По традиция на 7 декември най-престижният италиански оперен театър отваря врати за своята публика. Малко театри в света могат да „повторят“ събитие с давност от 100 години. Екипът на нашумелия литовски театрален режисьор Алвис Херманис възстановява първоначалната версия на операта „Мадам Бътерфлай“, която е била освиркана на 17 февруари 1904 година на същата тази сцена на Скалата. Дали провалът е бил планиран от противници на Пучини или миланската публика не е била в настроение, не може да се каже със сигурност. Операта е новаторска за времето си, без съмнение. Първата версия на „Мадам Бътерфлай“ е още по-трагична от втората, вече аплодирана в Бреша само няколко месеца по-късно.
Алвис Херманис се определя като режисьор на ХХ век, противник на цинизма в театъра и привърженик на връзката със зрителя на емоционално ниво. Не търси скандала, а напротив, естествените паралели между минало и настояще, без отключване на мрачни енергии, така модерни напоследък. Главният диригент на Миланската скала Рикардо Шайи е подбрал внимателно певците – като Чо-Чо Сан ще слушаме нашумялото младо сопрано Мария Хосе Сири, тенорът Брайън Хаймъл ще бъде Пинкертон, баритонът Карлос Алварес – Шарплес, мецосопраното Аннализа Стропа – Сузуки.
Съдържание на операта „Мадам Бътерфлай”
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg