Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява - Учителят Петър Дънов

Срещаме ви с личност, даваща смисъл и надежда на духовното начало у човека.  Той вярва, че любовта, истината, правдата, мъдростта и добродетели са качествата, които човек трябва да изработи в себе си, за да бъде най-добрата си същност.  Този човек наричат Учителя!  Да представиш Петър Дънов - Учителя, създателя на Обществото на Всемирното бяло..

публикувано на 20.07.24 в 16:00

Софийски разкази - булевард “Княгиня Мария Луиза”

Разговорът за бул. Мария-Луиза е със Здравко Петров - урбанист, изследовател, автор и основател на “Исторически маршрути”: "Мария-Луиза съвпада почти с направлението на римската Кардио Максима. Булевардът започва със сградата от времето преди 70-те - старата Централна гара. Построена е от арх.Колар в 1888. Имало е проект да се разшири в стил..

публикувано на 20.07.24 в 15:00
Крикор Асланян

Адресите на любовта - Яворов, Лора и... Дора

Съпругата на Михаил Кремен дала съгласие да заживее с поета в нощта, когато Лора се самоубива Крикор Асланян,  автор на книгата “Един софийски малчуган разказва”, взриви ефира с новината, че във фаталната нощ на 29 срещу 30 ноември 1913 година, когато Лора Каравелова се самоубива, тя посяга на живота си, защото е разбрала, че Яворов има нова..

публикувано на 20.07.24 в 14:00
Станимира Карадочева - Съни и Светла Андреева

Винаги има място за нещо ново, казват дивите момичета от Wild berries

Събира ги желанието да са активни, да са навън и да се радват на природата, да я откриват през погледа на пътешественици, да се докосват до нея, като спортисти. Това е Wild berries – активни момичета, търсещи свободата на духа и движението. Станимира Карадочева - Съни и Светла Андреева за общността  Wild berries и доколко е забранено за момчета:..

публикувано на 20.07.24 в 11:20
Даниел Михайлов

От Леонардо до неновините

Мариета Ангелова, организатор на Международния фестивал за куклен и площаден театър "Арлекино и Марионета" с подробностите за шестото му издание: "Програмата е за малки и големи, отново акцентът е Карло Бозо. Спектакълът му отразява живота на Леонардо с по-забавен поглед в стил комедиа дел'арте. Достъпен е за всички, това е театър за народа - в..

публикувано на 20.07.24 в 10:50
С Ангелина Ангелова

Оценката ще дойде от читателите

Ангелина Ангелова представя новия си исторически роман "Благородството задължава": "Книгата разказва за любовта между двама души в 19 век, трънлива любов. Главните герои са прекалено горделиви, за да бъдат щастливи. Действието се развива в 3 държави. Главната ми героиня е с мексикански произход и тъй като невенът е сред националните цветя на Мексико,..

публикувано на 20.07.24 в 10:02

Чудесно време за забавления

Ема Паунова за семейния ден на Витоша: "Днес е второто поредно издание на "Витоша фемили дей" - в планината е прохладно, тихо и чудесно. Организираме семейни дни с отборни игри и предизвикателства. Идеята е да имаме минимум пет такива събития на сезон и накрая да определим годишните шампиони. Следващото събитие е следващата събота малко по-високо...

публикувано на 20.07.24 в 09:55