Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Специален гост Цветелина Василева

БНР Новини
Снимка: Софийска опера
Завършва Музикалната академия в София. Дебютира на сцената на Софийската опера в „Бал с маски“, а след това пее в „Дон Карлос“, „Отело“, „Трубадур“. Печели награди от конкурсите „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ в Италия и специализира с Карло Бергонци в Миланската Скала.
Международната й кариера е свързана в началото с театъра в Сан Франциско. Първите й спектакли там са „Трубадур“, „Руслан и Людмила“ и „Коронацията на Попея“. На фестивала в Уексфорд участва в постановката на „Шарка“ и получава висока оценка на критиката.

Цветелина Василева е много вълнуващ драматичен сопран, който в следващите години ще бъде търсен от всеки оперен импресарио.

Тръгнах си запленена от вълнуващо красиво пеене на българското сопрано Цветелина Василева като Шарка.

Цветелина Василева, българското сопрано което изпълни главната роля, трябва да бъде едно от най-великите оперни открития на десетилетието. Тя има огромен, силно концентриран глас и динамично присъствие на сцената...


След това участва в спектакли на Кралската опера Ковънт Гардън – „Отело“, „Продадена невеста“. Поканена е да участва и в „Нощ на звездите“ в Ройял Албърт Хол заедно с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси и др.
Гостува в Канада в театъра в Торонто като Лиу, Виолета, Дездемона, Амелия, Жана Д`Арк.
В Метрополитън опера, Ню Йорк, Цветелина Василева пее в премиерите на „Травиата“, „Трубадур“, „Бохеми“ – Мюзета. Има ангажименти в театрите в Балтимор, Детройт.
В операта на Хюстън тя е Ярославна от „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин“ и „Аида“.

Големият и страстен сопран на Цветелина Василева е идеален за Ярославна и нейните големи страдания
е отбелязано в „Ню Йорк Таймс“.

Цветелина Василева беше момичешка Татяна, несигурна в себе си в сцената с писмо, но пред очите ни тя се превърна в изтънчена светска личност на финал... Тя е в състояние да обхване ролята ефективно, пеейки с лек звук като едно младо момиче в началото и да завърши със страстни, женствени тонове, пълни с драматични оттенъци
– откриваме рецензия в Оpera Japonoca.

Постановката на „Тоска“ в Медисън опера е триумф. Цветелина Василева е лирико спинтов сопран. Тя демонстрира последователна способност да изгражда дълга линия легато и да я накара да вибрира от емоция. Една красива жена в живота, тя пресъздава ролята с голяма интензивност и убеждение, и с великолепна физика. Бруталната й среща със Скарпия при второто действие е зашеметяваща.


В „Ла Моне“ Брюксел тя участва в операта на Барток „Замъкът на херцога Синята брада“ – Юдит, на фестивалите в Единбург, Сантандер, Брегенц я аплодират като Леонора и Аида. Канят я в Кардиф, Севиля, Глазгоу, Прага, Букурещ, Москва.
Миналата година в операта в Уичита тя беше Турандот, заедно с един от великите певци – басът Самюел Рейми.
През годините българските й почитатели в Софийската опера я аплодираха като Лиу от „Турандот“. Очакваме през февруари нейния дебют на българска сцена като самата принцеса Турандот.
Предлагам в звуковия файл да чуете концерта на Цветелина Василева, състоял се на 22 февруари 2005-а с оркестъра на ФМ радио под диригентството на Велизар Генчев и с участието на Орлин Горанов. В програмата арии и дуети от „Ла Вали“ на Каталани, „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа, „Турандот“, „Бохеми“, „Манон Леско“ и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Дон Карлос“ и „Травиата“ на Верди.






сряда, 13 януари, от 14.30 часа
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Нос", опера в три действия от Дмитрий Шостакович

Музика: Дмитрий Шостакович Либрето: Дмитрий Шостакович, Евгений Замятин, Александър Прейс, по едноименната повест на Николай Василиевич Гогол Премиера: 18 януари 1930 г. Действащи лица: • Платон Ковальов, колежански инспектор – баритон • Иван Яковлевич, бръснар – бас • Прасковя Осиповна, негова жена – сопран • Квартален надзирател – тенор • Иван,..

публикувано на 01.07.22 в 18:44
Надежда Табакова-Димитров и Йоанна Каменарска

Среща между пиано и цигулка

В рамките на 53-тия Международен фестивал "Софийски музикални седмици" на 1 юли в камерна зала "България" ще се състои концерт на Йоанна Каменарска, цигулка, и Надежда Табакова-Димитров на пианото. В програмата са включени произведения на Бах, Рихард Щраус, Васко Абаджиев. Дуото на Йоана и Надя се събира в Хамбург преди повече от години, където..

публикувано на 01.07.22 в 14:51

Румен Бояджиев-син: Най-големият враг на изкуството е егото

Той носи името на баща си и се гордее с това, но макар и двамата да се занимават професионално с музика, твърди, че "се борят в различни жанрове". Скромен и самокритичен е и упреква сам себе си, че не проявява достатъчно самодисциплина, за да работи толкова, колкото би му се искало. В разгара на един много успешен и плодоносен творчески сезон,..

публикувано на 01.07.22 в 09:35

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юли 2022

1 юли Свири Филхармоничният оркестър на Северногерманското радио с диригент Андрю Манзе. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за цигулка № 2 в до диез минор, оп. 129. Солист: Кристиан Тецлаф (цигулка). 3.32 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Симфония № в си минор, оп. 74, "Патетична". 4.20 часа – Фриц Брун (1878-1959), Симфония №..

публикувано на 29.06.22 в 13:26

Лейф Уве Андснес с още един албум с музика от Моцарт

Тази сряда (29 юни) екипът на предаването "Музик мания" ще ви представи албума на Лейф Уве Андснес със заглавие "Импулсът Моцарт – 1786", посветен на музиката на австрийския композитор от тази година. Компактдискът е част от по-голям проект на Андснес и камерния оркестър "Малер", като преди време в "Музик мания" се запознахте с предишния албум, в..

публикувано на 29.06.22 в 07:55