Звукови хроники (1001 защо – Ефир знание)

четвъртък и петък
от 16.30 до 17.00 часа

Теми от историята на класическата, поп и рок музика, история на филмовата и театралната музика.

Екип: Елена Хубанова, Даниела Найденова, Наталия Илиева, Светлана Димитрова, Дарина Христова, Янина Богданова и Сибила Лилова

Публикации

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е,..

публикувано на 29.07.21 в 08:05
Постановка на „Нестинарка“ от 2018 г. на Държавна опера Стара Загора

Фолклор, приказка, фантазия: „Нестинарка“ и „Змей и Яна“ – два различни подхода към митологията

Създадена в 1942 г., танцовата драма „Нестинарка“ е изключителен пример за това как един шедьовър в младите години на Марин Големинов сякаш програмира цялото му бъдещо творчество, дори в чисто инструментални творби – с типичния големиновски лаконизъм, с..

публикувано на 17.06.21 в 09:26

Фолклор, приказка, фантазия: „Детето и чудесата“ от Морис Равел

Трябва да се върнем далеч назад, в романтизма, където да потърсим връзката на тази опера с фолклора. Тогава, когато приказката, народната песен, народните умотворения са култ, етична и естетическа мярка за съвършенство. Времената на Братя Грим, Вилхелм..

публикувано на 10.06.21 в 09:05

Фолклор, приказка, фантазия: Игор Стравински – три приказни свята

„Славеят“, „Петрушка“, „История на войника“ – трите произведения са създадени между 1909 и 1918 г. „Славеят“ е пленителна източна приказка в духа на изяществото на китайския двор. Либретото е по мотиви от приказката на Андерсен. Основната идея,..

публикувано на 20.05.21 в 08:35

Игор Стравински и старинната руска обредност

„Жар птица“, „Пролетно тайнство“, „Сватба“ – гениални творби, изтръгнати от недрата на една древна ритуалност, нямаща нищо общо с приетите в Париж стереотипи за дребна руска екзотика, олицетворявана с понятията „водка“, „поп“, „болярин“, „балалайка“.....

публикувано на 14.04.21 в 10:45

Фолклор и композиторско творчество: Сюитата – български варианти

Сюита, ще рече порядък. Старинната сюита е редица от контрастно редуващи се танци с фолклорен произход. В по-нови времена „редицата“ от танци все по-често добива тематична и образна обвързаност. Българската музика стъпва на пътя на професионалното си..

публикувано на 25.03.21 в 09:34

Фолклор и композиторско творчество – Рапсодията

Рапсодията е сред любимите открития на романтиците: заради свободната ѝ едночастна форма, в която се излива гама от емоции, настроения, мелодика и хармония, почерпени от фолклора. И още – със своята свободна форма рапсодията някак се противопоставя на..

публикувано на 18.03.21 в 08:45

Фолклор и композиторско творчество: Балкански гласове

Близостта с фолклора характеризира всяка национална музикална школа, при това не само в романтичния ѝ период. Почти всички български композитори са черпили и черпят от богатството на българския фолклор – в различни периоди на националната ни..

публикувано на 11.03.21 в 08:15
Добри Христов и  Антонин Дворжак

Вокални миниатюри от Антонин Дворжак и Добри Христов

19 век е време на разцвет на националните музикални школи, на романтично упование във фолклора като носител на национално идентичното, на етични и естетически критерии в музиката. В това отношение Антонин Дворжак продължава пътя на другата национална..

публикувано на 04.03.21 в 09:30
Морис Равел до пианото (1912)

Приказката – Шехеразада и Далечните светове на Морис Равел

„Шехеразада“ – Равел има 2 произведения с това заглавие: Феерична увертюра и Вокален цикъл по стихове на Тристан Клингзор. Увертюрата е изпълнена в 1899 г. и предизвиква, общо взето, отрицателни отзиви.Обвиняват композитора в нестръчно плагиатство на..

публикувано на 18.02.21 в 09:40