"И тук е ролята и на държавата да се хванат тези моменти, да се оценят, да се направи съответно държавна политика и съобразявайки се с европейските директиви и регламенти да се развива електрическата мобилност в България като икономически сектор", отбеляза Костов.
Относно политиките за електрическа мобилност Костов отбеляза, че тя като един стартиращ икономически сектор и вземайки предвид, че пред държавата стоят много предизвикателства факт е, че много от действията, които са предприети в други европейски страни в България изостават като национална политика. Относно това, че производството на електромобили изисква до 6 пъти повече използване на редки суровини в сравнение с конвенционалните автомобили той коментира:
"Въпросът е в това, че когато се развива една технология тя минава през различни етапи. Нека не забравяме как е стартирало производството на автомобилите в края на 19 и началото на 20 век. В момента това е така, защото се натрупва критична маса от материали, които са нужни за една голяма бъдеща индустрия, но знаете, че рециклирането е в основата на развитието на всяка индустрия. Рециклирането на тези материали занапред, когато производството стане масово ще подпомогне този процес и този довод няма да е толкова актуален".
През 2022 г. е създадена работна група за устойчива мобилност за разработване на пътна карта и закон за развитие, като е бил поставен хоризонт 2025 г., а в последствие той е бил удължен с 5 години до 2030 г.
"Тази комисия е една бяла лястовица в процеса, за който говорихме до момента и ангажираността на държавата, тъй като едно от условията за отпускане на първия транш по Плана за възстановяване и устойчивост беше да се създаде такава комисия. Идеята беше в тази Комисия за устойчива мобилност акцент да се сложи върху електрическата мобилност. В течение на два до три месеца работа ние предложихме един строен и изчистен вариант на национална визия за електрическа мобилност", сподели Костов и допълни:
"Тази комисия започна работа с доста участници от различни икономически сектори и сфери, но за съжаление, когато се получи първия транш интересът спадна. В момента се работи по втория етап за Закон за електрическата мобилност. И всичкото това нещо с прочутата българска експедитивност, в кавички. Към момента имаме готовност, имаме енергията на останалите участници, но тази комисия реално не работи".
Костов посочи, че електрическата мобилност включва в себе си не само автомобилите и зарядните станции, но и ред съпътстващи дейности, които са в основата й за развитие. По думите му България е една от основните активни страни в създаването на европейското законодателство в сферата на електрическата мобилност и една от първите в Европа, която е създала програми за професионално образование и обучение.
Според статистиката до месец април 2023 г. броят на зарядните пунктове у нас са се увеличили до 751 от 605 през 2022 г., а броят на зарядните колонки е достигнал 1018 от 810 през изминалата година. Това показва ръст от 25% в зарядната инфраструктура спрямо 2022 г. Костов отбеляза, че трябва да се създаде национална стратегия за увеличаване на зарядните станции, тъй като броят на електромобилите се увеличава.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Фондация "Активна историческа карта" завърши новата си карта за Второто българско царство (1185 – 1396 г.) , предназначена за училища, учители и любители на историята. "Първо направихме цифрова карта на Третата българска държава, на Второто българско царство, предстои да съставим и на Първото. И в този период се водят войни, има териториални..
Патриарх Даниил благослови Кюстендил и гостите на града за Голяма Богородица. След като оглави патриаршеската литургия в централния храм "Успение Богородично", продължила близо три часа, Негово светейшество освети и обредните пити и хлябове на празника Панагия - Въздигане на хляба, който вървеше паралелно пред входа на черквата. В..
От Националния младежки форум (НМФ) се обръщат към млади, активни граждани, организации, местна и национална власт с оглед на наслояващото се напрежение около законодателни, политически и социални проблеми, които се отнасят пряко до младите граждани на страната. Вчера представители на НМФ участваха в кръгла маса на тема: “Възможности за..
Фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ) извърши разследване в 2 части: "Властелините на пръстта" и "Едрогабаритни схеми" за методите, по които хора от Столичния инспекторат от години източват бюджета на Столичната община през събирането и откарването на отпадъци в съответните депа. "Дългогодишна корупционна схема в Столичния инспекторат е..
Според експертите светът отчита 11-тата поредна година с рекордно горещи месеци, а 2024 г. може да бъде първата, в която затоплянето ще надмине границата от 1.5 °C (сочена за критична в докладите на учените към ООН и Парижкото споразумение). Последиците за България са видими в екстремните прояви на времето – липса на сняг през зимата,..
По предварителни данни в България са установени Covid щамове на варианта FLiRT на "Омикрон", обяви пред БТА проф. Ива Христова, директор на Националния център по заразни и паразитни болести. По думите ѝ подвариантът BA2.86, който се разпространи бързо, се нарои на подварианти и всички те сборно се наричат FLiRT. "Името му е съчетание на..