Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Мирослав Богданов, НХА:

Хората не разбират мащаба и съдържанието на рекламния дизайн

3
Доц. Мирослав Богданов
Снимка: Христина Иванова
Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания.

Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр.,
мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил.

В края на 60-те и началото на 70-те години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широко обхватна дейност.
Специалност „Рекламен дизайн“ присъства в държавния регистър на специалностите, по който се извършва висше образование в страната и се основава на решение на Академичния съвет на Националната художествена академия. Разкрита е въз основа разпореждане на Министерски съвет тогава с наименование – „Пространствено оформление“.

Днес специалността се нарича "Рекламен дизайн", а тази година се навършва половин век от нейното съществуване в НХА. Доц. Мирослав Богданов е неин ръководител. Юбилеят се отбелязва с изложба в галерия "Академия".

"Пловдивският панаир, създаден през 1892 година, вече се смята за едно начало на тази активна дейност, която се занимава с това да оформи пространства, в името на нуждите на търговско-промишлените субекти, които участват в изложенията, за да могат те да осъществяват своите бизнес контакти", разказва за началото на рекламния дизайн в България доц. Мирослав Богданов.

Той добавя, че в началото с тази дейност са се заели художници, които не са имали много работа в други сфери на визуалните изкуства. Става ясно обаче, че има нужда от специално обучение.

"Хората не доразбират мащаба и съдържанието на този тип дейност. Ние, в някакъв аспект, сме свикнали с това, тъй като самата ни работа не е да се изявяваме като художници, а по-скоро да създадем решение за другите. Да осъществим оная визуална връзка между продукт и бенефициент, съобразявайки се с едно пространство", обяснява неразбирането на есенцията на работата на рекламния дизайнер, което по-голямата част от обществото проявява, наемайки тези професионалисти с думите "Ела тук да подредиш някакви неща".

Повече за специалността и изложбата свързана с нейното честване чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Бояджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 04.02.25: Да говориш за еврото или да убеждаваш "За" еврото

Седмицата на "Форум" продължава с мненията на актуалните коментатори по следните теми: Правителство и опозиция – твърди различия и плаващи мнозинств а. Сформирането на редовния кабинет се прие от хората с въздишка и резерви и закономерно не се ползва с традиционния гратисен толеранс. На фона на протести в страни на Балканите, у нас – плахи и..

публикувано на 04.02.25 в 18:45

Дадоха старт на Националната кампания "Предай доброто!"

С дискусия за ползата от доброволчеството, регулиране на дейността, чрез приемането на Закон за насърчаване на доброволчеството, и споделяне на личен пример, бе даден старт на инициативата "Предай доброто!". Предстои да бъдат проведени и обучения сред млади хора в цялата страна, за да придобият нужните знания и умения, с които да бъдат в полза на..

публикувано на 04.02.25 в 18:19
Атанас Димитров

Хотелиерите и ресторантьорите настояват за запазване на диференцираната ставка на ДДС

Представители на бизнеса изложиха доводите си в Кюстендил срещу повишаване на косвения ДДС на заведенията за обществено хранене и развлечение. Според тях е време политиците да чуят гласа на местния бизнес. От бранша настояват за запазване на диференцираната ставка на ДДС. Според тях това е изключително важно за потребителите, за..

публикувано на 04.02.25 в 17:43
Сцена от комедията

Постановката "И верният отговор е..." на режисьора Мартин Каров и с музиката на Свилен Ноев тръгва из страната

Разговор за театър, музика и верни отговори с актрисата Луиза Григорова-Макариев , която е в главната роля на спектакъла “И верният отговор е…“ на режисьора Мартин Каров. Една изневяра, трима пламенни перничани, любим отбор и една мечта, събрани на едно място, с обещание за много смях и неочакван край . В главните герои Деси, Оги и Славка се..

публикувано на 04.02.25 в 17:05

Адв. Мария Петрова: Преди интервенция се информирайте кой ще я извърши

В цялата страна започнаха извънредни проверки за нерегламентирани медицински услуги в сферата на естетичната медицина, след зачестилите случаи на пострадали жени след поставяне на ботокс. Прокуратурата също се самосезира след медийните публикации за жени, потърсили медицинска помощ след козметична процедура, при която им е бил поставен..

публикувано на 04.02.25 в 16:47

Свами Тиртха: Ако сме удовлетворени от това, което имаме, липсва мотивация за промени

Пътеводител. Така издателите наричат сборника с 366 медитации, обединени под заглавието "Черната книга – медитации за всеки ден" . Всъщност книгата, поне корицата на български, не е черна. Авторът ѝ Свами Тиртха е индолог, роден с името Geza Racs през 1959 г. в Будапеща. В продължение на 15 години изнася лекции по санскрит и..

публикувано на 04.02.25 в 16:10

Да се увеличи месечната необлагаема сума за ваучерите за храна, настояват от бранша

Подробности можете да чуете в звуковия файл. 

публикувано на 04.02.25 в 15:48