Здравко Петров представя в „Маестро, музика” рубриката "Всяка песен разказва история", посветена на 80-годишнината на БНР
Всеки петък от 11.00 ч. представяме една българска песен, спечелила любовта на публиката през годините.
Търсим някой от нейните автори, изпълнители или сам водещият ще разкаже как е създадена, кога е изпълнена за първи път, какви награди е получила. Ще научите и други интересни случки, свързани с времето на нейното създаване.
„Зимно море”, музика Тончо Русев, текст Петър Караангов.
Историята на конкурса „Бургас и морето” започва през далечната 1973 г., кога се провежда първото му издание. Песента на Тончо Русев и Петър Караангов „Зимно море”, представена от Мустафа Чаушев печели първа награда. След участието си на този конкурс Мустафа Чаушев става един от най-популярните наши изпълнители. Записва песни на Тончо Русев, Морис Аладжем, Христо Ковачев, Зорница Попова. През 1975 г. подготвя излизането на първата дългосвиреща плоча. Осъществява две големи концертни турнета с Лили Иванова в бившия Съветски съюз. Става лауреат на Дрезденския шлагерен фестивал.
„Хълмът с лудата трева”, музика Стефан Диомов, текст Богдана Карадочева, изпълнена от Пламен Ставрев.
Пламен Ставрев е роден в Бургас. Завършил е английска филология в СУ „Св. Климент Охридски”. Работил е и като преводач, но става известен като китарист, изпълнител и автор на песни. Първите песни записва в Българско национално радио в края на 70-те години в дует с Димитър Радев Вълчев.
През 90-те години Пламен Ставрев е един от известните български бардове. В продължение на няколко години участва и в организацията на „Блус фестивал” в родния си град.
Петя Буюклиева е от певиците в българската попмузика, притежаващи завидни вокални възможности. Носителка е на награди от наши и международни конкурси, сред които е и Голямата награда – Златната статуетка „Златният Орфей”, връчена й през 1986 г. в Международния конкурс за изпълнители.
Още тогава за нея се заговори, че е едно от откритията в българската музика.
Сред песните, с които всички свързват нейния изключителен широк гласов диапазон и вокално – технически възможности, е „Жена на всички времена”, композиция на Димитър Бояджиев и Волен Николаев, която тя записва с Биг бенда на Българското национално радио през 1986 г.
„Открито море”, музика и аранжимент Кристиян Бояджиев, текст Петя Йорданова.
Името на Румяна Коцева е популярно с многобройните си изпълнителски и творчески прояви, които започват в средата на 80-те години. Руми е от онова ново попълнение певици в българската музика, което притежава харизматично сценично присъствие и изключително красив, многообагрен, плътно наситен и изравнен в целия диапазон глас. Румяна Коцева започва своята кариера в група „Формула”, с която съвместно за около пет години с успех работи в скандинавските страни. Осъществила е безбройни турнета по света, представила е многократно страната ни в десетки международни певчески конкурси, записала е стотици песни за БНР, „Балкантон” и други звукозаписни компании, голяма част от които издадени на грамофонни плочи, касетки и компактдискове. Сред имената на композиторите, с които певицата работи през годините са: Румен Бояджиев, Кристиян Бояджиев, Александър Бръзицов, Стефан Димитров, Мария Ганева, Зорница Попова, Чавдар Коцев, Митко Щерев, Александър Савелиев, Тодор Филков, Валентин Пензов, Асен Драгнев, Борис Чакъров, Деян Неделчев и други, а песните, които счита за своя „запазена марка” са „Водопад” (1987 г.) – музика Румен Бояджиев”, текст Бончо Василев, „Непознат” (1987 г.) – музика Мария Ганева, текст Петър Анастасов, „Летен дъжд” (1987 г.) – музика Александър Бръзицов, текст Матей Стоянов, „Открито море” (1987 г.) – музика Кристиян Бояджиев, текст Петя Йорданова, „Милиони мигове” (1989 г.) – музика Митко Щерев, текст Александър Петров, „Моят принц” (1995 г.) – музика Стефан Димитров, текст Живко Колев.
„Стрели”, текст Николай Кънчев, изпълняват Стефан Воронов и ВИГ „Сребърни гривни”.
Атанас Косев е от онези наши композитори, които през 60-те години подават ръка на първите рокгрупи.
