Жителите на столичния квартал "Враждебна" се шегуват, че щом има организиран туризъм дори в Чернобил, защо да няма желаещи да посещават и тяхната планина?
В тези шеги обаче всеки усеща горчилката на жителите в околните райони. Защото за разлика от повечето планини, тази не е създадена от ендогенни сили, а от обикновените конски сили на множеството камиони, които години наред изхвърлят на едно и също място строителни, а и други отпадъци.
Историята показва, че преди 40-50 години на това място имало красиви поляни с полски цветя и много пеперуди. После дошли багерите и изкопали огромни дупки за добив на инертни материали и след като добили каквото имало за добиване, управниците решили да запълнят огромния ров с боклуци, създавайки депо за строителни отпадъци.
Дупката е запълнена, а оттогава боклукът расте все по-високо и по-високо.
Гледката е внушителна, но и ароматът е незабравим от процесите на гниене. И хората неслучайно са непримирими към условията, в които са принудени на живеят. Притесняват се и от замърсяване на подпочвените води.
"Не сме се примирили, но ефект от протестите няма. Това сметище се води за законно, но имам чувството, че до 10 години в този квартал няма да става за живот. Това, което мирише така, не е от строителни отпадъци", коментират жители пред БНР-Радио София.
Припомняме, че през 2015 г. заместник-кметът по екология на столицата Мария Бояджийска гръмко обяви, че сметището ще бъде превърнато в парк с атракциони.
Проектът за рекултивация на Депото за строителни отпадъци във "Враждебна" беше готов и публикуван на интернет страницата на депото. Предвиждаха се стена за катерене, детски площадки, параклис, открит лифт, воден парк и спортен риболов.
Именно мястото за спортен риболов, което съществува и в момента, се предвижда да бъде приобщено към и без това огромното сметище.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..