На 13 май Ангел Станков със софийската филхармония под диригентството на Станислав Ушев ще изнесе концерт с творби на Хенрик Виенявски. На 28 април проф. Станков отбеляза своя юбилей. „Аз се върнах от Англия и няколко години бях скитащ менестрел“ – разказва за първите си години проф. Станков. След разпада на колегиума за камерна музика младите изпълнители остават без постоянна работа. Свирят в различни формации, но без да имат щатен ангажимент. „Филхармонията търсеше концертмайстори под дърво и камък, защото беше запланувано едно турне в Америка. Бяхме поканени на разговор с Константин Илиев, който ни покани да влезем в състава на Софийската филхармония, само че разговорът беше доста напрегнат и безапелационен. Просто имаше въпрос „Влизаш ли във филхармонията, или не?“. Двамата с Йосиф Радионов отказват и отново започват с концерти в различни градове. След известно време, не без намесата на директора на филхармонията Васил Костов са назначени. Дори стават трима концертмайстори – Ангел Станков, Йосиф Радионов и Христо Кърджиев. От 1 април 1981 г. той е концертмайстор на Софийската филхармония и остава там над 20 години.
Успоредно с концертите в Софийската филхармония Ангел Станков продължава активно да изпълнява и камерна музика – в трио „Димитър Ненов“ заедно с Жени Захариева и Николай Беспалов, в дуо с Йосиф Радионов, както и в квартет „София“. „С Йосиф Радионов сме заедно над 40 години. В първите ни концерти много бяхме окуражени от нашите професори и особено от проф. Аврамов, който каза „Момчета, абе я свирете, от вас може да излезе хляб“. Освен класическите пиеси те получават и специални посвещения от различни съвременни български и чужди композитори – от Марин Големинов, Михаил Пеков, Велислав Заимов, Явор Димитров и много други.
„Сега имам една идея – правят се концерти „Концертмайсторите“. Иска ми се да направим концерт на бившите и настоящи концертмайстори на филхармонията, включвайки Павел Златаров и Калина Христова, но нека първо мине концертът в неделя“.
Радва се на своите ученици, с които се чува понякога и много се гордее с тях – Кристина Хинова, Орлин Цветанов, Санджар Сапаев и Яна Зеленогорска – и двамата в Манхайм, Кеворк Мекаелян и Иво Градев в Лос Анжелес, Ралица Чолакова в Канада. Преподавал е на много места по света. Съжалява, че когато говори за българските композитори и го питат, къде могат да бъдат намерени техните произведения, не може да предложи нищо.
„Грехота е да не можеш да си купиш една партитура на Панчо Владигеров. Това е все едно да нямаш Ботев, Вазов, Яворов. Руската музика нямаше да е толкова популярна, ако известният Митрофан Петрович Беляев не беше открил издателство в Лайпциг. Намерил най-хубавите гравьори, най-добрите руски художници са правели обложките – едни прекрасни издания, които тръгват из цяла Европа и Америка“. Мечтае си да се намери подобен сърцат човек и за България, защото без това не може. „Хората по света не свирят от ръкопис, дори искат да знаят издателството“.
Все с преподаването са свързани и притесненията му с липсата на студенти. За този проблем според него трябва да се говори непрекъснато. „Положението е фатално. Липсата на деца в тази професия ще доведе много скоро до липса на състави“. Спомня си времето, когато за 50 места са се явявали 100 изпълнители. Смята че музикантите, които се реализирали в чужбина трябва вече да се включат в защитата на българската музика и българските музиканти.
„Нещата са назрели за много драстични решения, ако ние искаме да имаме култура. Престижът на държавата зависи от културата. България нито прави Мерцедеси, нито ракети. Ние имаме природа, минерални води и имаме култура, на която всички се чудят“.
Всичко, за което си говорихме с проф. Ангел Станков, може да чуете в звуковите файлове.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В навечерието на коледните празници и новата 2025 година в "Нашият ден" разговаряме с Георги Господинов , поет, писател, драматург и значима фигура..
Българският културен институт в Берлин (БКИ-Берлин), НУИИ "Илия Петров" - София и галерия "Дебют" представят експозиция от икони и живопис на Станимир..
"Черно хайку", новата стихосбирка на поетесата Яна Букова имаше едновременна премиера на три езика в България, Гърция и САЩ в три издателства с богата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg