Когато имаш почти половин век на сцена, 20 награди „Грами” в различни категории и любовта на цял свят, с какво още можеш да изненадаш?
Ако се казваш Пат Матини, със сигурност имаш с какво.
Примерно да пишеш музика, с идеята да бъде свирена от друг, но така, че на първо слушане това да не бъде лесно за разпознаване. Уж да няма импровизационни моменти, а класическите музиканти да звучат като джазмени. И не на последно място, да завършиш албума с китарна версия на Арво Пярт.
Дългите композиции сами по себе си не са нещо ново за Матини - да си спомним за „As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls” или „Оркестрион”. Но в двете сюити за китара, Пат като че ли разказва своята история на любимия си инструмент, не пропускайки приеманата вече и за класическа, фламенко форма, съвсем като духовен наследник на Хоакин Родриго и влезлия във вечността „Аранхуес” (част 4 от разгърнатата от Лос Анжелис китарен квартет). С тях са и двете му включвания като „сайдмен” (части 3 и 7).
Квартетът има още преди години Грами-признание за албума си с включени композиции на Матини и не е изненада сегашната им съвместна работа.
Подобно е и отношението на Пат към соло китаристът Вио, който започва албума с концерт в четири части, едва ли случайно близък по звучене на заглавието с името на автора си („Paths to the Sun”), което няма как да не ни върне към музиканта, повлиял най-много на Пат - Майлз Дейвис („Miles Ahead”). Така любителите на класическата китара откриват, че джазът е подължение с други форми на предпочитаната от тях музика, а за феновете на джаза, така или иначе класическите граници никога не са били плашещи.
Написан преди две и половина години по време на почивката на Пат и семейството му в Гваделупа, албумът е вид посвещение на тях с превърнатата в музика красота на изгрева. Парафразата идва от самосебе си и е свързана с другото огромно влияние върху младия Пат, заради което той заменя семения тромпет с китара. „Бийтълс” ме насочиха към китарата, Майлз ми откри джаза и импровизацията”, обича да си спомня Пат. А ние обичаме да го следваме по слънчевите му пътеки.
Радиопремиерата е на 2 април с интерпретацията на самия Матини върху Арво Пярт, останалото от „Пътя към слънцето“ – в последното предаване за месеца.
От 2 до 4 август на хижа "Планинец" във Витоша ще се проведе фестивалът за електронна музика, организиран от независими артисти No Signal. През последните години фестивалът се утвърди като значимо събитие в електронната сцена, но тази година организаторите са принудени да променят локацията си. Тазгодишното издание няма да се състои на обичайното си..
В петък (05.07.24 г.) Симфоничният оркестър на БНР закрива с концерт своя 75-и сезон. Събитието е в зала "България" от 19.00 ч. Главният диригент на състава Константин Илиевски, който ще бъде на пулта, е избрал три произведения: "Елегия" от Пламен Джуров, Концерт за валдхорна и оркестър №1 от Рихард Щраус и Симфония №7 от Антон Брукнер. Солист..
В първия ден на юли Нов симфоничен оркестър ще представи една класическа (във всеки смисъл на тази дума) програма . Започва с увертюра „Егмонт“ на Бетовен и завършва с една симфония, солидна и монументална като катедрала – Четвъртата на Брамс. Между тях красиво е разположен един от концертите на Моцарт (номер 21 в до мажор) – тук солист..
Музиканти от 10 държави ще участват в третото издание на международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев“ в Боровец през август. Директорът на фестивала Татяна Илиева обясни: "Фестивалът няма и никога не е имал комерсиална цел. Единствената цел на събитието е много благородна - да се подпомогне развитието на летния планински туризъм в курортния комплекс..
Четвъртото издание на Sofia Live Festival вече „чука на вратата“. От 21 до 23 юни (този уикенд) на Арена София (Колодрума) в Борисовата градина ще могат да се видят, чуят и снимат изпълнители като американското хип-хоп дуо Atmosphere , магнетичната Selah Sue , нидерландската култова изпълнителка Kovacs , американският диджей и..