Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ново заглавие в „Радиоколекция”

Снимка: Архив
Четенето на „Поручик Бенц” в студио, за и по радиото, дума по дума, без никакви съкращения, с любознателните очи на читател от 2013 година, внимателно, грижливо и безхитростно, няколко пъти ме постави в ситуация на пълно стъписване.


© Снимка: Даниела Манолова

Актьорът Велислав Павлов по време на записа във второ студио на БНР

Велислав Павлов чете с любопитство, чувствителност и мекота. Микрофонът в студиото го превърна в сладкодумен, но не натрапчив разказвач. С четенето си той „отваря” текста като огромна къща и полека-лека пристъпваме навътре, някъде спираме, за да съзерцаваме сенчести ъгли, другаде ни заслепява случаен лъч, но още от първия миг се чувстваме добре дошли. Даже дълго очаквани. И така самата аз бавно и внимателно, понесена от мелодиката на фразите, от честите дълги усукани изречения, изискващи търпелив анализ, от внезапните непредсказуеми перфектно дефинирани психологически наблюдения, осъзнах, че „Поручик Бенц” е изключително качествено произведение. Стъписващо по-добро, отколкото съм очаквала. Ние всички сме чели този роман в някаква ранна възраст, но как сме го чели? Това е смислено, интригуващо, универсално, модерно произведение. Безвременно. Световно, глобално, антирегионално, антилокално, антипровинциално. Роман с впечатляваща драматургична структура. Роман за света. Истинско постижение.

И колко странно.

В статията „Самоубива ли се поручик Бенц?” Светлозар Игов цитира автобиографичен труд на Димитър Димов: „От 1934 г. до 1939 г. бях участъков ветеринарен лекар по села и градове в провинцията. Нямах никаква наклонност към практическа лечебна дейност по животните, която изпълнявах доста посредствено. Повече ме интересуваха общи въпроси на естествознанието, философията и литературата. През този период написах романа „Поручик Бенц”, който се характеризира със зачатъци на критически реализъм, удавени в безплодно, упадъчно психологизиране. „Поручик Бенц” е историята на един немски военен лекар през Първата световна война в България, който в 1918 г., влюбен в една българка, дезертира от немската армия и свършва със самоубийство.”

Безплодно, упадъчно психологизиране? Обикновено авторите се бият в гърдите, а този... Кой ли е надничал през рамото му, докато е изковавал подобна формулировка. Но даже зад лесно разпознаваемите клишета личи дозата проницателно самонаблюдение. „Поручик Бенц” е аналитично-съзерцателно произведение. По време на четенето в студио с Велислав Павлов много по-отчетливо, отколкото при четенето на ум, стигнах до заключението, че истинската му ценност е в това, че проследява умно и проницателно как човек може постепенно да загуби ясния си поглед върху нещата и света. Как, въпреки че всичко изглежда естествено, спонтанно и под контрол, в един неуловим момент неуловимата граница е неуловимо пресечена.
И разбира се, изобщо не се съгласих с твърдението на Светлозар Игов, че поручик Бенц не се самоубива и авторът не познава собственото си произведение. О, колко добре познава авторът своето произведение.
И мисля, че е време за нов, необременен прочит на „Поручик Бенц” от Димитър Димов.

Първите 20 части можете да слушате от 6 май във времето на Радиоколекция – всеки работен ден от 21.20 часа по програма „Христо Ботев”.
По публикацията работи: Даниела Манолова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15