Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 9 април от 20.00 часа "На опера в събота": Франко Корели - гласът, който се извисяваше над всички

Франко Корели
Снимка: Личен архив

На  8 април  преди  95 години е роден  Франко Корели  -  истинска легенда в оперния театър на ХХ век, чийто блясък не помръква и до днес.
Певецът, за когото суперлативите бяха ежедневие. Не случайно Караян определяше гласа на Корели като „глас, който се извисяваше над всички. Глас  с необикновена сила и красота, изпълнен с мрачна чувственост и тайнствена тъга. Гласът на Корели изтръгваше огън и мълнии…“  Франко Корели  не познаваше вкуса на провала. Възторгът на публиката пък често принуждаваше  администрацията на големите световни театри да гаси осветлението в залата, а  нестихващите овации отекваха още по-силно.  Наричат  Корели  „принцът сред  тенорите“  не само заради изумителни глас и  рядко срещаното сценично излъчване. Природата щедро бе го дарила  с физическа красота. Хубавец, и още как, а жените лудееха по него…Всъщност открай време плътна пелена от всевъзможни митове и фантасмагории  обгръща  певеца. За мнозина той и днес остава загадка. Франко Корели е роден през 1921  в Анкона. На 30 години печели конкурс за вокалисти във Флоренция,а през 1954 дебютира в  Ла Скала в историческа постановка на Лукино Висконти. Заглавието е „Весталката“ от Спонтини. Франко Корели се появява на сцената редом  с Мария Калас, Ебе Стиняни, Никола Роси–Лемени… Почти истерични аплаузи огласят достолепния театър. „Не може да си представите какво означаваше за мен, прохождащия в Скалата артист, да пея с Калас!“, не крие вълнението си Корели.  „Мария бе много внимателна. Помагаше ми във всичко. Огънят, който излъчваше  усетих, че се разгаря и у мен. Стопроцентово бях въвлечен  в магията на театъра. Никога до този момент не съм работил така всеотдайно, с  толкова жар…“, изповяда  Франко Корели. Впрочем фактите разкриват, че в края на 50-те години  Джузепе ди Стефано  има проблеми  с гласа си, а Марио дел Монако по-рядко се появява на сцената. Така Корели се утвърждава като италианският тенор № 1 в света!  1960 е изпълнена с низ от грандиозни успехи: в „Андре Шение“, „Турандот“, „Силата на съдбата“…Няколко години по-рано и в „Юлий Цезар“ на Хендел  като Сесто – изумително преобразяване на Корели, който с охота опитва различни  стилове.  През 1961 откриват сезона в  МЕТ с „Трубадур“, а погладите на всички са вперени в двама дебютанти: Леонтин Прайс и Франко Корели. Дни наред шеметният успех е събитие  от първа величина за нюйоркските  издания. Корели и Прайс отново са заедно  в „Трубадур“ следващото лято на фестивала в Залцбург.
В съботната вечер  ще излъчим запис от великолепния спектакъл с дата 31 юли 1962 година. Участват още  Еторе Бастианини, Джулиета  Симионато, Никола Закария, хор на Щаатсопер – Виена и Виенската филхармония. На диригентския пулт – Херберт фон Караян.
А през същата 1962  година легендарният тенор записва името си със златни букви  в станалата почти митична постановка на „Хугеноти“ в Миланската скала със Съдърланд, Симионато, Гяуров… водени от маестро Джанандреа Гавацени.Меломаните се обзалагат, че това е един от най-ценните лайф записи!  Артистичният  път  на Франко Корли  изобилства с  какви ли не  слухове, инсинуации, забавни анекдоти.  Особено що се отнася  до неговата съпруга Лорета.  През 60-те и началото на 70-те години  певецът е отрупан  с ангажименти  от водещите американски театри. За откриването на един от сезоните  в МЕТ разказва певицата Айлин Фарел:  „Корели бе във върхова форма, но имаше ужасна сценична треска.  Не бях виждала подобно нещо. Репетициите минаха великолепно. Внезапно  Франко махна с ръка и каза: „Нищо не излиза! Едва ли ще мога да пея…“  Пеенето ужасно го стресираше, а когато започнаха спектаклите разбрах, защо е нещастен. Жена му Лорета не го изпускаше от поглед.  В паузата го замъкваше  зад кулисите и го затрупваше със забележки, съвети и какво ли още не…Не млъкваше дори, когато излизахме на сцената. Сигурна съм, че я чуваха чак на първите редове…“, разказва своята  версия  Айлин Фарел.  Тъй ли инак, въпреки хапливите реплики, г-жа  Корели  горещо  подкрепяла своя съпруг пред публиката и критиците. А бракът им  просъществувал дълго…
В началото на 70-те години Франко Корели  подбира все по-предпазливо изявите си. Има обичайните ангажименти в САЩ, Париж, Верона, Милано, Виена… Липсват обаче нови роли. Все по-често се появяват недоброжелателни, дори язвителни  критики.  „Почувствах умора. Гласът не бе така ярък, както преди“, признава великият  тенор.  „Животът на певец ми костваше толкова много! Превърнах се в кълбо от нерви. Не се хранех, за спокоен сън не можех и да мечтая…Планирах кратък отдих, но след половин година вече нямах желание да се върна на сцената. Защо да го правя?  Публиката иска още и още…Ако не успееш, ще ти обърне гръб!“, не крие огорчението си Франко Корели.  Прощалният спектакъл е през август 1976 година в Торе дел Лаго като Рудолфо в  „Бохеми“.  Четири години по-късно участва в концерт в Ню Йорк, но вече, уви, почти нищо не е останало  от предишната мощ и звуков разкош на легендарния  глас.
Корели умира в края на 2003 година.  Последните години от живота си прекарва с Лорета в Италия. Често отиват до Ню Йорк, където в западната част на Манхатън  е любимото им кафене "Тачи". Там  обичайно има тълпа поклонници, които знаят, кога ще се появи някогашният идол на оперната  сцена Франко Корели.  

