Прочутият американски диригент следваше тази максима в дълголетния си артистичен път. Щом се спомене името на Джулиъс Рудел, в съзнанието мигом се появява и това на Ню Йорк Сити опера. 35 години от живота си маестрото посвети на любимия театър. Прекрачва прага през 1943 като корепетитор. В края на следващата година е диригентският дебют, а от 1957 Рудел заема поста музикален директор на Ню Йорк Сити опера. Тя не може да се конкурира с по-големия си събрат Метрополитън. По отношение на суперзвездите, с които разполага Рудолф Бинг или пък пищните постановки, свързани с огромни финансови инвестиции. Начело с Джулиъс Рудел обаче Ню Йорк Сити опера успява да намери своята ниша в музикалния живот на САЩ. Печели популярност с нови смели програми, които преобразяват репертоара. В афиша меломаните откриват любими заглавия от Моцарт, Доницети, Росини, Верди, Пучини… редом с премиери на американски опери и мюзикъли. При това на съвсем достъпни цени. Появяват се и лицата на Ню Йорк Сити опера: Бевърли Силс, Шерил Милнс, Мерилин Хорн, Норман Трейгъл, младите Доминго и Карерас. За кратко се превръщат в бляскави звезди и победоносно шестват по целия свят. Заслугата за всичко това е на Джулиъс Рудел, главен диригент и музикален директор цели 22 години! През 1979 напуска ръководния пост. Напускам Ню Йорк Сити опера преизпълнен със спомени за щастливите мигове, които заедно преживяхме в продължение на десетилетия, не крие вълнението си Рудел. Работил съм с невероятни творци: автори, режисьори, певци, оркестранти, танцьори… Изключителна привилегия е да вложиш цялата си душа и познание в услуга на композитора, който ти подава партитурата и поглежда доверчиво. С надеждата, че няма да опропастиш неговото творение. Не става дума разбира се само за автор, с който си имал пряк контакт. При мен усещането е същото, независимо в коя епоха се е появило дадено произведение. И ако чрез мен то докосне публиката, каква по-голяма награда“, възкликва Джулиъс Рудел. Джоузеф Стивънсън твърди, че рядко можеш да го видиш уморен или обезверен. „Енергичен, винаги изпълнен с идеи, мечти, планове, които изгаря от желание да превърне в реалност. Заклет ентузиаст, с широко отворени сетива за всичко, което се случва чак до самия край. Джулиъс бе дарен с изключителна работоспособност, с нюх за новото, различното. Умееше да изостря апетита на публиката. И зрителите знаеха: това и това може да се види само в Ню Йорк Сити опера!
Съвършено прав е Джоузеф Стивънсън, тъй като Рудел съвместява по удивителен начин ангажиментите си – блестящ диригент и също толкова успешен мениджър. Сладкодумен събеседник, който умее да убеждава и внушава смели идеи. В годините, когато Джулиъс Рудел е начело на Ню Йорк Сити опера в т.нар. златни години на театъра, залата е пълна. Публиката възторжено аплодира любимите си певци. Постановките са атрактивни, афишът – пребогат, а финансовата стабилност – завидна. Рудел активно участва в преговори със синдикатите. Потушава броженията в зародиш и привлича спонсори. Умее по неповторим начин да съчетае достолепните шедьоври с т.нар. развлекателна музика.
На 6 март се навършиха 95 години от рождението на Джулиъс Рудел. Знаменателен факт е, че маестрото си отиде от този свят на преклонна възраст през лятото на 2014 година. Когато честваха 80-ия му рожден ден, напористи журналисти имаха неблагоразумието да попитат не смята ли занапред да отделя повече време за… почивка. Последва светкавична реакция: Тази дума не съществува в моя речник! Всички знаете, че Стоковски бе на пулта и на 95! Тъй че, имам още време… Факт е, че до самия край Джулиъс Рудел се интересуваше от всичко, което се случва в музикалния свят. И най-вече разбира се в любимия му театър. Уви, съдено бе да научи тъжната вест за банкрута на Ню Йорк Сити опера. Само осем месеца преди да напусне този свят, градската опера бе обявена в несъстоятелност. Повод Рудел да заяви пред Ню Йорк Таймс:
Никога не съм си представял, че ще надживея театъра! Театъра, на който посветих най-хубавите си години. Не съм пресмятал какво ще получа в замяна. Давах най-доброто от себе си. Знаех, че градя бъдещето…
В съботната вечер ще излъчим някои от най-добрите регистрации на Джулиъс Рудел. Откъси из „Пепеляшка“ на Масне, „Мефистофел“ от Бойто, „Луиза“ с автор Гюстав Шарпантие. Както и цялостен запис на „Риголето“. Във Вердиевия шедьовър Рудел е събрал цяло съзвездие от първокласни певци: Бевърли Силс, Шерил Милнс, Алфредо Краус, Самюъл Рейми… С участието на Амброзианския оперен хор и Лондонската филхармония, обединени от диригентската палка на Джулиъс Рудел.
Запис продуциран от EMI през 1978 година.
Съдържание на операта „Риголето“ от Верди
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември),..
На 1 декември ще отбележим Световния ден за борба със СПИН. Дни преди светът да насочи внимание към това заболяване, Никола Кереков запознава слушателите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg