Спомняйте си с радост за мен, когато няма да ме има… Това се думи на Едип из трагедията на Софокъл. С тях Синополи отдава почит към интенданта на Дойче Опер Берлин Гьоц Фридрих, отишъл си от този свят в края на 2000 година. Само няколко месеца по-късно на 20 април 2001 година знаменитият италиански маестро ще го последва…Споменатият цитат от Софокъл е отпечатан върху корицата на програмата на „Аида“ – спектакъл състоял се в памет на Фридрих. Уви, оказал се последен и за Синополи. В началото на трето действие диригентът рухва внезапно на пулта. Настава невъобразима суматоха, а музикалният свят е в шок. „Джузепе Синополи приключи жизнения си път в театъра, от който започна стремглавото му изкачване към оперния Олимп 20 години по-рано“, отбелязват на първите си страници немските издания.
Всъщност „Аида“ - гениалното творение на Верди рамкира театралната кариера на един от най-самобитните и всестранно надарени диригенти от втората половина на ХХ век. Дебютът е в родната Венеция през 1978, а последният спектакъл - на 20 април 2001 година в Берлин. Верди без съмнение е в челото на големите интерпретаторски достижения на Джузепе Синополи редом с Пучини, Вагнер, Малер, Рихард Щраус…
Питат маестрото в интервю за Франкфуртер Алгемайне как са позиционирани в съзнанието му записите от една страна и от друга-спектаклите. Ето отговорът: „Преживяното в театъра се запечатва дълбоко в емоционалната памет.Следиш на живо и направляваш според възможностите си развитието на драматургичните и музикални идеи.
На запис концентрацията трае определено време, а на другия ден е останал само блед спомен. Не е възможно обаче всички да се наслаждават на живо на най-съвършения продукт: солисти, оркестър, диригент… Ето тук е огромната роля на регистрацията и смазващата отговорност за нас творците! Десетки хиляди копия се въртят по света! Под тях сме се подписали и това неимоверно задължава. Винаги съм недоволен от записите си. Няма миг, в който да не ми се иска да коригирам нещо.
Утехата е, че съм работил честно, а и мисълта за…следващия запис“, откровение на Джузепе Синополи, споделено пред Франкфуртер Алгемайне Цайтунг. Пак там маестрото е представен като личност с тайнствен ореол. Импулсивността, типична за италианците, сякаш не му е присъща. На преден план се откроява интелектуалецът с трезв, дълбоко обмислен подход към нещата, гарниран с изобилие от оригинални идеи и безгранични интереси. Казват, че по време на репетиция Синополи буквално раздробява произведението на съставните му части.И вече „набавил си“ необходимия материал с безпогрешен усет започва да гради музикалната структура на творбата.
В съботната вечер ще си припомним една от топрегистрациите на знаменития диригент – „Набуко“ от Верди. Запис за фирмата Дойче Грамофон от 1983 година Повод за гордост и за нас българите заради феноменалното изпълнение на Гена Димитрова в една от коронните ѝ роли на Абитаил. Партнират ѝ Пиеро Капучили, Пласидо Доминго, Евгений Нестеренко, Лучия Валентини-Терани. Хор и оркестър на Дойче Опер Берлин обединени от диригентската палка на Джузепе Синополи. На втори ноември музикалния свят отбеляза 70-та годишнина от рождението му. Изумително надарена личност: диригент, композитор, дипломиран лекар и археолог, писател…
Пословичен бе работохолизмът на маестрото, а разностранните му интереси и фундаментални познания в различни области предизвикваха бурен възторг, че и… завист в гилдията!
Животът на Синополи обхваща кратък отрязък от време, но той живя на високи обороти. Невероятно интересен живот, като на филмова лента…
Съдържание на операта "Набуко" от Джузепе Верди
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
Днес в "Мигранти с таланти" ви представяме една впечатляваща дама и жена с излъчване на борец - афганистанката Сара Фаизи. Родена е в Кабул през 1988 г.,..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg