Павел Златаров е концертмайстор на Софийската филхармония. Но същевременно е първа цигулка в квартет Филхармоника, който вече няколко години представя своите добре обмислени и задълбочено представени програми пред публиката. В състава на квартета са още Милена Златарова (водачка на виолите в СФ), Ана Иванова, която е помощник - концертмайстор и Иван Лалев, първи виолончелист на оркестъра.
А ето и каква е мисията на Филхармоника:
„Камерната музика трябва да се поднася на слушателите в най-високото възможно качество, защото това е музика с най-високо качество. Тя, по своето естество, се побира в по-малки зали. Ние не се стремим на всяка цена да стигнем до толкова много хора. Мисията ни е да представим всяка програма така, че всеки от слушателите в залата, да искат да дойдат на следващия ни концерт. Много е лесно да направиш популярна програма и дойдат няколкостотин души, които обаче нито са чували, нито ще запомнят името на състава. Ние сме правили такъв концерт в началото, на открито и събрахме 600 човека (даже шокирахме ПР-ката си). Не трябва обаче това да е постоянна практика.
Удоволствието е да представиш едно музикално произведение на хората, които са дошли да чуят точно тази творба точно в твоето изпълнение. Получава се една общност и чувство за единение между изпълнители, музика и публика. Щастието в края на един такъв концерт в огромно. За това работим ние, това е нашата марка“.
Павел Златаров вярва, че камерната музика дава на инструменталистите път към самоусъвършенстване, тя поставя високи цели (чуйте цялото интервю за да разберете защо Пабло Казалс е свирел всеки ден всеотдайно и след 80-годишната си възраст).
Следващият концерт на квартет Филхармоника е на 22 октомври, вторник от 19 часа в камерна зала „България“. Програмата включва квартети от Моцарт и Менделсон и е озаглавена „Светлини и сенки“.
„Започваме с последния от 6-те квартета, които Моцарт посвещава на Хайдн. Самият Хайдн има шест квартета, композирани в годината, в която Моцарт се мести във Виена. Това е преломна година за Моцарт, защото от придворен композитор на служба при архиепископа на Залцбург, той става свободен елемент. Това е много трудно в онези времена и именно тогава Моцарт получава подкрепа от Хайдн. Отблагодарява му се с тези шест квартета и едно писмо, в което го нарича свой музикален баща. А точно този квартет „Дисонанси“ е изключително смел и новаторски, защото встъплението е поредица от дисонанси, които дори и днес звучат авангардно, а можете да си представите колко стряскащо е било тогава?!“ – разказва Павел Златаров и добавя, че след това дисонантно начало следва един от най-красивите и безконфликтни квартети на Моцарт.
„Менделсон е представител на друго време, в което светлините и сенките и изобщо вътрешните конфликти вече са можели да имат своето проявление в музиката - за разлика от класицизма, когато аристократите не са искали да бъдат смущавани от нищо и музиката трябвало да е благозвучна. Бетовен вече е променил статуквото. Аз съм влюбен във всички квартети на Менделсон, това е неговият 4-ти квартет и четвъртият, който ние свирим – всеки негов квартет е уникален, няма несъвършенства, няма и грам скука, докато ги слушаш“ – още от интересния разказ на Павел Златаров.
Филхармоника свирят заедно за първи път на концерт с гостуващ ирландски пианист. Харесва им. И продължават. „Хубаво е, че днес има все повече млади хора, които създават квартети и свирят. В камерната музика имаше „дупка“ след падането на комунизма и появата на свободния пазар. Постепенно се появиха възможности за проекти и Софийската филхармония, например, можеше да отделя допълнителни средства, за да свирим ние камерна музика. Тя, камерната музика, тепърва ще завладява света. В нея има и друго предимство – съставите са малки и мобилни, лесно можем да отидем и да изнесем концерт в Троян, например. В по-малките градове има публика за тази музика, има публика за всяка музика, стига да им се предложи“.
В средата на седмицата коментаторите Елена Дариева и Светослав Живков разговаряха по темите: Управление във време на демокрация . Избори. "Референдумите не са лек за всякакъв случай. Но стават за "дъвка" на популисти." Особености на национални и местни допитвания – финансиране, изисквания за избирателите, провеждане. Социологическите проучвания..
В присъствието на журналисти днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС). По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков , вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред..
Заради проточилия се основен ремонт на Театър София , актьорите от трупата му продължават да изнасят представления от своята програма на други столични сцени – във Военния театър, "Сълза и смях", " Théatro отсам канала", в Младежкия театър "Николай Бинев". Надеждите и очакванията и на състава на театъра, и на почитателите на Мелпомена, са..
Вдъхновена от шедьовъра на Луис Карол "Алиса в страната на чудесата“, режисьорът и хореограф Анна Пампулова създаде своя сценична интерпретация на любимата на много поколения книга. Премиерните дати на танцовия спектакъл на Балет "Арабеск" са на 21.02.2025 г. и 1.03.2025 г. в Националния музикален театър "Стефан Македонски". Музиката е на композитора..
Заложеното в проектобюджета не отговаря на исканията и очакванията от страна на КНСБ за ръст на възнагражденията в обществения сектор . Заложените 5% биха покрили само инфлацията. Това коментира пред БНР-Радио София Петър Мишев , икономически анализатор в Института за социални и синдикални изследвания и обучения към КНСБ. Той..
Фестивалът “Възможното образование“ се завръща с пълно издание от 2020 година насам, в Червената къща, а фокусът му е върху човеколюбивите образователни практики от България. За образованието, но не за невъзможните, а напълно обозрими, нови и съвсем възможни хоризонти, които се откриват пред него, е акцентът на разговора с Нели..
Нова наредба за здравословно хранене на учениците предлага за обществено обсъждане Министерството на здравеопазването. Сега действащата е от 2009 г. През 2018 г. специалистите са преработили Наредбата за физиологичните норми и това налага промени в други документи, свързани с храненето на деца в ясли, градини и в училищна възраст...