От 21 до 26 октомври т.г. в град Сен-Ло, област Долна Нормандия се проведе шестият световен фестивал за хорове и вокални ансамбли Polyfollia. Както и в предишните му издания, участниците бяха от най-висока класа – 11 селектирани ансамбъла от Европа, Америка и Австралия, абсолютно различни като стил и сценично присъствие, но с изключителен професионализъм и покоряващо новаторство.
През 2014 година Polyfollia отбеляза с характерната френска пищност и изящество и своя десети рожден ден. Всички верни приятели и съмишленици бяха пристигнали от различни части на земното кълбо, за да поздравят директора на фестивала Жак Ванерл и неговия артистичен екип. Именно тези седем експерти от различни националности, в продължение на две години (такава е периодичността на фестивала) издирват, слушат задължително на живо предимно новосформирани състави от 4 до 40 певци, и след прецизна селекция избират 12 участници.
Интересно е, че тази година в програмата доминираха три дамски квартета: Méliades от Франция, Niniwe от Германия и Tetra от Швеция. Французойките, възпитанички на световноизвестния парижки хор Mikrokosmos, представиха главно съвременни композиции и традиционни песни от родината си; пристрастията на германките определено бяха към джаза, а шведките демонстрираха вокалните си и хореографски умения в песни от различни краища на земното кълбо.
Сред камерните формации се откроиха още с яркото си сценично присъствие шестимата вокалисти от венецуелската група Siete Palos с темпераментни латино ритми и германците от Slixs, изпълняващи джаз, поп и фънк.
„Вокалната музика комуникира директно със сърцата на хората, бих казал даже, че тя е по-комуникативна от инструменталната” – каза в интервю за БНР директорът на Polyfollia Жак Ванерл. И още: „…За нас е най-важно качеството на ансамблите. Имаме изискване да обикалят света, най-малко месец и половина в годината. Това са състави, които залагат на изключителна прецизност на звукоизвличането във всички музикални стилове и имат особено сценично присъствие. Защото хоровото пеене е не само статично концертно изпълнение, където съставите пеят прекрасно, но са безизразни и замръзнали зад пултовете и партитурите си. За нас е от изключително значение и сценичното присъствие.”
Тези думи на г-н Ванерл в пълна степен подкрепиха и селектираните хорове: Mikrokosmos, който представи кино-концерта „Живи сенки” с откъси от различни култови филми; украинските певци от Credo, австралийците от Adelaide Chamber Singers и ирландците от New Dublin Voices. Голямата изненада обаче дойде от южната ни съседка Турция. За първи път в десетгодишната история на Polyfollia участва турски хор – Boğaziçi Caz Korosu от Истанбул, който внесе много екзотика и колорит във фестивала с нестандартния си поздрав към френската публика, репертоара, ярките костюми и чаровното присъствие на младия диригент Масис Арам Гьозбек.
Имаше и детски хор – Hamilton Chidren's Choir от Канада с диригентка от Казахстан – Зимфира Полоз. Този състав е считан за един от най-добрите детски хорове в света и по звучност много ми напомни на някогашния детски хор на Захари Медникаров.
Всички състави, които изброих дотук можете да чуете в Неделната музикална вечер на програма „Христо Ботев” на 9 ноември от 19.30 часа. И съм сигурна, че ще останете впечатлени. Ще узнаете и много други неща за този уникален фестивал, който изисква голям бюджет, но преди всичко отдаденост и безкомпромисност в изкуството на целия творчески екип.
„Не можем да правим хубав звук, без да слушаме другите. Не можем да пеем в хор, ако не слушаме съседа си. Това е нещо повече от артистичен акт – да намерим хармонията заедно.” – Жак Ванерл.
Снимките в галерията са на Илко Илиев
1 август Свири Симфоничният оркестър на Хърватското радио и телевизия с диригент Енрико Диндо. 3.00 часа – Едуард Елгар (1857-1934), Концерт за виолончело в ми минор, оп. 85. Солист: Асиер Поло (виолончело). 3.31 часа – Гаспар Касадо ((1897-1966)), Прелюд – фантазия из Сюита за виолончело. Изпълнява Асиер Поло (виолончело). 3.36 часа – Роберт Шуман..
Тромбата на Мишо! Как кой Мишо? Йосифов! Чуем ли нея или пък неговото име, означава едно-единствено нещо: първа класа. Той може да бъде както сериозен и авангарден, така и палав, весел, усмихнат разказвач на вицове без думи и ачик айляк – в зависимост от настроението на музиката, която изпълнява или сам създава – за себе си и за другите. 6-а степен по..
Новата музикална седмица на "Аларма Пънк Джаз" ще започне на Откритата сцена " 8 декември "на терасата на последния етаж на Националния студентски дом (пл. "Народно събрание" 10). Под открито небе в понеделник вечер, 29 юли, от 20.00 ч. ще свирят "средиземноморските авангардисти" AVA Trio (Италия/Турция/Нидерландия), чието..
В съботната вечер (26 юли от 20 часа) ще бъдем в Болшой театър , за да съпреживеем висшето емоционално откровение на знаменития руски тенор – ролята на Герман. Тук и критиката, и публиката са единодушни: Атлантов изкачва височина, недостижима за съперниците му. Най-желаната тенорова партия в руския репертоар е негова запазена марка! Чувства..
Един от най-великите саксофонисти в историята на японския джаз и на японската авангардна музика въобще, живата легенда на фрий джаза от последните 6 десетилетия (в световен мащаб) Акира Саката идва за първи път в България по покана на концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР заедно с най-новата си формация от Европа – Еntasis ...
Александър Думанов – поет и изследовател на банския диалект. Той се е посветил на съхраняването на неговата автентичност. Думанов не само пише книги..
Читалище "Никола Вапцаров" в гр. Банско отбелязва 130 години от своето създаване, носейки със себе си история и значимост в културно-просветната..
Един от първите музеи в Пиринския край е къщата-музей "Никола Вапцаров", отворена за посетители през 1952 г., което поставя началото на музейното дело..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg