Има хора, които грабват сърцето ти още от първия миг, в който ги видиш. Те са чаровни, остроумни, вдъхновени. Когато си около тях се чувстваш и ти окрилен. Имам толкова много спомени с Михаил Ангелов. Не, никога не ми е преподавал. Познавам го като скъп приятел на баща ми. Забавно беше в детските ми години да бъда с тях, с историите, които разказваха, вицовете, разговорите за колеги, постановки, срещи, които са преживели заедно или поотделно. Много от спектаклите, които гледах тогава за мен бяха поредното оперно вълшебство. И чак години след това открих диригента, открих твореца, човека, който знаеше всичко за операта, който можеше да превърне всеки спектакъл в празник за слуха. Разговарях с певци, на които е помогнал, които е извадил от поредна криза. Слушах как разказват за него, колко радост и блясък има в очите им. И както много пъти е ставало съм се ядосвала, че тогава, не съм могла да разбера, какво изпускам, колко ценни моменти са отлетели завинаги. Ядосвам се и като музикант, заради пропуснатите записи в онези смутни първи години на прехода, когато не ни позволяваха да правим документални записи. Ядосвам се заради завинаги отлетелите мигове от „Сватбата на Фигаро“, „Сомнамбула“, „Риголето“, „Травиата“ и колко още заглавия. Мисля, че тогава пропуснахме да запазим на запис цяло едно поколение певци, които тогава поемаха към световните сцени – млади, прекрасни, гласовити. Отлетяха и най-славните години на големите ни оперни диригенти като Руслан Райчев, Борис Хинчев, разбира се и Михаил Ангелов.
Сега, когато подготвях тази оперна вечер прослушах почти всичко, с което разполагаме. За жалост недостатъчно, непълно. Но какво удоволствие, колко красота и емоция получих. Четири записа на „Севилският бръснар“ – с Николай Гяуров, Димитър Петков, Асен Селимски, Никола Василев, Кирил Кръстев, Кирил Дюлгеров, Павел Куршумов, Павел Елмазов, Павел Герджиков, Петя Иванова, Вася Радева – как да избереш? „Дон Жуан“ с три записа – брилянтно от първия до последния тон. „Италианката в Алжир“ – дъхът ти спира от вокалните акробатики на Христина Ангелакова и Стефка Минева и цялата оперна компания. „Галантните Индии“ – неповторимо, елегантно, изискано, единствено. Преминах и през „Приказка за цар Салтан“, „Семьон Котко“, „Хан Крум-ювиги“. Може би щеше да е добре да взема по малко от всичко, но все пак избрах – една цяла опера и фрагменти от други две – абсолютно непозната творба на Рамо и най-известната опера на Росини.
Освен това следвах и разказа на Михаил Ангелов. Така програмата се оказа превъзходна. Ето я:
„Дон Жуан“ опера от Волфганг Амадеус Моцарт.
Действащи лица и изпълнители:
• Павел Герджиков – Дон Жуан,
• Боян Кацарски – Лепорело,
• Минчо Попов – Дон Отавио,
• Живко Пранчев – Мазето,
• Неделчо Павлов – Командор,
• Анна Томова-Синтова – Донна Анна,
• Лиляна Барева – Донна Елвира,
• Петя Григорова – Церлина.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 5 юни 1975 – „Софийски музикални седмици“.
Съдържание на операта „Дон Жуан“
Пролог – В градината на Хебе от „Галантните Индии“ от Жан Филип Рамо.
Действащи лица и изпълнители:
• Хеба - богиня на младостта – Мати Пинкас,
• Белона - богиня на войната – Йорданка Димчева,
• Амур – Петя Иванова.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 25 ноември 1965 г.
Сцени от „Севилският бръснар“ на Джоакино Росини.
Действащи лица и изпълнители:
• Павел Куршумов – граф Алмавива,
• Петя Иванова – Розина,
• Асен Селимски – Фигаро,
• Павел Герджиков – д-р Бартоло,
• Димитър Петков – Дон Базилио.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 25 април 1965 г.
Съдържание на операта „Севилският бръснар“
Отделете половин час, ще бъде забавно. В звуковия файл е разказът за всички 85 години, 55 от тях на сцената.
събота, 26 август, от 20 часа
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Книгата на Ива Станоева "Документи, времена, облекло. Народни костюми в Княжество България" излезе от печат неотдавна. Тя е посветена на ценен извор за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg