Диригент: Емил Табаков
Солист: Иво Върбанов
В програмата:
Димитър Ненов – Концерт за пиано и оркестър
Йоханес Брамс – Симфония № 1 в до минор, опус 68
Концертът за пиано и оркестър на Димитър Ненов е написан през 1936 година. Това е една от големите български, всъщност европейски, композиции на своето време. За съжаление концертът се изпълнява много рядко и дълги години е бил в забвение – вероятно поради факта, че композиторът, въпреки таланта и разностранните си постижения преди Втората световна война, става жертва на политически репресии и лични интриги в началото на комунистическото управление в България и постепенно изпада в забрава. Във фонотеката на Националното радио има само няколко записа на творбата и почти всички са документални – от изявите пред публика на големите български пианисти Люба Енчева и Антон Диков. През месец юни 2015 година Иво Върбанов обяви, че започва кампания за събиране на средства за проект за студиен запис на творбата. В кампанията се включи и Кралският национален шотландски оркестър, който използва част от субсидията си, за да създаде този запис.
Симфония № 1 в до минор, опус 68, от Йоханес Брамс е създадена през 1876 година, премиерата й е на 4 ноември 1876 година в Карлсруе, под диригентството на Феликс Ото Десоф. Три дни по-късно, на 7 ноември, самият Брамс дирижира симфонията в Манхайм, Виена, Лайпциг и Бреслау. Симфонията е посрещната възторжено от умерено-консервативната част на германската и австрийската музикална общественост – особено от страна на известния критик Едуард Ханслик. „Сбъднатите очаквания“ на този фланг от музикалната общност са изразени много изчерпателно от Ханс фон Бюлов, който нарича Първата симфония на Брамс „Десетата симфония на Бетовен“. Повод за това е не само сходството между главните теми на двата финала на симфониите, но и като цяло – общата представа за симфониите на Бетовен като недостижим връх, който може единствено да сочи правилната посока, в която да се развива музиката по-нататък.
Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..
Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..
В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..
Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..
На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..
Натура(та). Някои я боготворят. Други я отричат. Трети не са сигурни към коя група принадлежат. Но натурата е навсякъде. Около нас, във нас...
На днешния 27 септември отбелязваме Европейския ден на спорта в училище, а темата за физическата активност на подрастващите придобива все по-голяма важност..
Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg