Цели на проучването е:
Подробности по темата разказа Камен Кънев, управител на българското представителство на фирмата, реализирала проучването.
"Провеждаме от може би 5 години различни анкети, които искаме да подкрепят бизнеса в България и да дадат една различна гледна точка. Целта на това проучване беше, от една страна да видим какво е настоящото ниво на употреба на генеративен изкуствен интелект в България, както и в Германия. Да видим също така и по какъв начин той се прилага и да бъдем един канал за потенциално споделяне на добри практики. Всеки, който участва в анкетата след това може да получи пълния доклад и реално погледнато да получи опит от отговорите на останалите компании", каза той.
По думите му тенденциите, които са важни са, че на първо място AI е вече тук. У нас всеки втори участник заявява, че го използва често и редовно в корпоративна работна среда. Сферите, в който неговата употреба е най-голяма са IT сферата (47%) и маркетинга (39%). Също така се използва в производствените сектори и логистиката.
"Следващите сектори, които са важни в момента като обем, 29% е научно-развойна дейност и с 25% е областта на човешките ресурси. Любопитно е, че плановете на българските компании за допълнително внедряване на изкуствен интелект, на първо място е сферата на човешките ресурси (35%), на второ място е логистика, администрация и управление, а на трето е са финанси", заяви Кънев.
Относно притесненията на хората за навлизането на новата технология той подчерта, че от една страна има такива от страна на личността, от друга на самия бизнес. Според думите му много от хората се обръщат към AI като към човешко същество, като това може да доведе до отчуждение и липса на социални контакти. Другият риск е, че може да се развие зависимост, която да се изрази в машинално разсъждение от страна на хората. Освен това в корпоративния сектор опасенията са за възможност за изтичане на поверителна информация и лични данни.
"За мен най-фрапантната разлика на анализа, който излезе е различното възприятие на стратегията при компаниите. Интересното и като сравнение е и честотата на употреба. Като гледахме данните видяхме, че в България все едно се използва повече и по-често, отколкото в Германия. И там е много голям процентът на отговорилите, които казват, че то все още се тества у нас", каза Кънев.
Той добави, че след задълбочено разглеждане на данните се е оказало, че отговорът е в боравенето с рисковете на корпоративно ниво. Освен това немската компания като по-прагматична първо разработва стратегия и рамка на употребата на AI, базирана на избягване на конкретни видени рискове и едва след тогава да премине в политика на честа и редовна употреба, след обучение на персонала. 90% от немските компании заявяват, че или вече имат планирани обучения, или са в процес на решение за такава имплементация. А в България стратегия липсва.
Относно употребата на AI за нечисти цели Кънев посочи, че вече има търговски начини на част от алтернативните инструменти, които се опитват да боравят в тази посока. Най-добрият пример е продуктът на Microsoft - Bing AI, който когато цитира информация винаги слага източника.
"Важното е да сме хора. Всичко, което минава от изкуствения интелект трябва да мине през човек накрая. Дори автомобилите с автопилот все още имат волан, все още ти казват бъди готов да хванеш волана, ако нещо се случи", подчерта той. И допълни, че ролята на човека няма да бъде изместена поне в следващите 10 години.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Невена Николова и Данаил Конов са имена от екипа на радио София - той идва от Враца в София в 2015, тя идва от радио Шумен. Още за техния път към и в радиото - в звуковия файл: Може ли по обява да намериш призвание и има ли значение какво казват родителите? Кои са най-сладките позиции, каква е разликата между новинар и водещ, както и репортер -..
Гостува ни актрисата Маргарита Костова. Надежда Герова разговаря с нея относно призванието актьор и всичко, което заобикаля един човек на изкуството. За работата на актрисата в куклени и драматични постановки и как предава занията си на деца и младежи нека чуем повече сега.
Какви са предизвикателствата пред младите хора в България? Каква е ролята на активните граждани за преодоляване на разделението в обществото? По темата ни гостува Мирослав Цеков, председател на Форум гражданско участие: "Отвореното ни писмо до НС бе провокирано от насочени срещу НПО призиви от политически сили в НС. Това е откровена заплаха и опит..
Албена Димитрова от Американския Университет в Благоевград представя състезанието по социално предприемачество "Станция Иновация": "Аз съм втори семестър в първи курс, следвам два бакалавъра. Клубът ни за по-добро общество организира благотворителни базари и в "Станция Иновация" парите също ще отидат при лица в неравностойно положение. То се..
В месеца на любовта търсим формулата за здрава връзка в примерите около нас. Книгите събират ли хората? Събеседници: Темз Арабаджиева и Антон Биров: "Вчера вечерта много исках да затворя вратата и да си чета книга. Любовта не е един конкретен ден. Нямам нищо против празника, стига малките прояви на любов да не са само един ден. Същото е с..
Как интересът на децата към книгите оформя читателските нагласи в бъдеще и какво има и трябва да има в списъка с книги до 12 клас? Събеседникът ни Борис Илиев е учител по български език и литература в Националната природоматематическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която завършва като ученик: "Моите ученици много обичат да четат, но..
Разговорите са с Еди Емирян - един от стожерите на "Хоризонт" и с Милен Димитров - редактор в Дирекция “Дигитални програми”, направление “Интернет портал” на Българското национално радио. Също така Милен работи към Златния фонд на Радиото. И, разбира се, по-младите от нас го познаваме, като постоянен лектор в БНР Академията, създадена с методическа и..