Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алфред Брендел на 85 години

БНР Новини
Снимка: ЕПА/БГНЕС





Ако принадлежа към някаква традиция, то това е традицията, при която творбата диктува на изпълнителя как трябва да изглежда, а не изпълнителят да решава как да изсвири дадено произведение или как да учи композитора да пише музика – казва Алфред Брендел, чието място сред най-големите музиканти на 20-то и 21-то столетие е гарантирано. Известен в цял свят с интерпретациите си на творби от Хайдн, Моцарт, Бетовен, Шуберт, Брамс и Лист, днес той е сред безспорните авторитети в музикалния живот и един от малцината изпълнители, чието име само по себе си е достатъчно, за да привлече вниманието на публиката. Роден е в Австрия, понастоящем е британски поданик и макар да е може би единственият от големите пианисти на 20-и век, който не е получил т.нар. „системно музикално образование“, свиренето му е еталон за върхови постижения в клавирното майсторство.

Началото на кариерата му е, меко казано, нетипично в сравнение с останалите музиканти. Той нито е бил дете-чудо, нито родителите му са били музиканти. Не е слушал музика в дома си, нито пък е бил добър на прима виста или надарен с феноменална памет. Потеклото му е смесено – германо-австрийско-италиано-славянско. Роден е в Визенберг, северна Моравия (градът днес е на територията на Чешката република) и детството му преминава в пътуване из Югославия и Австрия, тъй като баща му работи последователно като инжeнер-архитект, бизнесмен и управител на хотел на Адриатическото крайбрежие. Именно тук Алфред за първи път се среща с т.нар. „висока музика“. Имах грамофон и пусках на гостите на хотела плочи със записи на оперетна музика от 1930, изпълнявани от Ян Кипура. И пеех заедно с него, което ми доставяше голямо удоволствие – спомня си музикантът.
Започнал уроци по пиано в Загреб, на 6-годишна възраст, след началото на Втората световна война Алфред Брендел се премества с родителите си близо до Грац и постъпва в местната консерватория, в класа по пиано на Лудовика фон Каан, като същевременно взема и частни уроци по композиция при органиста Артур Михл. За съжаление това трае кратко и много скоро, на 16 годишна възраст, заниманията му с музика приключват. С изключение на няколкото майсторски класове, които е посещавал, Брендел няма повече учители. И до днес той смята, че липсата на традиционно музикално образование за него е по-скоро преимущество. Учителят може да окаже твърде силно влияние – смята той. – Бивайки самоук, аз се научих да бъда подозрителен и недоверчив към всичко, до което не съм достигнал по свой собствен път. Собствените постижения са по-ценни от онова, което можеш да чуеш от други пианисти, диригенти или певци. Слушайки грамофонни плочи на стария си, но все още действащ грамофон REVOX, Брендел научава от записите произведенията, които свири, и изгражда своя собствена интерпретация. Все още си мисля, че и до днес това е един много добър начин за младите хора да научават материала си и на практика обезмисля ролята на учителя, казва той.
Що за човек е този привидно суров и неприветлив интелектуалец-музикант, посветил живота си на крайъгълните камъни в клавирния репертоар? Всестранно развита личност – не само музикант, но и есеист, поет и художник – Брендел е от онези творци на изкуството, които оставят ярка, неизлечима следа в културата на своята епоха. Ето какво споделя диригентът сър Саймън Ратъл: Бях прав, когато в началото на кариерата си избрах да работя с него и впоследствие станахме близки приятели. Спомням си, че на първия ни концерт бях доста притеснен да мисля какво иска от мен и в един момент се почувствах отчаян, че няма да мога да отговоря на изискванията му. Днес онова, което той иска, вече не изглежда невъзможно, а само адски трудно; ние постигнахме толкова много заедно, че мисля, че се разбираме и работим в синхрон.
Необикновено висок за пианист (в миналото е страдал от проблеми с гърба си), с тежки очила с дебели рамки, които са негова „запазена марка“, и непокорна буйна коса, сресана назад, Брендел има едно от най-запомнящите се лица сред музикантите. Прочути са неговите гримаси по време на свирене и често превързани пръсти, но за сметка на това свиренето му е пословично със своите съвършенство, дълбочина, скромност и вярност към оригинала. При него няма нищо показно или случайно. Интерпретациите му пленяват слушателя със своята естественост и изисканост, с предаността към авторския текст и впечатляващата лекота, с която изпълнява дори и най-трудните пасажи. И на почти всяка негова снимка в очите му проблясва мистериозност или лукава присмехулност...
На 5 януари Алфред Брендел навърши 85. Притежаващ огромен репертоар, и до днес той се слави като един от най-добрите изпълнители на творбите на Хайдн, Моцарт, Шуберт, Шуман и Бетовен. Именно с тяхна музика ще го чуем в двата часа на неделната ни вечер. Ще му партнират Оркестърът при Академия „Сейнт Мартин ин дъ фийлдс“, дирижиран от сър Невил Маринър, и Виенската филхармония с диригент сър Саймън Ратъл.

неделя, 10 януари, от 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветан Цветанов и Людмил Фотев

Вавилонските кули на джаза и бирата

Вавилонската фонотека и Джаз+дуенде се редуват през седмица в самото ѝ начало половин час след полунощ. В изданието от 19 август бяха заедно в ефир, домакин – Цветан Цветанов, гост – Людмил Фотев. Приказката им гради с общите за джаза и бирата съставки – фийлинг, суинг и импро моменти, респективните им вавилонски кули. Става дума и за глобалните им..

публикувано на 19.08.24 в 18:28
Жорж Претр

Жорж Претр – Maestro con brio

В съботната  вечер ви предлагам операта "Фауст“ от Шарл Гуно – култов запис от края на 70-те години и неоспорим за мнозина връх в пребогатата дискографска колекция на Жорж Претр. На 14 август се навърши столетие от рождението на великия маестро. "Жорж Претр е не само диригент с огромен опит, който познава в детайли занаята, но преди всичко артист със..

публикувано на 17.08.24 в 08:00

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 август 2024

16 август Изпълнения на вокален ансамбъл "Талис сколарс" с диригент Питър Филипс. 3.00 часа – Орландо Гибънс (1583-1625), O clap your hands (Пляскайте с ръце). 3.06 часа – Томас Талис (ок.1505-1585), Suscipe quaeso Domine (Моля, приеми, Господи). 3.16 часа – Нико Ашер Мули (р.1981), Rough Notes (Груби бележки). 3.26 часа – Уйлям Бърд (1543-1623), Tribue..

публикувано на 14.08.24 в 16:30

Отбелязваме 79-ото издание на Международния фестивал "Пражка пролет"

Международният фестивал "Пражка пролет" тази година беше отбелязан с над 50 концерта в различни точки на Прага. По покана на Чешкия център в София проф. Илия Граматиков посети най-голямото музикално събитие в Чехия. В три издания на предаването "Контемпо" той успя да разкаже малка част от впечатленията си от изключително богатата програма на фестивала...

публикувано на 09.08.24 в 12:30

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", август 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 08.08.24 в 09:05