Съдържание на операта „Трубадур“ от Верди



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 септември 2024 г.

1 септември Свири Словашката филхармония с диригент Томаш Нетопил. 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 77. Солист: Далибор Карвай (цигулка). 3.43 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из партита № 2 в ре минор, BWV.1004. 3.46 часа – Еужен Сухон (1908-1993), Метаморфози. 4.18 часа – Томазо Манера..

публикувано на 31.08.24 в 10:10

Програма "Христо Ботев" излъчва директно Международния фестивал "Пирин фолк" - Сандански

От днес до неделя, в три поредни вечери, програма "Христо Ботев" ще излъчва директно от Летния театър в Сандански 32-рото издание на Международния фестивал "Пирин фолк".   Днес (30 август) това е "Детски Пирин фолк", в събота е конкурсът за "Изпълнителско изкуство", а в неделя – за "Авторска македонска песен". Във всеки от трите конкурса се явяват..

публикувано на 30.08.24 в 14:36
Константин Илиевски и Светлина Стоянова

Симфоничният оркестър на БНР поставя музикалното начало на 40-ата "Аполония"

Симфоничният оркестър на Българското национално радио открива официално тази вечер четирдесетото издание на Празниците на изкуствата "Аполония" в Созопол.  Създаден  през 1948 година, Симфоничният оркестър на БНР и до днес играе важна роля в музикалния  живот на столицата и не само. Съставът поддържа един изключително широк репертоар. Той не само..

публикувано на 29.08.24 в 14:30

Модерна Британия ни идва на крака: "Едитърс" в НДК

България най-после има потвърдена дата за отложения миналата година концерт на "Едитърс" – една от най-добрите съвременни европейски групи на живо. Куул Британия ни идва на крака за шоу в зала 3 на НДК на 29 август . Събитието е част от серията Sofia Solid , която тази година предложи силни изяви на Кори Тейлър, "Мегадет", Брус Дикинсън и "Дъ..

публикувано на 26.08.24 в 12:29
Цветан Цветанов и Людмил Фотев

Вавилонските кули на джаза и бирата

Вавилонската фонотека и Джаз+дуенде се редуват през седмица в самото ѝ начало половин час след полунощ. В изданието от 19 август бяха заедно в ефир, домакин – Цветан Цветанов, гост – Людмил Фотев. Приказката им гради с общите за джаза и бирата съставки – фийлинг, суинг и импро моменти, респективните им вавилонски кули. Става дума и за глобалните им..

публикувано на 19.08.24 в 18:28