Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рио Трио от... Тексас

Сара Джейн Херджис от Rio Trio
Снимка: архив Сара Джейн Херджис

Както вече стана дума в предния текст за босата в Близкия Изток, към темата за влиянието на бразилската музика от средата на миналия век върху музиката от 20-и и 21-и век, винаги може да се добави нещо ново. В случая става дума за едно трио от Тексас, чието име не е само за благозвучие кратко и внушаващо: „Рио трио“ (да не се бъркат с "Трио Рио" или с "Ел Рио трио"). Отпечатъкът, който оставят върху класики на Жобим няма нищо общо с карикатурната каубойска представа за Тексас. Още с началната „Footprints“ на Уейн Шортър, ни е подсказано какво да очакваме в дуетите флейта-бонгоси плюс ритъмът на китарата и хармониите със саксофона. Но не очаквайте и  някакъв далечен отглас на босите, изсвирени от флейтата на Хърби Мен в зората на новата вълна. Не е нито смуути джаз, нито крайбрежен ембиънт.

Лекотата на фразирането на флейтистката Сара Джейн Херджис може да достига до неподозирани дълбини (финалът на „Black Orpheus“). Китарата на Стив Хескин – автор на единствената непозната пиеса в албума, „Lucky Southern“ е в повечето случаи акомпаниращ инструмент на неомръзващата флейта, но също има своите, макар и по-редки, моменти на слава (интрото на „Black Orpheus“). За перкусиите и бонгосите на Ей Джи Монтроуз, може смело да дадем сходна оценка, като за флейтата – интимни и споделящи, нюансирани и динамични. Подборката на репертоара включва и други джаз- и боса-стандарти, разхвърляни уж небрежно, но с умението и щедростта на майстор на паея, който знае колко трябва да е шафрана.

Удоволствието идва именно от съчетанието на разточителното „My Favorite Things“ с предходното, почти фругално „Nature Boy“. Жаждата ни за още, и не само от същото, ни води до второто „Agua De Beber“ (програмирано в предаването ни) и заключителното „Wave“, гаранция за безметежност поне в следващите няколко часа. Винаги е приятно да те изненада нещо непознато, което да представи неповторимо нещо познато. Мисля, че „Рио трио“ развиват това умение - не само концептуално и технически, но и „тялом и духом“, стандарт, който може би ще открием в някой от следващите им албуми – дано да има такива. Нищо, че заглавие като „Straight to the Top“ не дава кой знае какви индикации за подобни намерения, но ще се радвам да греша.

Премиерата на албума, разбира се е в следващия "Слънчев джаз+" само тук, по Радио София на 14 май - петък от 23 ч. с повторение на 15 май, събота от 6 сутринта.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

25 години група D2

Емблематичната група D2 ще отбележи 25 години на сцената с концерт в зала 1 на НДК. Събитието ще се състои  на 10 май 2024 г. Бандата ще изпълни на живо песните, създали и наложили музикалните правила за няколко поколения, както и съвсем нови песни, които подготвя в момента. Група D2 е създадена в края на 1998 г. от Димитър Кърнев. Вторият..

публикувано на 02.05.24 в 14:25
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 13:02

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25