Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Валери Попова – изключителното белкантово откритие

Така преди години оценява българката световната преса. В своите най-силни сезони Валери Попова работи със знаменитости като Тито Гоби, Лорин Маазел, Жорж Претр, Лучано Берио и много други.
Грее сред звездите на Миланската скала, Парижката Гранд опера, в Белгия, Великобритания, САЩ. У нас тя остава някак в сянка, недооценена, дори огорчена. Днес „прелистваме” записите, които звучат толкова модерно с тънкия усет, музикалност, красота, стил... и недоумяваме. А всъщност би трябвало да сме наясно, че всеки артист, надскочил времето си, няма как да се чувства съвсем комфортно приживе.

Има и друга истина, тази на публиката: Беше обожавана. Раздялата с нея носи покруса у всички, които чувстват потребност от истински, незаменими неща в живота – пише Розалия Бикс през 2000 година в пресата по повод кончината на певицата.
В единствения запис в Златния фонд на БНР, запечатал житейския и творчески разказ на Валери Попова, усещаме истинската любов на публиката. Ще го чуем в събота. Записът е от 1985 година от срещи с радиоклуба „Приятели на музиката” с гостуващи слушатели, зажаднели да я виждат по-често на сцената на Софийската опера.

Гена Димитрова:
Още звучи в ушите ми нейното прекрасно изпълнение на Лиу в Миланската Скала през пролетта на 1985 година. В препълнената зала по случай присъствието на Чарлз и Даяна аз бях сред публиката и целият ми възторг и възхищение бяха за Валери, която от сцената правеше чудеса. Единствена от многото сопрани, които бях слушала, с които бях пяла, тя изпълняваше безкрайно трудното Пучиниево piano – crescendo на финалите на ариите с плачещо красив, страдащо любящ тембър. За съжаление красотата не може да се опише...

Розалия Бикс:
Беше певица с необикновен чар. Съчетаваше изтънчеността на аристократ с една подкупваща човешка простота и естественост. Пееше красиво, с огромна култура и знание, потулени зад пределна съдържателност и бистрота на посланието. Беше наистина „прима донна” (първа сред жените), не „примадона” – синоним на инерции и високопарност в речника ни.

Руслан Райчев:
Заедно с Райна Кабаиванска и Гена Димитрова тя е една от трите български изпълнителки, която най-много е пяла по големите оперни сцени. Имаше нещо хлапашко, детско в нея и същевременно бе отговорна и деликатна в работата си. Присъствието й на сцената правеше партньорите й по-уверени, а работата по-плодотворна. Милата й усмивка стопляше. Потомък на голям музикантски род, Валери притежаваше широка музикална култура и две качества, които рядко се срещат днес: възпитаност и коректност. Спомням си един интересен епизод във взаимоотношенията ни, когато последният път бях директор на Софийската опера. Предстояха съкращения. Огледах списъка на състава и видях – Валери беше играла напоследък рядко на сцената заради болестта си. Тя сама дойде при мен, за да заяви, че преминава на преподавателска работа в музикалното училище и че нейното напускане не бива да създава проблем. Доказа се като талантлив педагог – най-яркото доказателство за това е дъщеря й, Александрина Пендачанска, която е нейна ученичка. Уви, Валери не достигна до преподавателска работа в Музикалната академия така, както и други големи български таланти не достигнаха...

В предаването ще звучат откъси от „Дон Карлос”, „Травиата” и „Отело” от Верди, „Фауст” от Гуно, „La vera storia” от Лучано Берио под диригентството на автора, „Турандот” и „Бохеми” от Пучини, „Сватбата на Фигаро” и „Вълшебната флейта” от Моцарт, „Капулети и Монтеки” от Белини, Матеус Пасион от Йохан Себастиян Бах, Немски реквием от Йоханес Брамс и други.

събота, 12 септември, от 20 часа

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сбогуване със Станислав Ушев

Почина дългогодишният директор и главен диригент на „Симфониета“, Шумен. Станислав Ушев е роден в гр. Плевен, завършва Средно музикално училище в родния си град със специалност пиано. От 1980 г. до 1985 г. следва Оперно-симфонично дирижиране в Консерватория „Римски-Корсаков“ в Санкт Петербург в класа на професор Марис Янсонс. От 1985 г. до 1993 г. е..

публикувано на 07.12.21 в 17:01
Любомир Денев-син

Любомир Денев-син – с две нови авторски премиери

За един от младите български творци – композитора  и главен диригент на Младежка филхармония „Пионер” Любомир Денев-син – отминаващата 2021 г. е наситена с творческо вдъхновение, изяви и позитивни преживявания. Всичко това намира израз в две негови творби, които ще бъдат представени за първи път пред публика. Най-напред на 9 декември в Пазарджик в..

публикувано на 07.12.21 в 08:35

Директно от Миланската скала – откриването на сезона с „Макбет“ на Верди

В Ла Скала отбелязват 70 години от началото на Оперната гала на 7 декември. Виктор Де Сабата е този, който премества през 1951 г. откриването на сезона от 26 декември на 7 декември, денят на свети Амброзий, покровител на Милано. В годините на възстановяването след войната от 1947 г. Артуро Тосканини води театъра. На 7 декември 1951 г. Де Сабата..

публикувано на 06.12.21 в 18:00

Фолклорен радиоблиц с Таня и Теодор Недеви

Тя е народна певица, а него го вълнува рок музиката. Китара и глас, и много любов към живота. Таня Недева е солист и хорист в НФА „Филип Кутев“, възпитаник на НУФИ „Филип Кутев“ град Котел и богослов, а Теодор Недев е китарист и част от екипа на компания за софтуерни продукти, игри, реклами. Представяме ви тези двама талантливи и усмихнати..

публикувано на 06.12.21 в 09:20
Лейф Уве Андснес

Брюксел аплодира Моцартовия импулс на Лейф Уве Андснес

Въпреки влошаващата се епидемиологична обстановка в Белгия, музикалният живот в сърцето на Европа все пак продължава. Дворецът на изящните изкуства BOZAR в Брюксел бе домакин на мини-фестивал с участието на Камерния оркестър „Малер“ и норвежкия пианист Лейф Уве Андснес, който също така дирижира състава от рояла. В три поредни вечери – от 19 до 21..

публикувано на 05.12.21 в 08:55
Подкасти от БНР