Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Музикална радиоенциклопедия „Упражнение по стил”: Чембало или клавесин

Италиански клавесин
Снимка: Архив
Тембърът на този музикален инструмент навява известна старинност и романтичен спомен за дворцови концертни зали. Ако използваме музикалната терминология, това е плектронен клавишен инструмент. Звукът се произвежда посредством защипване на струните от отделни перца. Те пък от своя страна се задействат от клавишите, които всички ние виждаме. Познат е с много имена, но най-популярни са италианското „чембало” и френското „клавесин”. Първата му поява в историята е втората половина на ХІV век, когато е познат като цимбал с клавиатура – оттам идва и немското „клавицимбел”.
Звучността на чембалото е блестяща, ярка, звънка, отривиста, с металически оттенък, с голяма продължителност, но малка напевност, слаба, и без сериозни динамични промени. В периода ХVІ – ХVІІІ век този музикален инструмент претърпява съществена еволюция. Усъвършенства се и свиренето на инструмента. Жан-Филип Рамо пише „Метод на пръстовата техника”, Франсоа Купрен – „Изкуството на свирене на клавесин”. Цели три столетия чембалото има първостепенна роля като домашен и концертен инструмент за солово и ансамблово музициране. Но най-запомнящи се си остават ХVІІІ век и великите клавесинисти. Създател на виртуозния чембалов стил е Доменико Скарлати, а известните представители на галантния стил във Франция - Купрен, Дакен, Рамо, Дандрийо и др. внасят към клавесинното изкуство своята изтънченост.

вторник, 26 април, 16.30 часа
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Хуан Диего Флорес в сцена от „Фауст“ на Шарл Гуно, постановка на Виенската държавна опера.

Звезден дебют на Хуан Диего Флорес във „Фауст“ на Гуно

Оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (16 октомври от 20 часа) изкушава ценителите на жанра със запис от изминалия сезон на Виенската държавна опера – „Фауст“ на Шарл Гуно. Премиерният спектакъл на режисьора Франк Касторф, в който знаменитият Хуан Диего Флорес дебютира на сцена в ролята на Фауст, се е състоял на 29 април тази година без публика – в..

публикувано на 16.10.21 в 08:20

Йоанна Каменарска – първата жена концертмайстор в историята на Хамбургския филхармоничен оркестър

Една млада и талантлива изпълнителка, постигнала успехите си, преодолявайки редица житейски и професионални изпитания, споделя някои от най-интересните моменти в творческото си битие със слушателите на „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“ в петък – 15 октомври, от 19.30 часа. Това е българската цигуларка Йоанна Каменарска. Родена в..

публикувано на 15.10.21 в 08:45

„Фауст” от Шарл Гуно, опера в пет действия

Музика : Шарл Гуно Либрето : Мишел Каре и Жул Барбие по първата част на прочутата трагедия от Гьоте. Премиера : 19 март 1859 година. Действието се развива в Германия в епохата на Средновековието. Действащи лица: • доктор Фауст – тенор • Мефистофел – бас-баритон • Валентин – баритон • Маргарита – сопрано • Зибел – мецосопрано • Вагнер –..

публикувано на 15.10.21 в 07:40

Балетът на Стефан Димитров „Сънят на Пилат“ с премиера в НДК

През 2018 г. в зала „България“ под диригентството на Любка Биаджони в концертен вариант беше изпълнен „Сънят на Пилат“ на Стефан Димитров. Сега вече творбата ще види и своята сценична реализация. Екипът, който подготвя постановката, е международен, а основен двигател е известният руски хореограф Василий Медведев, който от няколко месеца..

публикувано на 14.10.21 в 17:35

Нов диск на Чавдар Парашкевов, Виктор Вълков и Луи-Мари Фарде

През месец август в Съединените щати беше осъществена премиерата на нов диск събрал двама българи и един французин. Цигуларят Чавдар Парашкевов и виолончелистът Луи-Мари Фарде живеят в Хюстън, а пианистът Виктор Вълков в Солт Лейк Сити. Събира ги французинът, който напуска оркестъра на Парижката опера, за да заживее в САЩ. „Познавах двамата..

публикувано на 14.10.21 в 09:37