Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Разкажи се: Хосе Луис Монтон

С Хосе Луис Монтон в Мадрид, 27.4.16
Снимка: архив Л. Фотев

При Хосе Луис Монтон нещата се случват като с магическа пръчка. Китарист и в случая аранжор на Бах, Бетовен, Брамс... Когато се срещнахме за пръв път в Мадрид, вече бях програмирал доста от неговата музика: фламенко - с любими музиканти, с арабски аромати, за деца. “Семейството на майка ми искаха да свиря на фламенко китара, тя самата свиреше и пееше, дядо – също. Така постепенно научих фламенко-езика. После дойдоха нещата, които исках да кажа“ – започна тогава да се разказва Хосе Луис.

После дойде соловия му албум за ЕСМ. Тогава ми направи впечатление неговата отдаденост към Бах. „Класиката ни дава познанията, фламенкото - новите цветове” - казва по този повод Хосе Луис. Сега разговорът ни като че ли продължава от онзи момент преди пет години и изненадата ми, че не е учил музика:

- Мога само да чета ноти. Музиката я научих интуитивно, не мога да я обясня теоретично и подредено.Всичко, което научих от големите музиканти, с които работих, ми помогна да направя този албум с музиката на Бах и Бетовен.И преди съм правил аранжименти на Бах,на испански барок, свирил съм много "Концерта за Аранхуе" на Хоакин Родриго, също и „Чаконата“ - извадих ѝ партитурата с много търпение и много бавно. "Токата и фуга" също съм свирил с Ара Маликян като „булерия“. Всичко, което уча интуитивно, го прилагам. За мен правенето на диска без забавление. Имах много свободно време по време на карантината. Един мой ученик ме помоли да му аранжирам „Аве Мария“ на Шуберт - казах му, че нямам време, но после си дадох сметка, че мога да го направя. Така малко по малко, албумът стана.

На стрийминг представянето му накрая изсвирихте „Токата и фуга“ различно от диска, доколко сте импровизирали при правенето му?

- Много е късметлийско да имаш флейтист като Хуан Карлос Арасил. Той ме придружава във всичките ми проекти. Хубаво е гении да са ти приятели! Самият той е музика - като че ли композира импровизациите си. На  секундата ги композира, всичко прави в движение - страхотен е! Фламенкото е също като джаза с много импровизации - много ритмични, както и бързината на свирене. Винаги във фламенкото е имало място за импровизации - в някои от жанровете му, това е силата, с която докосваш струните. Всичко зависи от деня, от твоето душевно състояние…

- Ти като музикант, слушаш ли колегите си, преди да направиш нещо ново? Например, слушал ли си "Арията" на Бах на Ришар Галиано на неговия акордеон?

- Да, аз съм записвал няколко версии на "Арията", но сега ѝ написах и текста и направих също аранжимент за струнни. "Арията" си е "Ария". Много ми е харесвало това, което сме правили с Ара Маликян, но въпроса беше да имаме и ритмично продължение, нещата трябва да са добре в ритмично отношение.

- Разликата между това,  което свирихте с Ара като “Tocate y fuga”, където също пееш, и сега, когато сте само с флейта и кахон?

- Да, мина време. Аз много съм помъдрял, идеите ми са отлежали. Разбира се, всеки може да му хареса или да не му хареса това което правим. Много от идеите ми са различни за този диск - това е опит, години, спокойствие и естествено отношение към нещата. Не ме интересува, дали ми казват нещо може ли да се направи, или не. Аз сложих своята песъчинка за това, тези два музикални стила да бъдат близки, почти заедно. Всичките музики се раждат от човешката душа и те са за хората.

- Ти създаде не само музика, а и текстове. Наистина ли за един ден си написал текста към „Унгарски танц номер 5“ на Брамс?

- Ако трябва да съм честен, написах го за час и половина, но винаги казвам, че когато си в студио, на теб не ти плащат за часа в студиото, а ти се плащат за целия дотогавашен опит, който ти позволява да направиш нещата за час и половина. През целия си живот съм писал други текстове. Много китаристи са, както казва Пако де Лусия за себе си, фрустрирани певци. Аз също, като човек от Средиземноморието съм един фрустриран cantautor, автор на текстове като Серат и Сабина. Не ми е достатъчна само музиката - има послания, които трябва да се кажат с глас. 



Цялото интервю и голяма част от албума в специалното издание на "Слънчев джаз+" в края на Разпети петък, 30 април.


Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лютни за Хемингуей и за Аламбра

В неделя ви запознахме с един от акцентите в "Слънчев джаз+", с който и започваме. Следват авторски композиции като части от саундтраковете към два документални филма на коренно различни теми, но с общ знаменател близкоизточният произход на авторите. Първият филм е за Хемингуей в Хавана с баса и уда на Шанир Езра Блуменкранц, а вторият - за 9 дни в..

публикувано на 15.10.21 в 09:25

Оркестърът за народна музика на БНР открива сезона си

Оркестърът за народна музика на БНР открива своя 69-и творчески сезон тази вечер от 19:00 часа в Първо студио на БНР. „Подготвили сме изключително интересни класически и премиерни заглавия, изпълнени от солистите на оркестъра Недялко Недялков, Костадин Генчев, Кръстьо Димов, Пейо Пеев, Петьо Костадинов, Иван Цонков и Мартин Владимиров. Ще..

публикувано на 14.10.21 в 08:58

Авторите на песни като аптекари

Авторите на песни като аптекари не е концепция, измислена от есперанса спалдинг (отскоро тя пише творческия си псевдоним с малки букви), въпреки че е заглавието на последния ѝ концептуален албум “Songwright’s Apothecary Lab”. Музиката и шаманството още от древни времена са били свързвани и с лечителство.  Колкото до джаза и неговите целебни..

публикувано на 10.10.21 в 15:50

Пиано-дескарги и изпети контрабаси

В неделя тук ви запознахме с "Края на зимата" (ще ни се, нали?) - една от темите на поредния "Слънчев джаз+". Но и другите заслужават повече от обикновено внимание. След мултиинструменталиста Щефан Микус, пианистът Алекс Конде поднася втория си проект с "дескарга" след тази за Телониус Монк (2015) - в случая герой и вдъхновител е Бъд Пауъл...

публикувано на 08.10.21 в 09:45
Ангел Заберски, Борис Таслев и Стоян Янкулов-Стунджи

Ангел Заберски трио представя новия си албум „Like Jazz-3” два пъти в един ден

Ангел Заберски трио избра зала 6 на НДК, за да представи третия си албум от поредицата „Like Jazz”, в която срещат класиката с джаза . На 6 октомври от 18 и 20 ч. почитателите на популярното трио ще могат да се насладят на официалната премиера на новия му албум, както и да бъдат първите, които ще го притежават с автограф от тримата..

публикувано на 05.10.21 в 18:32

Мелопеите на Микус

Когато Щефан Микус дойде на „Джаzz+ фествал“ преди 15 години, неговата музика бе приета като поредното изражение на плюсовете в джаза. За щастие, сега световната музика се е променила отчасти в тази посока - събирането на звучности отвсякъде в едно цяло. Микус събира инструменти от цял свят и ги кара доста често да звучат заедно за пръв път...

публикувано на 03.10.21 в 15:25
Димитър Льолев квинтет

Диаспора джаз

Както всяка година, доайенът на българската джаз-критика Владо Гаджев обобщава джазовото лято, събрало във Варна музиканти от близо и далеч. Тази година стигаме до 30-ото му издание (с две години "батко" на нашето предаване). Както в повечето европейски фестивали, американското участие е сведено до минимум, за сметка на местното, но... Нашенското местно..

публикувано на 01.10.21 в 10:25