Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Уникалността на една певица и голяма българка

В преизпълнения днешен музикален свят с нови и още по-нови певчески открития, с възможността да слушаме и гледаме първокласни изпълнения пред многохилядна публика, която неистово ги аплодира, сякаш ни е трудно да съзрем и приемем уникалността, неповторимостта. А тя я има, винаги я е имало, не само сред композиторското съсловие, но и сред изпълнителското. Карузо, Шаляпин, Борис Христов, те не са само изключително надарени певци, техният глас и изпълнение те заставят да приемеш една по-висша художествена реалност, да влезеш в дворец или храм,където те огрява Божественото сияние и пълнота. Те не те карат да тъжиш или да се радваш с музиката, която изпълняват. Те раздават чрез нея изначалния дух, който периодично се проявява в избрания и той може да те повдигне, ако си отпаднал, да заблестиш вътрешно, ако си помръкнал, защото те притежават нещо повече от талант за пеене.
Die Lilova, така назовава виенската критика българското мецосопрано Маргарита Лилова, за да покаже нейната уникалност като певица и артистка на сцената.
Как трябва да я наречем ние тук, 80 години след нейното рождение?
Не като една от надарените с голям талант български певици, влязла в състава на солистите на Виенската щатсопер и останала там 30 години, дори и не това, че самият Караян я прослушва и одобрява за назначението и. Сигурно не и най-важното, че тя е първата Амнерис на сцената на Ковънт гардън, идваща от България. Дори и впечатляващия, респектиращ факт, че тя се налага само няколко години след пристигането си във Виена с най-виенския репертоар – Моцарт и Малер и влиза в почетния Моцартов вокален квартет на Виена, където местата на сопрана, мецосопрана, тенора и баса се предават от едно поколение на друго и титулярът е единствен, незаменим за своето време. Едва ли изреждането на престижните участия и записи под диригентството на Караян, Савалиш, Шолти, Абадо... са белег за нещо повече от много високо професионално ниво и солидни певчески качества.
Маргарита Лилова излъчва в изпълненията си, величието на духа на трагедията от Античността, за нея това е органично естествено както правилното дишане на певеца. Дали това е прощалната ария на Отавия от „Коронацията на Попея“ на Монтеверди (запис след премиерата в 1963 г във Виенската щатсопер под диригентството на Кареян) или „Синеоката“ на Георги-Златев Черкин, изпята на песенен рецитал в Българския културен дом във Виена през 1981 г., усещането за мащаба и силата на преживяването са еднакви. Уникалността не изключва универсалността, тя се изразява и в степента на нейната постижимост.
Ако към това се прибавят неповторимите темброви цветове и вибриращата светлина на гласа и, съвършено изравнен в целия си регистър – Маргарита Лилова е един от малкото вокални артисти на ХХ век, неповторими, единствени, божествени.
Дали сме в състояние да преодолеем българското тесномислие и безразличие към нематериалното богатство и да открием и запазим всички останали следи от нейния дух и нейното изкуство?

вторник, 28 юли, от 19.30 часа

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 24.01.22 в 17:40

Пълен запис на концерта на радиосимфониците със солист Людмил Ангелов

Първият за тази година концерт на Симфоничния оркестър на БНР отвежда в необятния и прекрасен свят на руската музика. Под диригентството на Марк Кадин и под наслов „Руска зима“ на 21 януари в зала "България" прозвучаха две знакови творби от руската музикална класика: Концерт за пиано и оркестър №4 в сол минор от Сергей Рахманинов и Симфония №6 в..

публикувано на 24.01.22 в 16:17

Двама тенори едновременно на сцената в ролята на Отело от едноименната опера на Росини в Лиеж

Поради влошената епидемиологична обстановка в страната белгийското правителство отново въведе ограничителни мерки в културния сектор.От началото на декември в оперните и концертни зали се допускат едва 200 зрители, след представяне на зелен сертификат и задължително носене на маска. При тези нови и трудни обстоятелства на 19 декември в Кралската..

публикувано на 24.01.22 в 08:45

Сто години от рождението на Жан-Пиер Рампал

Наричаха го „Човекът със златната флейта“ и това се дължеше не само на факта, че бе собственик на единствената флейта в света, изработена от чисто злато от велик френски майстор през 1869, но и на всички скъпоценни качества и достойнства, които притежаваше. Той беше първият музикант, извоювал в наше време авторитета на флейтата като солов инструмент...

публикувано на 23.01.22 в 08:05

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева. Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в..

публикувано на 22.01.22 в 09:00
Подкасти от БНР