че на първо слушане това да не бъде лесно за разпознаване. Уж да няма импровизационни моменти, а класическите музиканти да звучат като джазмени. И не на последно място, да завършиш албума с китарна версия на Арво Пярт.

Дългите композиции сами по себе си не са нещо ново за Матини - да си спомним за „As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls” или „Оркестрион”. Но в двете сюити за китара, Пат като че ли разказва своята история на любимия си инструмент, не пропускайки приеманата вече и за класическа, фламенко форма, съвсем като духовен наследник на Хоакин Родриго и влезлия във вечността „Аранхуес” (част 4 от разгърнатата от Лос Анжелис китарен квартет). С тях са и двете му включвания като „сайдмен” (части 3 и 7).

Квартетът има още преди години Грами-признание за албума си с включени композиции на Матини и не е изненада сегашната им съвместна работа.

Подобно е и отношението на Пат към соло китаристът Вио, който започва албума с концерт в четири части, едва ли случайно близък по звучене на заглавието с името на автора си („Paths to the Sun”), което няма как да не ни върне към музиканта, повлиял най-много на Пат - Майлз Дейвис („Miles Ahead”). Така любителите на класическата китара откриват, че джазът е подължение с други форми на предпочитаната от тях музика, а за феновете на джаза, така или иначе класическите граници никога не са били плашещи.

Написан преди две и половина години по време на почивката на Пат и семейството му в Гваделупа, албумът е вид посвещение на тях с превърнатата в музика красота на изгрева. Парафразата идва от самосебе си и е свързана с другото огромно влияние върху младия Пат, заради което той заменя семения тромпет с китара. „Бийтълс” ме насочиха към китарата, Майлз ми откри джаза и импровизацията”, обича да си спомня Пат. А ние обичаме да го следваме по слънчевите му пътеки.

Радиопремиерата е на 2 април с интерпретацията на самия Матини върху Арво Пярт, останалото от „Пътя към слънцето“ – в последното предаване за месеца.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05
Финалът на международния конкурс беше вчера

Певци от Двореца на децата спечелиха големи награди в Малта

Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата.  За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..

публикувано на 25.03.24 в 13:51