Най-силният период на френската популярна музика (шансон) започва в началото на 50-те години и приключва в края на 70-те години на 20 век. Френският шансон е обобщаващо понятие за песенното творчество във Франция още от времето на Средновековието до съвременността.
Днес това понятие надхвърля първоначалното си значение и включва специфичните особености на френската песен, обособили се с историческото й развитие. Наследил традициите на средновековните трубадури и буржоазните вариетета и кафе-театри, френският шансон през 20 век се превръща в модел на френския начин на мислене и живот. В основата му стоят социалното съдържание и бунтарски дух, които предопределят приоритета на поетичния текст пред музикалните изразни средства. Голяма част от песните са по текстове на известни френски поети като: Жан-Пол Сартар, Жак Превер, Шарл Бодлер и много други, а сред певците Едит Пиаф, Шарл Трене, Ив Монтан, Жак Брел, Шарл Азнавур, Жорж Мустаки, Жилбер Беко, Морис Шавалие, Жулиет Греко, Саша Дистел, Серж Генсбург, Нана Мускури, Мирей Матийо.
Всички те определят облика на френския шансон през този период и са сред най-ярките имена в световната популярна музика през тези две десетилетия.
Символ на френския шансон са кафенетата на Монмартър в Париж, а средището за изяви на почти всички звезди на френския шансон е залата-символ „Олимпия”.
сряда, 31 март от 11.00 часа
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg