В последния час на петъчната вечер на 12 януари 2018 в предаването „Български изпълнители” ще запознаем аудиторията с изкуството на една от водещите фигури в националния ни радиооркестър - първия обоист Костадин Йоцов. Известен сред колегите като изключително прецизен инструменталист, той е и много емоционален музикант, със завладяващо сценично присъствие. Роден е в София. Професионалното му изграждане преминава под опитното ръководство и грижи на един от доайените на българската обоева школа - Христо Късметски. През 1991 едва 21-годишният Костадин Йоцов вече е първи обой в Симфоничния оркестър на БНР, където работи и до днес, а пътят му минава и през изяви като първи обоист в Националния оркестър на Кипър и „Коросан-филхармония” в Истанбул между 2005 и 2008 година. Дългогодишен преподавател в НМУ „Любомир Пипков” в София, Костадин Йоцов два пъти е носител на награди за педагогическа дейност от националните конкурси в Перник и Бургас, а като част от Духовия квинтет на БНР е носител и на отличието „Кристална лира” на Съюза на българските музикални и танцови дейци в категорията „Камерна музика”.
На въпроса за приемствеността в българската обоева школа и своето място в процеса на изграждането й, Костадин Йоцов казва:
Аз се опитвам наистина да участвам в създаването на школа и да има някакъв ред в обучението. В смисъл - не кой както чул и както отнякъде разбрал да се опитва да прави нещата, а действително да се опитаме да направим система. Това е най-важното. Конкурсите са нещо добро, но аз съм малко против тях, защото те отнемат много. Необходима е изключителна подготовка. Те са плюс, защото децата се явяват пред публика, трудят се, учат наизуст - всичко това ги развива, но при нас (както и при струнните инструменти всъщност) е много важно да имаш основата - дишането и да контролираш тялото си. Ако ти не можеш да контролираш своето тяло, то не може да вибрира, а нашата „кутия”, която вибрира, е част от тялото ни (главата, гръдния кош). Всичко това е много трудно, защото някои от нещата, които правим, са неща, които тялото по принцип не прави. Ти караш тялото си да прави нещо, което то не трябва да прави - и това е трудното. Това е нещо, което трябва да се тренира и да стане част от теб, част от твоето мислене. Ако мога на това да науча децата - това е най-хубавото. Оттам нататък те много бързо могат да научат всеки един концерт или пиеса и да отидат на всеки конкурс. Слава Богу, децата имат желание и работят, дори в днешното време, с всичките изкушения на Интернет, телевизия, други забавления... Все пак, моите ученици отделят достатъчно време, за да свирят...
Какво още разказва Костадин Йоцов за себе си и как се преливат музикалните нюанси на неговия виртуозен обой, ще разберете, ако се включите на вълните на програма „Христо Ботев” тази петъчна вечер (12 януари) точно в 23.00 часа.
Концерт на Зорница Иларионова и Божана Павлова под надслов "Огън и страст за цигулка и китара" ще се състои в Българския културен институт в Будапеща на 5 ноември. В продължение на четири дни Зорница Иларионова проведе и Майсторски клас по цигулка у нас. Тя се утвърждава на сцената като солист и камерен изпълнител с участията си в парижката зала..
Сайхъделик дезърт блус вечер. Подобен сюрприз може да е само в афиша на меломанската концертна серия на "Аларма Пънк Джаз". След азиатския октомври, Цецо Алармата развява африканския флаг този месец, а първите гости от Черния континент са Нура Минт Сеймали и нейният квартет . Днес, когато музикалната злоба мята крадливи очи към наследството на Африка,..
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..
В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
В "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ, коментира процесите, които водят българското общество до..
Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg