Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Специален гост Цветелина Василева

БНР Новини
Снимка: Софийска опера
Завършва Музикалната академия в София. Дебютира на сцената на Софийската опера в „Бал с маски“, а след това пее в „Дон Карлос“, „Отело“, „Трубадур“. Печели награди от конкурсите „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ в Италия и специализира с Карло Бергонци в Миланската Скала.
Международната й кариера е свързана в началото с театъра в Сан Франциско. Първите й спектакли там са „Трубадур“, „Руслан и Людмила“ и „Коронацията на Попея“. На фестивала в Уексфорд участва в постановката на „Шарка“ и получава висока оценка на критиката.

Цветелина Василева е много вълнуващ драматичен сопран, който в следващите години ще бъде търсен от всеки оперен импресарио.

Тръгнах си запленена от вълнуващо красиво пеене на българското сопрано Цветелина Василева като Шарка.

Цветелина Василева, българското сопрано което изпълни главната роля, трябва да бъде едно от най-великите оперни открития на десетилетието. Тя има огромен, силно концентриран глас и динамично присъствие на сцената...


След това участва в спектакли на Кралската опера Ковънт Гардън – „Отело“, „Продадена невеста“. Поканена е да участва и в „Нощ на звездите“ в Ройял Албърт Хол заедно с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси и др.
Гостува в Канада в театъра в Торонто като Лиу, Виолета, Дездемона, Амелия, Жана Д`Арк.
В Метрополитън опера, Ню Йорк, Цветелина Василева пее в премиерите на „Травиата“, „Трубадур“, „Бохеми“ – Мюзета. Има ангажименти в театрите в Балтимор, Детройт.
В операта на Хюстън тя е Ярославна от „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин“ и „Аида“.

Големият и страстен сопран на Цветелина Василева е идеален за Ярославна и нейните големи страдания
е отбелязано в „Ню Йорк Таймс“.

Цветелина Василева беше момичешка Татяна, несигурна в себе си в сцената с писмо, но пред очите ни тя се превърна в изтънчена светска личност на финал... Тя е в състояние да обхване ролята ефективно, пеейки с лек звук като едно младо момиче в началото и да завърши със страстни, женствени тонове, пълни с драматични оттенъци
– откриваме рецензия в Оpera Japonoca.

Постановката на „Тоска“ в Медисън опера е триумф. Цветелина Василева е лирико спинтов сопран. Тя демонстрира последователна способност да изгражда дълга линия легато и да я накара да вибрира от емоция. Една красива жена в живота, тя пресъздава ролята с голяма интензивност и убеждение, и с великолепна физика. Бруталната й среща със Скарпия при второто действие е зашеметяваща.


В „Ла Моне“ Брюксел тя участва в операта на Барток „Замъкът на херцога Синята брада“ – Юдит, на фестивалите в Единбург, Сантандер, Брегенц я аплодират като Леонора и Аида. Канят я в Кардиф, Севиля, Глазгоу, Прага, Букурещ, Москва.
Миналата година в операта в Уичита тя беше Турандот, заедно с един от великите певци – басът Самюел Рейми.
През годините българските й почитатели в Софийската опера я аплодираха като Лиу от „Турандот“. Очакваме през февруари нейния дебют на българска сцена като самата принцеса Турандот.
Предлагам в звуковия файл да чуете концерта на Цветелина Василева, състоял се на 22 февруари 2005-а с оркестъра на ФМ радио под диригентството на Велизар Генчев и с участието на Орлин Горанов. В програмата арии и дуети от „Ла Вали“ на Каталани, „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа, „Турандот“, „Бохеми“, „Манон Леско“ и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Дон Карлос“ и „Травиата“ на Верди.






сряда, 13 януари, от 14.30 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05