Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 18 януари в РЦСИ „Топлоцентрала“

Дуо „Атмосфери“ и Венелин Шурелов с пърформанс по музика на Яан Раатс

Снимка: CULTURAMA.Art

Младите, талантливи пианистки Мила Михова и Александра Дичева ще представят премиерно произведения на съвременния композитор Яан Раатс - 24 Маргинала за две пиана оп. 68 (1982) и Соната за две пиана оп. 82 (1990) в РЦСИ „Топлоцентрала“ тази сряда, 18 януари от 19:00 часа.

Всъщност зрителите ще чуят и видят нещо повече от 24 музикални миниатюри.

В пърформанса важна част е визуализацията, която подготвя Венелин Шурелов.

Музиката на Яан Раатс е едновременно абстрактна и конкретна, има много красота в нея. Искахме да добавим визуална среда“, разказа пред Радио София Мила Михова.

„Предложих на Мила да работим с Венелин Шурелов. Той чу музиката, замисли се и прие. За щастие беше заинтригуван и се съгласи да направим нещо съвместно“, допълни Александра Дичева.

Двете музикантки имат свои пътища на развитие, но съдбата ги среща и събира за общи изяви. За пръв път през 2017 г. свирят заедно на Международния фестивал за съвременна клавирна музика „ppIANISSIMO“, и то произведения от български композитори - Пенка Кунева и Константин Илиевски.

Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо „Атмосфери“ става носител на приза „Олга Камбурова“, печелят и „Кристална лира“ за млади изпълнители.


Измислят името на дуото - „Атмосфери“, когато участват в майсторски клас във Виена. Уточняват, че и двете са променливи и различни, името добре пасва.

Две години след дебюта си двете пианистки са в чужбина, но по-сетне се връщат у нас. 
В момента и двете правят докторантури в София и магистратури в Грац, Австрия. И втора година пътуват дотам през уикендите, за да учат.

Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен.
Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант – учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“.
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия „Васил Карагьозов“ в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката „Национална диплома“, но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“. Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.

Венелин Шурелов (►)е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), “Ротор” (2016) – представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията “Post-Everything”, като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

  • Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Двата фундамента, върху които Раатс изгражда музикалната среда, са остинатният ритмичен пулс и калейдоскопичната фрагментарност на звученето. Механичната пулсация създава усещане за необратимост и дистанция от музикалното преживяване. От друга страна, слушателят бива въвлечен в хаоса от бързо преминаващи и амбивалентни състояния. Мимолетността на всяко състояние възпрепятства възможността то да бъде назовано, което създава една нестабилна атмосфера. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

До 30 април изпращайте детски литературни творби за конкурса на БНР

Програма "Христо Ботев" на Българското национално радио (БНР) до края на април продължава да приема творби, написани от деца, за 41-вото издание на  авторитетния конкурс "Искри" . "Около 3 месеца вече събираме приказки, гатанки, стихотворения, дори есета , написани от деца – отбеляза пред БНР-Радио София Ани Маринова от програмата..

публикувано на 18.04.24 в 14:31

Познатият и непознат Иван Хаджийски в новата книга на Лазар Лазаров "Едно знаме повече"

Излезе ново документално издание, посветено на известния български публицист и социален психолог Иван Хаджийски. "Едно знаме повече" на Лазар Лазаров е документален портрет за живота на бащата на нашата социология. Румен Леонидов е автор на предговора към книгата. Пред Радио София той сподели, че се е получило неочаквано четиво. „Когато..

публикувано на 18.04.24 в 13:42
Снимки: Архив на Румяна Цветкова

Керамичните лица на Румяна Цветкова са повече от 60

Керамичните произведения на Румяна Цветкова, обединени под названието "Всички мои лица", предизвиква интерес и седмици след края на самостоятелна ѝ изложба. В нея са представени 61 лица и състояния, които често пъти изненадват с трактовката. Пред БНР-Радио София художничката призна, че се вдъхновението ѝ винаги идва от хората – техните..

публикувано на 18.04.24 в 11:59

Нова версия на "Приказка" на P.I.F. събира едни от най-популярните гласове на българската музика

На 25 април, P.I.F. ще представят новата версия на песента  „Приказка“. Това е едно от първите парчета на групата, каза пред Радио София Иван Велков от P.I.F. "Приказка" я записахме в студио пред 26 години и сега Марто – нашият барабанист като ми се обади и ми казва, че има едно студио, което е голямо и можем да се съберем всички и се оказа..

публикувано на 18.04.24 в 11:51

Проверявайте домашните любимци за кърлежи след всяка разходка

Необходимо е след всяка разходка на домашните любимци да ги проверяваме за кърлежи, каза пред Радио София ветеринарният лекар д-р Весела Василева от Фондация „Четири лапи“. „Искам да наблегна, че не трябва да гледаме за толкова как да се справим, когато е възникнала ситуацията, а да гледаме по-скоро на предотвратяване, т.е. да си..

публикувано на 18.04.24 в 10:14

В столичния район "Връбница" все още не е започнала обработката срещу кърлежи

Първото косене на тревните площи вече е завършило в почти всички столични райони, каза пред Радио София Надежда Бобчева – зам.-кмет по направление „Зелена система, екология и земеползване“. На места за започнали и вторите обработки. „Стараем се да увеличим броя на обработките. Когато времето е топло, най-нормалното нещо е да отидеш на разходка в..

публикувано на 18.04.24 в 09:32

Ще продължава да вали в планините, облачността остава значителна

Днес облачността ще е предимно значителна. В сутрешните часове валежи все още ще има в Източна България, но бързо ще спрат, съобщиха от НИМХ. Около и след обяд на много места в югозападната половина от страната отново ще има валежи, по-значителни в Родопската област. Ще остане ветровито, с умерен, в Дунавската равнина – силен северозападен вятър. С него..

публикувано на 18.04.24 в 07:35