За някои от нас „Буена Виста Сосиал Клуб“ и Куба са синоними. За други, като мен – не съвсем. Имал съм късмета да се срещна на живо с това, което е Куба откакто съм на този свят, както и с всички участници в групата, докато бяха на този свят.
„Буена Виста Сосиал Клуб“ едва ли щеше да съществува, ако Куба не беше под кастристки режим. Конкретната формална причина за събирането им е отказ на входни визи за малийските музиканти, които според първоначалните планове на Рай Куудър и Ник Голд е трябвало да свирят с кубински колеги „музики от корените“. Липсата на африканци променя първоначалния замисъл и бъдещата суперформация е събрана буквално от улицата, от уста на ухо. Десетина години по-късно Елиадес се събира с малийците в проекта „Афрокубизъм“, за който сме си говорили.
Другата причина е по-съществена. Още в първата си декада на съществуване, „брадатите“ решават, че сон, музиката свирена в социалните клубове (за разлика от „другите“), не е толкова важна за „революцията“, колкото салсата (изродена в наши дни в регетон-чалга) и т.н. „нуева трова“, противопоставяща иначе превъзходни за времето си млади артисти (Пабло Миланес, Силвио Родригес) на „старата“ трова от Сантяго де Куба например.
Така съдбата на Компай, Рубен, Качаито, Ибраим и почти всички без Елиадес и Омара е предрешена. Социалните клубове са затворени, някои се прехранват като ваксаджии (Ибраим), други страдат от настъпващия артрит (Рубен). Само Омара има късмет да е в съседно студио в момента, когато Рай Куудър с продуцента Ник Голд записват с някои от музикантите в държавната компания ЕГРЕМ. Тя чува от вратата какво се случва, влиза и изпява от раз знаковата „Двайсет години“, като по този начин се присъединява към другите.
Останалите музиканти се познават, но никога не са били събирани накуп. И ето ги, без собствено озвучаване, с панорамни микрофони, в повечето случаи само с един дубъл, записват това, което на значимата им възраст ще надмине и най-смелите им мечти и най-големи постижения в по-младите им години. Две години по-късно, режисьорът Вим Вендерс документира концерта им в „Карнеги хол“ и така се утвърждава легендата „Буена Виста“.
Сега, 25 години по-късно, компанията на Ник Голд изважда на бял свят малкото алтернативни записи, слага един нов микс от мониторите на хитовата „Чан Чан“ и добавя атмосфера от студиото, най-вече коментарите на Компай, както и няколко неиздадени тогава парчета.
Ще се запитате дали подобно начинание има друга, освен маркетингова стойност. Отговорът не може да бъде еднозначен. Най-малкото според начина, по който слушате. На боксове, „Чан Чан“ дава превес на инструментите (затова е микс от мониторите, които слушат артистите по време на записа), докато на слушалки балансът изглежда идеален и почти неразличим от оригинала, с който сме свикнали.
Тук вече е скобата, която отварям като техен свидетел в първия сезон, когато се бяха разделили – Компай с неговата група и останалите от бандата, от друга. В неговия спектакъл, синът му играеше „главната“ поддържаща роля, в другия, „оригиналния“, Рубен бе внасян и изнасян на инвалидна количка да открива и закрива, като останалите се съобразяваха само с неговия ритъм.
Алтернативните записи в сегашното издание са колкото обогатяващи (дескаргата в „Кандела“), толкова и трогателни (гласът на Ибраим в трио-версията на „Горделивката“). За неиздаваните, също качеството варира според парчетата – от безупречно („Висента“, „Клептоманката“), през изцяло документално („Две гардении“, „Поздрави, Компай“) до несериозно-майтапчийско („Репетиция“, „Дескарга Рубен“).
Първият диск е ремастеризирано копие на познатия ни от четвърт век, в който технологиите и дават, но и взимат. Затова в „Слънчев джаз+“ ще се придържаме към плюсовете на джаза и слънчевата страна на проекта. Петък, след последните вечерни новини по Радио София и събота след първите сутрешни. Нощта е млада, както вечно млади си остават „кръстниците“ ни от „Буена Виста Сосиал Клуб“.
С концерт, посветен на проф. Павел Герджиков, започнаха Ноемврийските музикални дни в Перник. Концертът бе под наслов „На учителя с любов“ и в него участваха преподаватели и студенти от Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. В памет на именития оперен певец, режисьор и педагог в изложбената зала „Любен Гайдаров” на Художествена..
Тази вечер ще бъде премиерата на балета "Ромео и Жулиета" в Софийската опера и балет. Публиката ще види един класически спектакъл с модерни елементи, вдъхновен от пиесата на Шеспир и музиката на Сергей Прокофиев. Спектаклите на „Ромео и Жулиета“ са само четири и ще бъдат днес и на 8, 9 и 10 ноември. В главните роли ще танцуват Марта Петкова, Фредерико..
Българската публика ще има шанса да присъства на първото съвместно музициране на двама забележителни изпълнители - австрийския цигулар Райнер Хонек, дългогодишен концертмайстор на Виенската филхармония, и пианистката Пламена Мангова, която има впечатляваща международна кариера като солист и камерен музикант. Двамата са в София по покана на камерния..
Скъпи гости посреща диригентът на Детския хор на БНР маестра Венеция Караманова, дошли от далечна Япония. Те са част от ръководния екип на Токайския университет. На 18 турнета в страната на изгряващото слънце са били хористите на маестра Караманова. Дружбата им с Япония е от 1967-ма година, когато начело на Детския радиохор е бил..
На 91-годишна възраст почина джаз иконата Куинси Джоунс. „Тази нощ с пълни, но разбити сърца, трябва да споделим новината за кончината на нашия баща и брат Куинси Джоунс. И въпреки че това е невероятна загуба за нашето семейство, ние празнуваме великия живот, който той изживя, и знаем, че никога няма да има друг като него“, се казва в изявление на..
Часове преди световноизвестният цигулар Васко Василев да излезе на сцената за разпродадения преди повече от месец концерт, ученици от столични гимназии ще имат шанса на 5 ноември да посетят безплатната прожекция в НДК на документалният филм „Vasko & The Violin“. Идеята е на авторите и продуценти на филма – телевизионните журналистки Лора..
Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за д оайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона"...