Телавивската опера отново изненада феновете си с необичайна постановка - операта на Жак Офенбах "Хофманови разкази" в необикновения прочит на режисьора Дерек Джампел и сценографа Ханс Шавернош.
Известният разказ за куклата Олимпия, която очарова поета и той се влюбва в нея, докато по време на танца нещо от механизмите й се разваля и той разбира, че се е влюбил в механична играчка, тук е абсолютно различен. Още от самото начало действието се развива в лаборатория за електроника. Самият поет нахлузва предпазно облекло, за да не повреди с влага или прах роботите, които се произвеждат там. Възторгът му от демонстрацията на танцуващ робот му изиграва лоша шега. От влагата на целувката му роботът се поврежда. Поетът е прогонен от лабораторията. В ролята на Хофман певецът Яир Повешук не предизвика големи възторзи. Затова пък тъмнокожата певица Жулиета Антол, която в тази опера, точно както е указано в партитурите на Офенбах, играеше и четирите образа на жени, беше превъзходна в ролята на Олимпия и показа, че може да се справи и с партия на колоратурен сопран.
При втория разказ вместо в Италия Хофман се озовава в Харлем. Изкусителната му любима е обикновена проститутка, която по заповед на сводника трябва да открадне "огледалния образ" на поета. Тя с лекота се справя. Всичко това е следено на монитори от полицаи, които въобще не се опитват да предотвратят взлома, защото действат в комбина с мафията.
Героят на целия спектакъл беше актьорът Гай Манайс в епизодичната роля на слугата Франц от третата част. Той направи истински „спектакъл в спектакъла“, пресъздавайки образа на един профан, който се опитва да се представи за гений. В решението имаше нещо оперетно и цялата зала се смееше и ръкопляскаше.
Вместо невинна девойка, която заради болестта си не може да пее, в телавивския спектакъл Антония е чалга певица, въвлечена в шоу бизнеса от лекаря си. За него е важно днес да изкара повечко пари от труда на младото дарование, а какво ще стане после е все едно. За да я накара да пее въпреки болестта, той я натъпква с наркотици. Привижда й се, че скулптурата на майка й пее задно с нея и дори танцува. Накрая не е ясно дали девойката умира от болестта си или от сврхдоза.
Може би най-необикновеният образ, който сопраното Жулиета Антол прави, е на певицата Стела, която е влюбена в Хофман. Той я отблъсква, опиянен от виното. Поетът твърди, че познава трите й образа: на Олимпия, Антония и Жулиета, и тя не му подхожда. Понесла костюмите на своите героини, певицата в ридания се свлича край един контейнер за смет, ненужна и необичана.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg