Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ако Чарли Паркър е свирил боса-нова

Признавам си – като любител и на боса-нова, и на Чарли Паркър, и на Харуки Мураками, бях привлечен от заглавието “Charlie Parker Plays Bossa Nova (what if)”.

Естествено, терминът „боса-нова“ се появява няколко години след смъртта на Бърд. Влюбеният в джаза Мураками пише разказ, в който си представя, какво би станало, ако Паркър би бил жив в началото на 60-те.

„Лятото на 1963. Чарли Паркър грабва отново алт-саксофона си и в едно студио до Ню Йорк записва албума „Charlie Parker Plays Bossa Nova“ – пише Мураками и продължава: „не можете да го повярвате? А трябва! Защото е истина.“ Следва уточнението, че е написал това, докато е още в колежа и дори му го публикуват, че и хоноруват.

Всъщност става дума за ревю на въображаем албум, което братът на редактора на колежанското списание, приятел на Мураками, успява да пласира като „нещо много интересно“. Това се случва в третия брой на списанието, което има само още един, преди да спре да излиза. Едва ли Харуки е причината, но все пак…

„Развивах историята си около един уж забравен запис на Паркър, открит години по-късно от звукозаписната му компания“ – четем вече в разказа: „Дотолкова нещата ми се струваха вероятни, че накрая едва ли не и аз започнах да си вярвам“ – признава той. „Имаше хора, които приеха това за чиста монета и търсеха подобен запис в магазините за плочи“ – продължава Мураками, като си спомня членовете на бандата и парчетата, както ги е описал в колежа: „Кой би си представил такъв необичаен състав – Чарли Паркър и Антонио Карлос Жобим събрани заедно? Мечтаната ритъм-секция, която само с имената си, каро сърцето ти да бумти. И на алт-саксофона – кой друг, ако не Чарли Паркър?“

Мураками привидно забравя историята, която по думите му, „в най-неочаквания момент се връща като бумеранг.“ Какво се случва? „Бях в Ню Йорк по работа и видял се с малко свободно време, се разходих около хотела си. Вмъкнах се в магазинче за плочи втора ръка и на секцията с Чарли Паркър открих плочата „Charlie Parker Plays Bossa Nova“. Приличаше на буутлег.  На бялата обложка нямаше снимка, нито рисунка отпред, само името с черни букви. Отзад бяха парчетата и музикантите. За мое учудване, бяха тези, които бях описал в колежанското списание. Само в две парчета, на мястото на Жобим, на пианото бе Ханк Джоунс.“

Мураками публикува разказа си в лятото на 2019. На 1 април 2021 излиза пилотния сингъл на албума на полския композитор Милош Конарски „Charlie Parker Plays Bossa Nova (what if)“. На саксофона е младият Войтек Рейдих.

И аз като автора „умирах да чуя музиката, но в същото време и бях уплашен, дали няма да се разочаровам от това, което ще чуя“. Първото повърхностно впечатление е за поредно чил-аут, да не кажа ресторантско изпълнение с инструменталист, доближаващ се по-скоро до звучността на Стен Гец, отколкото на Чарли Паркър.  От „Момичето от Ипанема“ изпъкват красивите очи („Lindos olhos castanhos“). Финалът „Felicidade de damasco“ остава заявения кайсиев привкус („de damasco“), доста по-близък и познат от истинското „Felicidade“ като си на Ипанема, Копакабана, Гуанабара, а босата е повече от статуята на Спасителя.

И ако си представим, че Паркър лесно е простил н Мураками, може би и той на свой ред ще прости на Конарски и Рейдих.

Откъс от албума в следващия "Слънчев джаз+", по изключение само в юни само в събота сутрин след новините в 6 с повторение вечерта от 10 в стрийм "Дуенде" на Бинар.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05
Финалът на международния конкурс беше вчера

Певци от Двореца на децата спечелиха големи награди в Малта

Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата.  За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..

публикувано на 25.03.24 в 13:51