Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Вълшебната флейта” от киносезона на Метрополитън

| обновено на 19.10.17 в 19:13


„Вълшебната флейта“ е много специално заглавие за Метрополитън опера и особено за програмата „На живо от Ню Йорк“, защото когато през 2006 г. директорът Питър Гелб стартира това новаторско начинание, началото е поставено именно с приказния зингшпил на Моцарт – последната опера, която той поставя и дирижира само два месеца преди смъртта си през 1791 г. В първия сезон на кинопрожекциите по света обаче ръководството на Мет избира т. нар. фамилна версия – съкратена и на английски език, подходяща за широка аудитория точно преди коледните празници. И ето че сега в афиша на започналия 12-и сезон на преките излъчвания „Вълшебната флейта“ е в целия си блясък и пищност. И като казвам това, имам предвид два аспекта – и ката визия, и като подбор на певците.

Режисьор на тази постановка е Джули Теймор – носителка на нагарада „Тони“, известна не само с работата си на оперна сцена, но и на Бродуей, където е поставяла „Цар Лъв“ например, а също и от големия екран – с филма „Фрида“, посветен на художничката Фрида Кало. Джули Теймор е не само режисьор, но и сценограф и дизайнер на куклите във „Вълшебната флейта“ на Мет. А куклите имат сериозно присъствие на сцената в различни стилистики и големини – в един момент заедно със свирещия на флейта Тамино танцуват шест огромни, 6-7-метрови мечки, управлявани от умели кукловоди. Като цяло прави впечатление силно изявената китайска стилистика. Тя съпровожда сцените с принц Тамино, Памина и нейната майка – Царицата на нощта. Докато Зарастро, както знаем, е върховен жрец на храма на Озирис и Изида – с него навлизат стилизирани египетски елементи. И така, доста еклектично, но наистина пищно като цветове и материи, е замислена цялостната визия с използване на огромните технически възможности на сцената на Метрополитън опера.

И тук вече следвах възхищението от певците – всеки солист беше много на място и с чудесна изява. В ролите на Памина и Тамино бяха две новоизгряващи звезди (така ги нарече и водещата Надин Сиера) – южноафриканката Голда Шулц и американецът Чарлз Кастроново. За Шулц вече се говори като за комета, която има стремглавна кариера – тя е много млада, жизнерадостна и с подкупваща усмивка, видяхме това още миналата седмица в интервюто по време на излъчването на операта „Норма“. Във в. „Вашингтон пост“ отбелязват, че дебютът й сега на сцената на Мет първо е в главна роля, а не като много други нейни млади колеги – в по-второстепенни образи, и второ – с легендарния Джеймс Ливайн на диригентския пулт, което означава, че Голда не е случайно избрана да изиграе и изпее Памина. Чудесно присъствие и изключително красив, лъскав лиричен глас. Закари Улф от в. „Ню Йорк Таймс“ определи арията на Памина във второ действие като най-красивата лирична линия, която е чул до този момент. Наистина си струваше изживяването. Не й отстъпваше като гласови данни и тенорът Чарлз Кастроново. Въпреки че е роден и израснал в Калифорния, той има сицилианска и еквадорска кръв във вените си. Надарен е с чудесен бляскав глас и това не е останало незабелязано, защото Кастроново всъщност е започнал като хорист в Лосанджелиската опера.

В другите роли бяха ветерани с опит: Рене Папе беше Зарастро, Маркус Верба – Папагено, а Катрин Луек беше Царицата на нощта – и за тримата това са емблематични роли в кариерата. Рене Папе е най-добре познат, знаем колко достолепен е той, в този случай и олицетворение на мъдростта в слънчевожълти одежди. Докато Маркус Верба като Папагено носеше на плещите си цялото движение и динамика на спектакъла – естествен, с чувство за хумор, което му се отплащаше и с реакциите на публиката и изблиците смях по време на неговите скечове. А Катрин Луек беше просто стъписваща – и с грима и костюмите, и с височините в ариите, които заковаваше с лекота, затова и много въздействащо. Тя призна в антракта, че приема много сериозно тази роля, въпреки че се появява на сцената за около 12 минути общо в двете действия, но пък всеки един човек в публиката очаква да чуе арията на Царицата на нощта и да разбере ще се пребори ли певицата с това предизвикателство. Е, може да се каже, че американката не само се пребори, но дори не пролича да се затруднява по някакъв начин – висок, ярък, чист глас с отлична техника. Получи дълги бурни аплодисменти.

И въпреки че този път сякаш оркестърът на Мет, дирижиран от Джеймс Ливайн, не беше толкова съвършен, както други пъти, спектакълът беше на световно ниво. А няма как да не получат едно голямо „Браво“ и хористите, подготвени от ветерана Доналд Палумбо, и всички знайни и незнайни участници, много от които през цялото време бяха незабележими в трика и черни маски. Поредното оперно предизвикателство, поставено и преодоляно с чест от трупата на Метрополитън опера.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14