Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За плюсовете и минусите на нискоемисионната зона

Снимка: БГНЕС

Нискоемисионната зона за автомобили в София вече е в сила и тя ще е валидна до 29 февруари 2024 година. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница". Като "бутафорна и вредна" определи мярката общинският съветник от "Възраждане" Деян Николов. Той приема, че има решение на Столичния общински съвет за намаляване на вредните емисии в центъра на града, но смята, че не това е начинът.

"В момента, в който заработи Столичният общински съвет ще вкараме предложение да отпадне наредбата поне във вида, в който се намира. Да, има решение на съда, според което решение трябва да се вземат мерки и общината е отговорна да направи така, че фините прахови частици да са в норма, но това не означава, че точно по този начин трябва да се забранява на старите автомобили да влизат в центъра на София. Това, на практика е бутафорна мярка", каза Николов.

Нискоемисионната зона в центъра беше приета от предишния общински съвет в края на миналата година в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони, като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха, особено през зимните месеци. Достъпът в НЕЗ на града вече е ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г. и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г. Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. По темата коментар направи и Стефан Димитров от AirBg.

"Може да има несъвършенства, но посоката е вярна. Има нов общински съвет, който ще се сработи и в един момент ще продължи в същия този дух. Защото принципът се разбира от всички. Човешкият живот и човешкото здраве са най-отгоре. Те са над личното удобство, над личния каприз, те са на върха на ценностите на съвременната западна цивилизация, към която ние принадлежим", каза той.

Освен това посочи, че е важно как се движим с личния си автомобил и даде за пример кмета на Любляна, който е въвел ограничения за влизане с автомобили в центъра на града. Отначало хората са протестирали, но после са осъзнали, че мерките са за по-добро.

"В един голям град ако няма правила, той започва да прилича на гето. Нащият град достатъчно прилича на гето и е крайно време да си подредим къщата", отбеляза Димитров. И каза:

"Ние сме в състояние след избори. Ние сме в първите три месеца на управлението на кмета и Общинския съвет и сега е времето за реформи. Освен това нека да не забравяме, че тази мярка е приета от стария Общински съвет, доминирана от други политически сили и тя ще бъде въведена първо, като напомняне и второ, чак догодина ще бъде разширен кръга."

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимки: Надежда Герова

От Моста на влюбените до Златните мостове без велосипед

Витоша привлича скиорите през зимата, но в летния сезон напливът от туристи сякаш драстично се увеличава, и то не само през уикендите. Пътуването до близка до София планина се обслужва и от две автобусни линии – 61 и 66. Разписанието на двата автобуса е на всеки 30 минути както през делнични дни, така и през уикенда. Маршрутът на..

публикувано на 05.08.24 в 17:42
Снимки: Надежда Герова

Кой цапа и драска в столичния обществен транспорт?

Боклуци, мръсни и надраскани седалки, налепени с всякакви стикери врати. Всичко това може да се види в столичните автобуси, трамваи и тролеи. Проблемът за нелицеприятната гледка обаче не възниква толкова от непочистване на превозните средства, колкото от липсата на съзнание и гражданска отговорност. Именно по-ниската хигиена в някои..

публикувано на 05.08.24 в 16:48
Михаела Маевска (вляво) с Яна Спиридонова

Съвременните драми в големия спорт

В разгара на Олимпийските игри в Париж, екипът на "Добър вечер, София" посрещна специален гост – Михаела Маевска – едно от златните момичета на България, състезавала се на три олимпиади подред от 2012 до 2020 година, днес щастлива майка на дъщеричка. Михаела сподели с екипа ни емоциите, които е изпитвала през годините между първите и..

публикувано на 05.08.24 в 15:25

Предстои бум на ВЕИ централи за домакинства, да внимаваме

От около 2000 кандидатствали домакинства, около 1500 са одобрени за инсталиране на ВЕИ централи . В следващите месеци ще има бум в тази дейност. Много е важно обаче, когато човек иска да инвестира във ВЕИ инсталация, да подходи правилно при избора на изпълнители и оборудване . На това обърна внимание пред БНР-Радио София д-р инж. Веселин..

публикувано на 05.08.24 в 15:24

План за защита при горещини

Повишаването на температурите в Европа и Централна Азия е причинило смъртта на около 377 деца през 2021 г. Това сочи нов анализ на доклад с данни от 23 държави, публикуван от УНИЦЕФ. Организацията публикува нов документ с шест препоръки към правителствата за политики за защита на малките деца, които са особено уязвими от последиците от топлинните..

публикувано на 05.08.24 в 13:40

Как можем да участваме активно в създаването на политики в ЕС

Как можем да участваме активно в създаването на политики в ЕС чрез Европейската гражданска инициатива, подробности разказа Никола Миладинов от Европейската комисия в България. Какво представлява Европейската гражданска инициатива и кога започва да функционира тя? "Само една институция, един орган в ЕС има право да предлага закони и това..

публикувано на 05.08.24 в 12:33
София Лятева

София Лятева: Опитвам се да направя България по-добро място поне в звената, в които съм силна

Представяме ви София Лятева – млада дейна българка, по професия маркетинг експерт. Днес тя е активист за човешки права. Посветила е времето си на интересни социални  проекти, преоткрива себе си пробвайки нови неща. Споделя:  "Опитвам се да направя България едно по-добро място по един или друг начин, или поне в тези звена, в които смятам, че..

публикувано на 05.08.24 в 11:44