Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Позабравените джазмени 1: Пол Хорн

Пол Хорн
Снимка: архив Л.А.Таймс

В „Слънчев джаз+” започваме една поредица, условно наречена „(не)забравените джазмени“. В нея ще става дума за артисти, които са оставили следа далеч след своето време или са вкарали инструмента си в съкровищницата на джаза.

Началото ни е с американския флейтист, кларинетист и саксофонист Пол Хорн. Той като че ли има две съществувания: едното до 67-ма година и другото след това. В първото става въпрос за джазмен, свирил с Майлз Дейвис и Нат Кинг Кол, с Дизи Гилеспи и Франк Синатра, да не говорим за Чико Хамилтън, с когото издават доста албуми заедно през 50-те.

През 62-ра година Пол Хорн започва една поредица от концептуални албуми, първият от които е посветен на Клеопатра или по-точно, как би звучала неговата музика и спонтанните му импровизации на флейта в двореца на Клеопатра. Няколко години по-късно (1965), Пол Хорн прави друг концептуален албум, който ще му донесе първото „Грами“. В него той вкарва свещени текстове в джаз-интерпретации.

В 1968 г., увличайки се по източните религии, предприема пътешествие в Индия. Заедно с великолепната четворка от Ливърпул са при Махариши, за да навлязат в тайните на трансцеденталната медитация. Пол Хорн използва пътуването си за да отиде и до Тадж Махал.

Идеята му е да извади малката си флейта и да изсвири за собствено удоволствие нещо под каменния купол на Мавзолея, но когато отива заедно с една „Награ“ за да запише своето изпълнение, се оказва че единият от пазачите започва да му припява и така се ражда първият албум, наречен „Inside Taj Mahal”. В малко повече от 30 минути Пол Хорн спонтанно импровизира, а на моменти пазачът му отвръща с неговите песнопения. Албумът има невероятен успех. През 1972-ра Хорн решава да запише втора част, но тя не е така спонтанна. Пътят обаче е отворен и той започва да записва на места като голямата пирамида (1976) или в катедралата във Вилнюс (1984), както и на открито.

Така ни води из колорадските каньони (Чели -1997) и при племето навахо в Монюмънт вали (2003). Не е чужд и на Бразилия (1999), и на Африка (2001). След смъртта му, част от неговите творби са използвани и за албума „Хималайски импресии“, записан там и в Тибет с участието на Далай Лама.

Пол Хорн смело може да бъде смятан за човека, създал ембиънт и един от прекурсорите на това, което ще стане световна звучност и музика на 21-ви век. Започваме поредицата с неговите изпълнения на живо в Хималаите - все пак сме копродуцирали няколко години преди него "Еверест концерт" с Теодосий Спасов, Николай Иванов и Марина Великова.

Втората част на предаването в първия ноемврийски петък е с живи изпълнения на любими майстори на тромпета: "кръстникът" ни Ерик Трюфа(з) в Марсиак 2021, Ерел Бесон (Кутанс 2021, в компанията на Енди Шепърд, сакс) и Майлз Дейвис от "загубения" концерт в Париж 1991.

Нощта е млада само тук, по Радио София в „Слънчев джаз+“: всеки петък след последните новини на деня, с повторение събота, след първите такива.

Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Новата Юн Сун На

В неделя тук очертахме основната линия   на поредния "Слънчев джаз+" след последните новини на деня само тук, по Радио София. Началото е продължение на зададената от миналото предаване посока . Към нея се присъединява още един наш "кръстник" - френският контрабасист Рено Гарсия-Фонс. Финалът е с гостували ни вокални майстори - Давид Ленкс (Дейвид..

публикувано на 21.01.22 в 09:05

Джаз-фламенко от 60-те

Испанският саксофонист Педро Итуралде (1929-2020) е по-непознатият извън Испания създател на това, което ще стане фламенко-джаз. Другият, известният е Пако де Лусия. Но двамата свирят заедно като част от представянето на туристическия потенциал на Испания  на туристическа борса в Германия в средата на 60-те. Тогава са поканени за запис и от ерудита Йоахим..

публикувано на 16.01.22 в 16:30
Хорхе Пардо - от сайдмен на Пако до най-добър европейски джазмен

Пако - китари, мандолини, сайдмени

След представянето на едни от лютиерите на Пако де Лусия и други големи фламенкоси и джазмени неделя тук , логично е днес да чуем техните инструменти в началото на "Слънчев джаз+" веднага след последните новини на деня. След Пако, знаковата му композиция "Entre dos aguas", изсвирена от сайдмена му Тино ди Джералдо в последния му албум "Concert bal". И..

публикувано на 14.01.22 в 17:00

Призванието на лютиерите

Ако има страна, която да се свързва с определен инструмент, това несъмнено е Испания и китарата. Но както знаем, освен на класическата китара, Испания е и родина на фламенко китарата. Има ли връзка между самият инструмент и характерната звучност на даден музикант? На този въпрос, а и на други подобни, се опитваме да намерим отговор с потомствените..

публикувано на 09.01.22 в 15:10
Анат Коен (кл.) и Марсело Гонсалвеш (к.)

Джаз-шоро

Преди няколко дни тук стана дума за Жорж Грюнц , с който започва новия месец и поредното издание с позабравени джазмени. Втората част на предаването в края на петъчната вечер с повторение в ранната съботна сутрин е посветена на дуети от кррая на миналата година. Началото е с джаз-шоро с кларинета на Анат Коен и китарата на Марсело Гонсалвеш от..

публикувано на 07.01.22 в 18:30

Позабравените джазмени, част 3: Жорж Грюнц

Преди няколко месеца обявихме, че в началото на всеки месец, "Слънчев джаз+" ще припомня позабравени артисти, понякога изпреварили времето си и с това разглеждани извън контекста на епохата си и господстващите тогава течения. Ето поредния. Жорж Грюнц (Джордж Грънц за американската публика) е швейцарски органист, пианист, аранжор и диригент. Преди 60..

публикувано на 02.01.22 в 14:55
Стинг в Пантеона малко преди там да бъде нанесена Жозефин Бейкър

Монументалните сцени

Монументалните сцени в Париж тази година започнаха още в предната новогодишна нощ с концерта на аватара на Жан-Мишел Жар във виртуалното пространство на Нотр Дам. През септември, един иначе твърде потискащ монумент, бе превърнат в сцена на свободата - опакованата Триумфална арка по проект на Кристо и Жан-Клод от преди 60 години. В началото на..

публикувано на 31.12.21 в 17:55
Подкасти от БНР