Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не/юбилейно за Майстора

БНР Новини
Прелюд и фуга (схема на фугата)
Снимка: Василка Балевска
Васил Казанджиев не обича многото приказки. Дори когато не са „празни приказки”. Особено недолюбва едни напомпани слова, каквито обичайно се произнасят по разни поводи, били те годишнини, звания и други подобни. Парадоксът е, че истините, заслужените признания, уважението, обичта в тия слова са автентични и съвсем на място. Очевидно  свръхчувствителният негов музикантски слух долавя и най-малкия фалш, микроскопичната неискреност, прикритите нотки завист. Все капчици катран в медено-колегиалния манталитет, разпространен не само по нашите географски ширини.
От друга страна обаче - когато реши да говори, Васил Казанджиев създава най-обаятелна и вдъхновена атмосфера, наситена с прозрения, дух, искреност и... изтънчена ирония. Не си пожелавайте да попаднете под стреличките на недоловимия от разсеяно ухо негов сарказъм. Тук е безкомпромисен, лукав може би, прави го не с думи, прави го с интонация, тембър и невинни синьозелени очи.
Същото е в работата му на съзидател. Безкомпромисен към себе си и пределно взискателен към съучастниците в изкуството. „Съвършенството е непостижимо”, казва Майстора („освен за Моцарт” неизменно винаги уточнява!..), което през нито един от сезоните в творческия му живот не е спряло стремежа към възможната висота. Едва ли винаги и във всичко е бил удовлетворен. Работата е там, че за Васил Казанджиев спирка, застояване по пътя, dolce vita върху лаврите (впрочем напълно заслужени!), просто не съществува. Той е подвижен, променлив, вечно неспокоен. Никакво тщеславие.
А би трябвало! Когато звездата му пробива небосклона на соцреализма, родовите пътища на модернизма в България са вече прокарани. Жалките опити през 60-те  да бъде неглижирано или по-скоро уязвено явлението Васил Казанджиев биват съсипани поради неговата независимост от композиционните техники на авангарда. Не Майстора им е подвластен, те са негови слуги. При това, нека го кажем, той е един от малцината в България, които владеят перфектно новото писмо на музикалния израз. Така рестартираният поглед към същината на нашия фолклор или Ренесансовите знаци от миналото с лекота преминават в съвременни партитури. Импровизационната свобода, каноничната строгост, рушенето на казионните постулати – това са само част от осъществените намерения на действащия човек.
Действащият човек или Композиторът с характер ще бъде водещата линия в предаванията на „Контрапункт” за септември. Да, Васил Казанджиев е „Композитор на месеца”, но това не важи само за нас. Негови творби и негови диригентски интерпретации насищат целия септември. Слушайте „Музикалните вечери" на програма „Христо Ботев” и ще се убедите в това.
Колкото до нас, екипа на „Контрапункт”, приехме с уважение нежеланието на Майстора да участва директно с гласа си в нито едно от изданията ни. Затова пък разполагаме с пребогатата му „реч” в композициите, които бележат четирите сезона на творческия му живот. Само че – както се оказва, осъществява се един неповторим, авангарден и същевременно омагьосващо ретроспективен пети сезон.Този на сегашното време в неудържимата енергия на Твореца.
Слушайте ни всяка сряда от 19.30, може да научите още някои неща за Майстора. Васил Казанджиев! Всички ваши въпроси и искания за излъчване на обичани от вас творби на Васил Казанджиев може да изпращате на електронната ни поща kp11@abv.bg  или на телефон и Skype kontra.punkt1, които ще са валидни  по време на „живите” ни  предавания.
Започваме от 3 септември. Очакваме ви!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20