Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Феминизацията на учителската професия – има ли рискове за учениците

Снимка: БГНЕС

Въпросът вълнува родителите, особено на фона на стряскащите прояви на насилие и нееднозначните оценки на общественото мнение за променящите се роли и характеристики на половете днес. Отговорът не е прост, предупреждават специалистите. Първото, което е от значение, е учителят да е добър, независимо дали е мъж или жена. Самите деца, особено в предучилищна и начална училищна възраст дори предпочитат учителките. Обобщенията са трудни и заради наличието на регионални особености като трудовата заетост, възрастта, етническата принадлежност на населението. Когато пък става въпрос за глобалните измерения, напред излизат допълнителни предпоставки, определящи дела на учителите мъже (любопитно е, че те са мнозинство както в слабо развити страни в Африка, така и в някои силно напреднали западноевропейски държави). Така или иначе, присъствието на мъже в класната стая е полезно не само за учебните постижения, но и за изграждането на личността на момчетата и момичетата. Когато това не е възможно и особено когато и в семейната среда отсъства мъжката фигура, е добре тя да се потърси в други форми на занимания, защото не намирайки в училище или в семейството балансиран мъжки модел на поведение, децата, особено момчетата, се насочват към екстремни образци и прояви. Във всички случаи обаче феминизацията на учителската, както и на ред други професии, не трябва да е повод за подценяване на качествата и възможностите на жените, а тъкмо напротив. Впрочем, от десетилетия в световен мащаб границите между традиционното мъжко и женско се размиват, макар че феноменът и възприемането му в различните общества е доста различен.
Повече за мъжките и женските модели не само на индивидуално поведение, но и като форми на организация на обучението чуйте от разговора с психолога Панайот Рандев, председател на фондация „Човек плюс“, гост в рубриката „Всичко за образованието“.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо "изгаряме от срам" и други любопитни въпроси

Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката.  За какво ни е срамът се питаме във..

публикувано на 11.03.25 в 11:31

Проблеми в професионалното образование

Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..

публикувано на 11.03.25 в 08:20
Инж. Емил Митев

Еврика! Успешни българи: инж. Емил Митев

"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..

публикувано на 10.03.25 в 17:05

Главен асистент от УНСС пее български песни на индийска сватба

Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..

публикувано на 10.03.25 в 16:40

Биологическият факултет предлага бъдеще за младите

Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..

публикувано на 10.03.25 в 11:15