Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За плюсовете и минусите на нискоемисионната зона

Снимка: БГНЕС

Нискоемисионната зона за автомобили в София вече е в сила и тя ще е валидна до 29 февруари 2024 година. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница". Като "бутафорна и вредна" определи мярката общинският съветник от "Възраждане" Деян Николов. Той приема, че има решение на Столичния общински съвет за намаляване на вредните емисии в центъра на града, но смята, че не това е начинът.

"В момента, в който заработи Столичният общински съвет ще вкараме предложение да отпадне наредбата поне във вида, в който се намира. Да, има решение на съда, според което решение трябва да се вземат мерки и общината е отговорна да направи така, че фините прахови частици да са в норма, но това не означава, че точно по този начин трябва да се забранява на старите автомобили да влизат в центъра на София. Това, на практика е бутафорна мярка", каза Николов.

Нискоемисионната зона в центъра беше приета от предишния общински съвет в края на миналата година в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони, като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха, особено през зимните месеци. Достъпът в НЕЗ на града вече е ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г. и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г. Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. По темата коментар направи и Стефан Димитров от AirBg.

"Може да има несъвършенства, но посоката е вярна. Има нов общински съвет, който ще се сработи и в един момент ще продължи в същия този дух. Защото принципът се разбира от всички. Човешкият живот и човешкото здраве са най-отгоре. Те са над личното удобство, над личния каприз, те са на върха на ценностите на съвременната западна цивилизация, към която ние принадлежим", каза той.

Освен това посочи, че е важно как се движим с личния си автомобил и даде за пример кмета на Любляна, който е въвел ограничения за влизане с автомобили в центъра на града. Отначало хората са протестирали, но после са осъзнали, че мерките са за по-добро.

"В един голям град ако няма правила, той започва да прилича на гето. Нащият град достатъчно прилича на гето и е крайно време да си подредим къщата", отбеляза Димитров. И каза:

"Ние сме в състояние след избори. Ние сме в първите три месеца на управлението на кмета и Общинския съвет и сега е времето за реформи. Освен това нека да не забравяме, че тази мярка е приета от стария Общински съвет, доминирана от други политически сили и тя ще бъде въведена първо, като напомняне и второ, чак догодина ще бъде разширен кръга."

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Тръмп обича да сочи и да му аплодират

"Форум", 21.01.25: Какво (не) каза Тръмп в речта си след клетвата?

Тази вечер седмичните коментатори във "Форум", предизвиквани от Константин Лавсов, обсъждаха горещи новини и по-дълготрайни проблеми: Инаугурацията на Тръмп Прекалено ли беше вниманието на българските медии и дали не е резултат на политическа поръчка? Какво (не) каза новият американски президент в речта си след клетвата?  Мощните, богати..

публикувано на 21.01.25 в 19:00

Какво можем да изгубим, ако игнорираме кризата с изчезващото биоразнообразие?

Ново изследване, водено от природозащитната организация WWF, сочи, че жизненоважните услуги, с които дивата природа осигурява ежедневния ни живот, не получават нужното обществено внимание . Експертите предупреждават, че този пропуск може да има пагубни последствия както върху околната среда, така и върху нас – хората. Изследването,..

публикувано на 21.01.25 в 17:30
Снимки: Надежда Герова

Бабинден в "Майчин дом"

Денят на родилната помощ, още познат и като Бабинден, за поредна година бе отбелязан тържествено в първата у нас Акушеро-гинекологична болница – "Майчин дом". В аулата на лечебното заведение присъстваха лекари, акушерки, анестезиолози и обучаващи се студенти. Отслужена бе и света литургия. Изпълнен бе и ритуалът по измиването на ръце със..

публикувано на 21.01.25 в 16:58
Мая Райкова

Джаз академията на Биг бенда на БНР ще представи в концерт авторски творби на млади музиканти

Мая Райкова е продуцент "Поп и джаз" в Българското национално радио (БНР). В предаването “Радиокафе“ тя разказа за предстоящ концерт в Джаз академията на Биг бенда на БНР, в която редом с опитните музиканти от Биг бенда, застават млади музиканти, които са не по-малко опитни, защото имат сериозен стаж в различни формации, но за някои от тях,..

публикувано на 21.01.25 в 16:55

Петър Ганев: Да гледаме първите действия на Тръмп, но и на новата Европейска комисия

Предизвикателствата пред Европа стават повече с идването на 47-ия президент на САЩ – и по отношение на зелените политики, и по отношение на сигурността и отбраната, относно търговската политика и други. Голямата част от търговията на Стария континент е вътрешнообщностна – в рамките на ЕС, но немалка част от стоките – особено от силните..

публикувано на 21.01.25 в 16:29

Първо студио на БНР ще бъде домакин на концерта "Петолиния и вдъхновения"

Първо студио на БНР ще бъде домакин на концерта "Петолиния и вдъхновения“ на 5 февруари от 19.00 часа. Проектът е на композитора Костадин Генчев, който изследва пресечната точка между класическата музика и българския фолклор. Диригент ще бъде Любомир Денев-син, а публиката ще чуе нестандартни инструментални съчетания – гъдулка и виола, кавал и..

публикувано на 21.01.25 в 15:55
Петър Бунев

Петър Бунев: За нужната промяна в жп транспорта един мандат няма да е достатъчен

Българските железници са в по-лошо състояние отколкото преди 30 години . Няма развитие през годините. Средствата са недостатъчни за поддръжка, да не говорим за нови линии. Европейското финансиране е за определени линии и за европейските коридори. Това коментира пред БНР-Радио София Петър Бунев , председател на Синдиката на..

публикувано на 21.01.25 в 15:48