Една от първите му песни е „Малкият светъл прозорец”, която влиза в първата малка плоча на вокално инструментална група „Щурците”, издадена от „Балкантон” през1968 г., а през 1970 г. песните „Ладоле” и „Стрели”, последната с участието на Стефан Воронов, записват музикантите от ВИГ „Сребърни гривни”.
Годината е 1967, в края на юни в Слънчев бряг се провежда третото издание на фестивала „Златният Орфей”. Три песни получават първа награда, едната от които е „Песен за синия балон”, композиция на Георги Генков и Иван Теофилов, изпълнена от Мария Мицева. Георги Генков е от композиторите, които полагат основите на българската забавна музика. Първите му композиционни опити в този жанр датират от края на 50-те години, когато прави аранжименти на няколко песни и оркестрови пиеси за естраден оркестър, написани от неговия брат д-р Димитър Генков. Първият успех на Георги Генков е през 1966 г., когато на второто издание на конкурса „Песни за българското Черноморие” получава специалната награда за песента си „Морето ме кани” в изпълнение на Красимира Минева. Освен песенния жанр, Георги Генков твори и в областта на филмовата музика, театралната, детската и музиката за куклен театър.
„Радостна пролет“, музика Борис Карадимчев, изпълнява Кирил Семов. Борис Карадимчев е съвременен български композитор, автор на стотици произведения в почти всички музикални жанрове. В неговите опуси откриваме музика към повече от 100 анимационни и 40 игрални филма, стотици песни за деца и възрастни, симфонични произведения. Удивителната бързина, с която са създадени много от тях, е показателна и в друго отношение: всичко е точно, съвършено и професионално безупречно. Той е от онези наши композитори, който може би в най-висша степен владее изкуството на интонационната музикална изразителност. В творбите му не могат да се открият пусти интонационни пространства.
През 50-те години на миналия век Борис Карадимчев завършва две специалности в Софийската музикална академия – дирижиране и композиция. Често се шегува с факта, че имал две дипломи за висше музикално образование: едната, по дирижиране е отлична, а другата, по композиция – задоволителна. Първите опити на младия композитор да пише музика датират от края на 50-те години и са свързани с така наречените „сериозни жанрове”. С абсолютна категоричност в началото на 60-те Карадимчев решава да експериментира в „самообразованието”, попадайки и в един „чужд” и „непознат” от академична гледна точка жанр в България – забавният. Този експеримент, колкото спонтанен, толкова и по убеждение ще се окаже изключително успешен и с всяка изминала година забавната песен ще намира трайно място в неговото творчество, ще разкрива нови хоризонти в композиторските му търсения.
„Прошепнати мечти”, музика Александър Бръзицов, текст Матей Стоянов, изпълнява Камелия Тодорова.
Песните на Александър Бръзицов са част от звуковата ни атмосфера десетилетия и заемат значителен дял от музикалната среда на българина. Дори и малкото, което композиторът създава днес, също носи белезите на неговия стил.
За Александър Бръзицов няма низши и висши жанрове, а просто хубава и лоша музика. Той създава песните си изцяло по вътрешен подтик, професионално, чрез щедрия си талант и здравият си вкус, с които успя да постави началото на една традиция в историята на българската попмузика.
„Близо до мен“, музика Кристиян Бояджиев, текст Александър Петров, изпълнява Вили Кавалджиев
Продължител на традициите в българската попмузика от своя баща – композиторът Атанас Бояджиев, Кристиян Бояджиев е от онези наши съвременни творци, притежаващи рядката способност да наситят и най-малката песенна форма с толкова много мелодическо и музикално съдържание, че да я превърнат в символ, емблема, която се запечатва завинаги в съзнанието ни. Такъв е и примерът с песента „Близо до мен“, текст Александър Петров, изпълнена от Вили Кавалджиев, с която Кристиян Бояджиев през 1992 г. повтаря успеха на баща си от 1969 г., като на фестивала „Златният Орфей“ получава Голямата награда.
Композиторът Кристиян Бояджиев до днес е осъществил записи на около 400 свои песни и на над 500 аранжимента. Сътрудничи с повечето от изявените български изпълнители като Васил Найденов – “Звезди”; "Електронното куче"; “Щурците” – "По пътя" (“Рок концертът отшумя”); Орлин Горанов - "Анди", "Или"; Милена - "Стадион", "Коледари"; Стефка Оникян; Богдана Карадочева; Лили Иванова – “За да те има” и др.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg