Според него здравният статус зависи основно от два фактора - пряко на здравната култура на нашето население, а косвено на политиките на здравеопазването.
По въпросите за затлъстяването, тютюнопушенето и др., Шарков каза, че „Това е личният ни избор и на база този личен избор и съответно по начините по които ние съществуваме, всъщност се определя и това как в последствие ще въздействаме върху социалната система на държавата, нейната икономическа система, както и най-вече нейната здравна система“, сподели той.
Друг проблем по думите на Шарков са акцизите и приходите от тях, за разлика от много други европейски държави. „Например в България само на един процент от тях пише по закон, че трябва да отиват за програми за превенция, профилактика и промоция на здравето“.
„Постковид“ синдрома, който тепърва се обследва като обект на медицината също е едни от факторите за здравето на българина. „В тази посока за съжаление в следващите две години най-вероятно ще се очаква и покачване на заболеваемостта в различни по тип заболявания“, поясни Шарков и добави, че прекарването на ковид отключва много социалнозначими заболявания.
Относно алтернативните никотинови негоряеми продукти, по думите на Шарков изследванията сочат, че те са по-малко вредни в определени направления от конвенционалните цигари и добави, че най-добрата проверка за това е времето.
Според изчисления дори ако само половината от пушачите в България преминат на бездимни тютюневи алтернативи, това би спестило 1.8 млрд. лв. на бюджета, добави той.
В заключение Шарков каза, че форма на напредничаво мислене е личната отговорност към здравето, но за това са нужни и стимули от държавата, както и че сме на първо място в Европа по най-ниска средна продължителност на живота.
Още подробности за здравния статус на българина можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..