Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йозеф ван Висем с два концерта за лютня в София и Велико Търново

БНР Новини
Йозеф ван Висем
Снимка: Илиян Ружин

Йозеф ван Висем, носител на Наградата за филмова музика на Кинофестивала в Кан за саундтрака на вампирския епос на Джим Джармуш „Само любовниците остават живи”, идва за два концерта у нас тази седмица.

На 22 март, вторник, от 21 часа той ще изнесе концерт за лютня в Първо студио на Българското национално радио (бул. „Драган Цанков” 4), а вечерта за него ще открият музикантите от „Кайно Йесно Слонце”, чиято програма от нови композиции (с участието на виолончелистката Маги Петрович) е премиерна. Организатор на концерта е радио фестивалът на програма „Христо Ботев” Alarma Punk Jazz.

На следващия ден, сряда, 23 март, от 19 часа Йозеф ван Висем ще изнесе концерт и за жителите и гостите на Велико Търново, като специално събитие, посветено на празника на града. Мястото е Изложбени зали „Рафаел Михайлов”, а подгряващи артисти ще са музикантите от триото за средновековна музика Ambient Folklore (Петър Делчев – контракитара, тамбура, Татяна Йосифоваглас, перкусии, Евгени Чакаловфлейти, ирландско бузуки, италианска средновековна гайда), които вече са имали един съвместен концерт с него миналата година. Организатори са отново Alarma Punk Jazz, съвместно с фестивала Transfiguration, който от тази година се мести на крепостта „Царевец” във Велико Търново.

Йозеф ван Висем          Снимка: Ханс ван дер Линден
Йозеф ван Висем (родом от Маастрихт и живеещ понастоящем в Ню Йорк) е композитор-минималист и автор на „нова музика за старинни инструменти“ , чиито музикални търсения и превъплъщения не познават жанрови граници – неговата лютня стои напълно естествено и в пост-рок, и в пост-пънк, и в ренесансов, и в бароков, и в ембиънт-нойз, и във фрийк-експериментъл контекст.

Списъкът от музиканти, с които е работил, включва легендарни имена като Тетуци Акияма, Гари Лукас, Кейджи Хайно, Грег Ковалски, United Bible Studies, а с Джармуш (на китарата) има три записани албума още от времената преди филма – Concerning Тhe Entrance Into Eternity, The Mystery Of Heaven и Apokatastasis. След „Само любовниците остават живи” сценичните му и студийни колаборации с Тилда Суиндън, Джармуш и Ясмин Хамдан съвсем естествено продължават...

На двата концерта в София и Велико Търново той ще представи както филмовата си музика, така и пиеси от новия си албум When Shall This Bright Day Begin, в който участва и Зола Джизъс и който излезе официално миналата седмица.

Билети за концертите в София и Велико Търново има в мрежата на Eventim, а ще се продават и на място час преди започването на всяко от събитията.

Йозеф ван Висем пред българските медии:

*** Времената, в които живеем, са съвсем тежки. Всичко е доста повърхностно, смятам, и ориентирано в погрешната посока. Всички правят едни и същи неща. Дори снимките, които правим, например, са едни и същи. Изкуството се е превърнало в част от света на мултинационалните корпорации. Всички големи градове по света днес изглеждат по един и същи начин с веригите „МакДоналдс“ и т. н. Хората комуникират през екрани и вече не си говорят по друг начин... И лютнята в случая е идеалният пример, с който мога да покажа, че нещата могат да стоят и да изглеждат и по друг начин... – Йозеф ван Висем пред програма „Христо Ботев”.

*** Обичам да правя музика за слушателя, а не за себе си. И мисля, че свиренето на много ноти е забавление повече за музиканта, отколкото за слушателя. Към слушателя имам по-друг подход – към въображението на слушателя. Така че той или тя да може да си представи различни неща. Също така (лютнята) е исторически инструмент, така че можеш да размишляваш и над това как е звучал преди 400 години. Но, да, обичам в музиката да има много свободно пространство – Йозеф ван Висем пред Радио Бинар.

*** Бруклин ме промени – колкото по-шумно е около мен, толкова по-тиха и същевременно дълбока музика правя – Йозеф ван Висем пред Light.

*** Обичам след някоя мрачна пиеса да изсвиря някоя по-светла. Защото самият живот е такъв, по този начин се движи – нагоре и надолу: не е само тъмен или само светъл. Така чувствам и музиката – тя никога не е напълно мрачна или напълно оптимистична – Йозеф ван Висем пред Rawk’n’Roll.

*** То е като да влезеш в бяла стая. Губиш усещането за време и не знаеш колко дълго си прекарал там, защото не можеш да го отнесеш към някаква система на отчитане. Същото чувствам и по отношение на музиката: понякога искам да се загубя в дадена пиеса. И като слушател, и в моята музика, докато свиря – Йозеф ван Висем пред Портал „Култура”.

Йозеф ван Висем            Снимка: Vogue Italy



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15
Ангел Антонов

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..

публикувано на 22.09.24 в 08:11

Карл Бьом: Дали чувам музиката? Та тя извира от мен…

На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..

публикувано на 21.09.24 в 08:10