Звукови хроники (1001 защо – Ефир знание)

четвъртък и петък
от 16.30 до 17.00 часа

Теми от историята на класическата, поп и рок музика, история на филмовата и театралната музика.

Екип: Елена Хубанова, Даниела Найденова, Наталия Илиева, Светлана Димитрова, Дарина Христова, Янина Богданова и Сибила Лилова

Публикации

Митологични образи: Антигона

Антигона е символ на всеотдайност, на чувство за дълг. В трагедията на Софокъл „Едип в Колон“ тя е единствена сред децата на прокудения сляп Едип, която го съпровожда в скитанията му. Есхил доразвива образа в трагедията „Седмина срещу Тива“. След..

публикувано на 31.03.22 в 08:00
„Прикования Прометей“, картина от Карл Рал

Митологични образи – Прометей

Титанът Прометей, бунтарят, който се противопоставя на Зевс, е символ на съзиданието, на творческото начало. Противопоставя се на боговете в името на хората, на които е дал жаждата за творчество, научил ги е на изкуство и занаяти. Гневът на честолюбивия..

публикувано на 23.03.22 в 15:45
Заглавната страница на първото издание на „Mедея“ от Керубини, 1797 г.

Митологични образи – Медея отмъстителката

В митологията взаимоотношенията между богове и герои са сложни и преплетени, тъй като капризите на самите богове са непредсказуеми. Така образите не са еднозначни, но все пак са и образи символи: на вярност, храброст, любов, справедливост и пр...

публикувано на 24.02.22 в 09:05
Премиера на „Дафнис и Хлое”, Париж 1912 г., декор - Леон Бакст.

Митологични образи: Дафнис и Хлое

В гръцката митология Дафнис е син на Хермес и нимфа. Приказно красив овчар, полубрат на Пан, който го е научил да свири изкусно на флейта. Създател е на пастирската поезия и песен. В красивата приказка за Дафнис и Хлое, разказана от гръцкия писател Лонг..

публикувано на 03.02.22 в 07:50

Прочути вокални цикли – „Зимен път“ от Шуберт

„Зимен път“ по стихове на Вилхелм Мюлер е последният голям вокален опус на Шуберт. Той е типично романтична творба – с идеята за самотата и страданието. В този цикъл, за разлика от „Хубавата мелничарка“, то е доведено до краен предел. Сюжетът тук..

публикувано на 06.01.22 в 08:05

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е,..

публикувано на 29.07.21 в 08:05
Постановка на „Нестинарка“ от 2018 г. на Държавна опера Стара Загора

Фолклор, приказка, фантазия: „Нестинарка“ и „Змей и Яна“ – два различни подхода към митологията

Създадена в 1942 г., танцовата драма „Нестинарка“ е изключителен пример за това как един шедьовър в младите години на Марин Големинов сякаш програмира цялото му бъдещо творчество, дори в чисто инструментални творби – с типичния големиновски лаконизъм, с..

публикувано на 17.06.21 в 09:26

Фолклор, приказка, фантазия: „Детето и чудесата“ от Морис Равел

Трябва да се върнем далеч назад, в романтизма, където да потърсим връзката на тази опера с фолклора. Тогава, когато приказката, народната песен, народните умотворения са култ, етична и естетическа мярка за съвършенство. Времената на Братя Грим, Вилхелм..

публикувано на 10.06.21 в 09:05

Фолклор, приказка, фантазия: Игор Стравински – три приказни свята

„Славеят“, „Петрушка“, „История на войника“ – трите произведения са създадени между 1909 и 1918 г. „Славеят“ е пленителна източна приказка в духа на изяществото на китайския двор. Либретото е по мотиви от приказката на Андерсен. Основната идея,..

публикувано на 20.05.21 в 08:35

Игор Стравински и старинната руска обредност

„Жар птица“, „Пролетно тайнство“, „Сватба“ – гениални творби, изтръгнати от недрата на една древна ритуалност, нямаща нищо общо с приетите в Париж стереотипи за дребна руска екзотика, олицетворявана с понятията „водка“, „поп“, „болярин“, „балалайка“.....

публикувано на 14.04.21 в 10:45