Към драмите в здравеопазването, енергетиката, образованието и още много други сектори сега се добавиха невиждани скандали, които клатят със сила 6-7 по Рихтер всички носещи елементи на националната транспортна система. И автомобилният, и въздушният, и железопътният и международният, и градският транспорт са разтърсени от невероятни корупционни и финансови скандали. Просто да се чуди човек как издържат нервите на транспортния министър Ивайло Московски и на премиера Бойко Борисов.
Всъщност всичко тръгна от миналата година, но бурята започна да се задава на хоризонта в първите месеци на 2016 г. Без особени обяснения и аргументи, които да убедят шофьорите, цените на винетките за движение по националната и общинска пътна мрежа бяха вдигнати с цели 48% и годишната достигна почти равностойността на една социална пенсия или близо 50 евро. А 20 000-километровата пътна мрежа в страната е в окаяно положение, като на много места дори е невъзможно да се мине без риск и за живота, и за колата. Въпреки увеличението от почти 50%, дори обещания от властите за някакво по-съществено подобрение през тази година няма. Тогава защо вдигнаха толкова цената, питат гневните и неразбиращи шофьори. И немалко от тях предпочетоха да не си купуват винетки и да карат докато и ако пътната полиция ги хване.
Особено чувствителното към спазването на правилата за движение и войната по пътищата общество бе разтърсено от разкрития как всъщност държавната транспортна администрация си е затваряла очите срещу съответното заплащане пред нечестно взети изпити за шофьорски книжки. С тази алчност и подкупност по улиците и шосетата всъщност се пускат потенциални убийци, разгневиха се много неправителствени организации и граждани. Властите започнаха уж детайлна проверка на над 200 протокола от изпити за шофьорски книжки с цел да установят кои са фалшифицирани и кои не и съответно да отнемат незаконно раздадените шофьорски удостоверения. Докъде и какви резултати е постигнала проверката, не е известно, но полицията продължава почти всеки ден да залавя при проверки шофьори без разрешителни, които нарушават правила, които дори не са учили.
Нещо подобно излезе наяве и с гражданската авиация. Оказа се, че няколко частни авиокомпании и пилоти /дори на правителствените самолети/ не са притежавали необходимата квалификация и документи, които да я доказват. Не само това, ами и самите тези инспектори от държавната администрация, които е трябвало да проверяват документите на компаниите и пилотите, също не са отговаряли на формалните законови изисквания за компетентност и квалификация. Набързо уволниха шефа на тази въздухоплавателна администрация.
Същата съдба сполетя и софийския зам.-кмет по транспорта и шефа на градския транспорт след като бяха обвинени по телевизията в корупция, а преди това предизвикаха яростния гняв на най-големия град в България, в който живее 1/3 от населението на страната, с фрапиращото решение за увеличение с невероятните 60% на цената на еднократния билет за всички видове градски транспорт. До влизането в сила на това скандално решение остава месец и мнозина се надяват, че то ще бъде преразгледано през призмата на здравия разум и след като бяха отстранени главните му идеолози: зам.-кметът и шефът на градския транспорт. В тази компания се включи и депутатка от управляващата партия, която се оказа също семейно замесена в корупционната сделка.
Още по-силни стават надеждите за ревизия на фона на богатата практика в това отношение и то на най-високо равнище. Силно пострадалите от зимната двумесечна блокада на границата от протестиращите гръцки фермери български международни превозвачи решиха да си го върнат на „нахалните гърци” като блокират границата за предстоящите православни великденски празници и спрат по този начин потока на български и гръцки туристи в двете посоки. Това ужаси туристическия бизнес и под негов натиск лично премиерът Бойко Борисов склони автомобилните превозвачи да не затварят границата по християнските празници, когато се очакват стотици хиляди туристи. Останаха автобусните превози, заплашени от предстоящото въвеждане за тях на ТОЛ-система, която те считат, че ще бъде убийствена от гледна точка на цени и разходи. С внушително шествие от над 100 автобуса по централните софийски булеварди те протестираха и намекнаха, че това е само началото, ако не се вземат мерки.
Към всички нещастия на българския транспорт трябва да се добави и перманентната криза в железниците. Тя стана толкова тривиална, че вече никой не обръща особено внимание на почти ежедневните съобщения в медиите за някой запалил се някъде или дерайлирал локомотив или влак. Слава богу, че не при всеки инцидент има човешки жертви.
Цялата тази каша, в която се забърка целият български транспортен сектор, е илюстрация на много неща и проблеми. Един от тях прави обаче специално впечатление – изглежда, че няма публичен сектор в страната, в който корупцията да не властва и да не дърпа конците. Мащабите на това престъпно явление изглежда уплашиха и шефа на управляващата партия ГЕРБ и премиер на страната Бойко Борисов, който само преди дни на последната национална конференция на политическата си формация заплаши решително всеки партиец с драстични и безмилостни наказания и мерки.
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Книгата на Ива Станоева "Документи, времена, облекло. Народни костюми в Княжество България" излезе от печат неотдавна. Тя е посветена на ценен извор за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg