Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Вековните след четвърт век

За някои от нас „Буена Виста Сосиал Клуб“ и Куба са синоними. За други, като мен – не съвсем. Имал съм късмета да се срещна на живо с това, което е Куба откакто съм на този свят, както и с всички участници в групата, докато бяха на този свят.

„Буена Виста Сосиал Клуб“ едва ли щеше да съществува, ако Куба не беше под кастристки режим. Конкретната формална причина за събирането им е отказ на входни визи за малийските музиканти, които според първоначалните планове на Рай Куудър и Ник Голд е трябвало да свирят с кубински колеги „музики от корените“. Липсата на африканци променя първоначалния замисъл и бъдещата суперформация е събрана буквално от улицата, от уста на ухо. Десетина години по-късно Елиадес се събира с малийците в проекта „Афрокубизъм“, за който сме си говорили.

Другата причина е по-съществена. Още в първата си декада на съществуване, „брадатите“ решават, че сон, музиката свирена в социалните клубове (за разлика от „другите“), не е толкова важна за „революцията“, колкото салсата (изродена в наши дни в регетон-чалга) и т.н. „нуева трова“, противопоставяща иначе превъзходни за времето си млади артисти (Пабло Миланес, Силвио Родригес) на „старата“ трова от Сантяго де Куба например.

Така съдбата на Компай, Рубен, Качаито, Ибраим и почти всички без Елиадес и Омара е предрешена. Социалните клубове са затворени, някои се прехранват като ваксаджии (Ибраим), други страдат от настъпващия артрит (Рубен). Само Омара има късмет да е в съседно студио в момента, когато Рай Куудър с продуцента Ник Голд записват с някои от музикантите в държавната компания ЕГРЕМ. Тя чува от вратата какво се случва, влиза и изпява от раз знаковата „Двайсет години“, като по този начин се присъединява към другите.

Останалите музиканти се познават, но никога не са били събирани накуп. И ето ги, без собствено озвучаване, с панорамни микрофони, в повечето случаи само с един дубъл, записват това, което на значимата им възраст ще надмине и най-смелите им мечти и най-големи постижения в по-младите им години. Две години по-късно, режисьорът Вим Вендерс документира концерта им в „Карнеги хол“ и така се утвърждава легендата „Буена Виста“.

Сега, 25 години по-късно, компанията на Ник Голд изважда на бял свят  малкото алтернативни записи, слага един нов микс от мониторите на хитовата „Чан Чан“ и добавя атмосфера от студиото, най-вече коментарите на Компай, както и няколко неиздадени тогава парчета.

Ще се запитате дали подобно начинание има друга, освен маркетингова стойност. Отговорът не може да бъде еднозначен. Най-малкото според начина, по който слушате. На боксове, „Чан Чан“ дава превес на инструментите (затова е микс от мониторите, които слушат артистите по време на записа), докато на слушалки балансът изглежда идеален и почти неразличим от оригинала, с който сме свикнали.

Тук вече е скобата, която отварям като техен свидетел в първия сезон, когато се бяха разделили – Компай с неговата група и останалите от бандата, от друга. В неговия спектакъл, синът му играеше „главната“ поддържаща роля, в другия, „оригиналния“, Рубен бе внасян и изнасян на инвалидна количка да открива и закрива, като останалите се съобразяваха само с неговия ритъм.

Алтернативните записи в сегашното издание са колкото обогатяващи (дескаргата в „Кандела“), толкова и трогателни (гласът на Ибраим в трио-версията на „Горделивката“). За неиздаваните, също качеството варира според парчетата – от безупречно („Висента“, „Клептоманката“), през изцяло документално („Две гардении“, „Поздрави, Компай“) до несериозно-майтапчийско („Репетиция“, „Дескарга Рубен“).

Първият диск е ремастеризирано копие на познатия ни от четвърт век, в който технологиите и дават, но и взимат. Затова в „Слънчев джаз+“ ще се придържаме към плюсовете на джаза и слънчевата страна на проекта. Петък, след последните вечерни новини по Радио София и събота след първите сутрешни. Нощта е млада, както вечно млади си остават „кръстниците“ ни от „Буена Виста Сосиал Клуб“.


Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Марко Мескида

Марко Мескида: свободни, но и свързани

Слушателите ни познават пианиста Марко Мескида още преди първото ни интервю с него тук преди повече от две години. Идването му в София в деня на следващото ни предаване не е случайно, а чакано и подготвяно от над 5 години - времето, в което той се утвърди като едно от най-търсените в цял свят имена от испанската джаз-сцена. Естествено, ще започнем с..

публикувано на 24.10.21 в 14:55
Маню Катче (отляво) и Ерик Трюфа(з) (отдясно) с музикантите си по средата на бис в Кутанс 2021

Ню-джаз майсторите днес

Какво правят днес двамата гуру на електро-джаза от края на миналия век, тромпетистът Ерик Трюфа(з) и саксофонистът Жюлиен Луро? Имали сме късмета да ги слушаме и гледаме на сцена в София по времена, когато джаз-публиката все още пълнеше, макар и наполовина, зала 1 на НДК. Сега се радваме на 10 пъти по-малка ангажирана аудитория, не такава, която отива на..

публикувано на 22.10.21 в 09:25

Лютни за Хемингуей и за Аламбра

В неделя ви запознахме с един от акцентите в "Слънчев джаз+", с който и започваме. Следват авторски композиции като части от саундтраковете към два документални филма на коренно различни теми, но с общ знаменател близкоизточният произход на авторите. Първият филм е за Хемингуей в Хавана с баса и уда на Шанир Езра Блуменкранц, а вторият - за 9 дни в..

публикувано на 15.10.21 в 09:25

Оркестърът за народна музика на БНР открива сезона си

Оркестърът за народна музика на БНР открива своя 69-и творчески сезон тази вечер от 19:00 часа в Първо студио на БНР. „Подготвили сме изключително интересни класически и премиерни заглавия, изпълнени от солистите на оркестъра Недялко Недялков, Костадин Генчев, Кръстьо Димов, Пейо Пеев, Петьо Костадинов, Иван Цонков и Мартин Владимиров. Ще..

публикувано на 14.10.21 в 08:58

Авторите на песни като аптекари

Авторите на песни като аптекари не е концепция, измислена от есперанса спалдинг (отскоро тя пише творческия си псевдоним с малки букви), въпреки че е заглавието на последния ѝ концептуален албум “Songwright’s Apothecary Lab”. Музиката и шаманството още от древни времена са били свързвани и с лечителство.  Колкото до джаза и неговите целебни..

публикувано на 10.10.21 в 15:50

Пиано-дескарги и изпети контрабаси

В неделя тук ви запознахме с "Края на зимата" (ще ни се, нали?) - една от темите на поредния "Слънчев джаз+". Но и другите заслужават повече от обикновено внимание. След мултиинструменталиста Щефан Микус, пианистът Алекс Конде поднася втория си проект с "дескарга" след тази за Телониус Монк (2015) - в случая герой и вдъхновител е Бъд Пауъл...

публикувано на 08.10.21 в 09:45
Ангел Заберски, Борис Таслев и Стоян Янкулов-Стунджи

Ангел Заберски трио представя новия си албум „Like Jazz-3” два пъти в един ден

Ангел Заберски трио избра зала 6 на НДК, за да представи третия си албум от поредицата „Like Jazz”, в която срещат класиката с джаза . На 6 октомври от 18 и 20 ч. почитателите на популярното трио ще могат да се насладят на официалната премиера на новия му албум, както и да бъдат първите, които ще го притежават с автограф от тримата..

публикувано на 05.10.21 в 18:32