В „Слънчев джаз+” започваме една поредица, условно наречена „(не)забравените джазмени“. В нея ще става дума за артисти, които са оставили следа далеч след своето време или са вкарали инструмента си в съкровищницата на джаза.
Началото ни е с американския флейтист, кларинетист и саксофонист Пол Хорн. Той като че ли има две съществувания: едното до 67-ма година и другото след това. В първото става въпрос за джазмен, свирил с Майлз Дейвис и Нат Кинг Кол, с Дизи Гилеспи и Франк Синатра, да не говорим за Чико Хамилтън, с когото издават доста албуми заедно през 50-те.
През 62-ра година Пол Хорн започва една поредица от концептуални албуми, първият от които е посветен на Клеопатра или по-точно, как би звучала неговата музика и спонтанните му импровизации на флейта в двореца на Клеопатра. Няколко години по-късно (1965), Пол Хорн прави друг концептуален албум, който ще му донесе първото „Грами“. В него той вкарва свещени текстове в джаз-интерпретации.
В 1968 г., увличайки се по източните религии, предприема пътешествие в Индия. Заедно с великолепната четворка от Ливърпул са при Махариши, за да навлязат в тайните на трансцеденталната медитация. Пол Хорн използва пътуването си за да отиде и до Тадж Махал.
Идеята му е да извади малката си флейта и да изсвири за собствено удоволствие нещо под каменния купол на Мавзолея, но когато отива заедно с една „Награ“ за да запише своето изпълнение, се оказва че единият от пазачите започва да му припява и така се ражда първият албум, наречен „Inside Taj Mahal”. В малко повече от 30 минути Пол Хорн спонтанно импровизира, а на моменти пазачът му отвръща с неговите песнопения. Албумът има невероятен успех. През 1972-ра Хорн решава да запише втора част, но тя не е така спонтанна. Пътят обаче е отворен и той започва да записва на места като голямата пирамида (1976) или в катедралата във Вилнюс (1984), както и на открито.
Така ни води из колорадските каньони (Чели -1997) и при племето навахо в Монюмънт вали (2003). Не е чужд и на Бразилия (1999), и на Африка (2001). След смъртта му, част от неговите творби са използвани и за албума „Хималайски импресии“, записан там и в Тибет с участието на Далай Лама.
Пол Хорн смело може да бъде смятан за човека, създал ембиънт и един от прекурсорите на това, което ще стане световна звучност и музика на 21-ви век. Започваме поредицата с неговите изпълнения на живо в Хималаите - все пак сме копродуцирали няколко години преди него "Еверест концерт" с Теодосий Спасов, Николай Иванов и Марина Великова.
Втората част на предаването в първия ноемврийски петък е с живи изпълнения на любими майстори на тромпета: "кръстникът" ни Ерик Трюфа(з) в Марсиак 2021, Ерел Бесон (Кутанс 2021, в компанията на Енди Шепърд, сакс) и Майлз Дейвис от "загубения" концерт в Париж 1991.
Нощта е млада само тук, по Радио София в „Слънчев джаз+“: всеки петък след последните новини на деня, с повторение събота, след първите такива.
От 2 до 4 август на хижа "Планинец" във Витоша ще се проведе фестивалът за електронна музика, организиран от независими артисти No Signal. През последните години фестивалът се утвърди като значимо събитие в електронната сцена, но тази година организаторите са принудени да променят локацията си. Тазгодишното издание няма да се състои на обичайното си..
В петък (05.07.24 г.) Симфоничният оркестър на БНР закрива с концерт своя 75-и сезон. Събитието е в зала "България" от 19.00 ч. Главният диригент на състава Константин Илиевски, който ще бъде на пулта, е избрал три произведения: "Елегия" от Пламен Джуров, Концерт за валдхорна и оркестър №1 от Рихард Щраус и Симфония №7 от Антон Брукнер. Солист..
В първия ден на юли Нов симфоничен оркестър ще представи една класическа (във всеки смисъл на тази дума) програма . Започва с увертюра „Егмонт“ на Бетовен и завършва с една симфония, солидна и монументална като катедрала – Четвъртата на Брамс. Между тях красиво е разположен един от концертите на Моцарт (номер 21 в до мажор) – тук солист..
Музиканти от 10 държави ще участват в третото издание на международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев“ в Боровец през август. Директорът на фестивала Татяна Илиева обясни: "Фестивалът няма и никога не е имал комерсиална цел. Единствената цел на събитието е много благородна - да се подпомогне развитието на летния планински туризъм в курортния комплекс..
Четвъртото издание на Sofia Live Festival вече „чука на вратата“. От 21 до 23 юни (този уикенд) на Арена София (Колодрума) в Борисовата градина ще могат да се видят, чуят и снимат изпълнители като американското хип-хоп дуо Atmosphere , магнетичната Selah Sue , нидерландската култова изпълнителка Kovacs , американският диджей и..