Звукови хроники (1001 защо – Ефир знание)

от понеделник до петък
от 14.30 до 15.00 часа
Теми от историята на класическата, поп и рок музика, история на филмовата и театралната музика.
Екип: Елена Хубанова, Даниела Найденова, Наталия Илиева, Светлана Димитрова, Дарина Христова, Янина Богданова и Сибила Лилова

Публикации

Морис Равел до пианото (1912)

Приказката – Шехеразада и Далечните светове на Морис Равел

„Шехеразада“ – Равел има 2 произведения с това заглавие: Феерична увертюра и Вокален цикъл по стихове на Тристан Клингзор. Увертюрата е изпълнена в 1899 г. и предизвиква, общо взето, отрицателни отзиви.Обвиняват композитора в нестръчно плагиатство на..

публикувано на 18.02.21 в 09:40

Марин Големинов – между езичеството и лириката

„Нестинарка“ е рядък пример как един шедьовър в младите години на твореца предопределя характера на цялото му последвало творчество. След големия успех на знаменития балет пътят на композитора сякаш е програмиран. Това не е така, обаче: „Нестинарка“ просто..

публикувано на 11.02.21 в 08:20
Игор Стравински

Игор Стравински и руската старина

Игор Стравински е запленен от старината само в първия от няколкото си творчески периода. В прекрасната си книга за Стравински Андре Букурещлиев се спира на позабравената схема за т.н. русизъм на композитора, свързан с дребнавата екзотика – водка,..

публикувано на 04.02.21 в 09:30
Кронос квартет по време на записи, 2012 г.

Фолклор и композиторско творчество

Това е един необятен свят в музиката. Всяка професионална музикална култура има дълбоко вкоренените традиции на националния фолклор. Всяка епоха в музиката по един или друг начин черпи вдъхновение от фолклора – от неповторимостта на мелодиката, ритмиката,..

публикувано на 07.01.21 в 09:19

Прочути вокални цикли: „Зимен път“ от Франц Шуберт

„Зимен път“ по стихове на Вилхелм Мюлер е последният голям вокален опус на Шуберт. Това е романтична творба за самотата и страданието, драматичен монолог на поета, чиято любов е разбита, чувствата му са погълнати от грубия практицизъм на ежедневието...

публикувано на 17.12.20 в 09:15
Лудвиг ван Бетовен

Вокални цикли: Лудвиг ван Бетовен – „На далечната любима“

Бетовен създава цикъла си опус 48, в 1801/2 г. върху текстове на Кристиан Гелерт – това предизвиква изненадата на музикалния печат: авторът със своята религиозна поезия отдавна е излязъл от мода. Бетовен обаче има своите дълбоко лични причини да прибегне до..

публикувано на 10.12.20 в 08:25
Ектор Берлиоз

Вокални цикли: „Летни нощи“ от Ектор Берлиоз

Берлиоз създава вокалното си творчество, вдъхновен от различни поети, по поръчка, по желание на приятели – изпълнители за техни концерти и пр. Цикълът „Летни нощи“ пише, вдъхновен от поезията на Теофил Готие, който е сред приятелския му кръг. Няма..

публикувано на 03.12.20 в 09:20
Рихард Вагнер и Рихард Щраус

Прочути вокални цикли

Wesendonck LiederWesendonck Lieder Цикълът от пет поеми по стихове на Матилде Везендонк се появява в 1857 г. По същото време Вагнер работи и върху „Тристан и Изолда“. Двата шедьовъра са взаимно свързани, до голяма степен петте песни могат да бъдат..

публикувано на 19.11.20 в 08:20

Дмитрий Шостакович – Последните вокални цикли

В 1974 г. Шостакович завършва Сюита за бас и пиано по стихове на Микеланджело. В поезията на великия ренесансов творец той търси и намира отговори на различни възгледи за смисъла на живота, за творчеството, за любовта. Това е нещо като лична..

публикувано на 11.11.20 в 12:05
Роберт Шуман

Карнавал в Светлата седмица

Не са много музикантите, надарени и с изкусен литературен талант. Роберт Шуман е един от тях. Музикалният замисъл на неговия клавирен цикъл „Карнавал“, който представяме в поредицата „Клавирни истории“, се преплита с един от литературните очерци в..

публикувано на 21.04.20 в 09:05