Как изглежда милосърдието на римския император Тит? На този въпрос се е опитал да отговори великият Моцарт. Около три месеца преди смъртта му е била премиерата на последната му опера, посветена на коронацията на бохемския император в Прага. Сюжетът на конкретното произведение е фикция, но постановката в Израел и премиерата точно в Деня на огньовете „Лаг Баомер“ не е случайно. За евреите името на Тит възбужда същите асоциации като Хитлер например. Римският император не само е сринал и ограбил Храма в Ерусалим, което е увековечено на прочутата колона на Тит в Рим, но след въстанието на Бар Кохба през първи век от новата ера е направил ограда край пътищата от разпънати на кръст въстаници, подложил е населението на сеч и всеки, който е искал да се спаси от геноцида, е напуснал територията между Йордан и Средиземно море (оказва се за около 2 000 години). Малкото, на които императорът е пощадил живота, са продадени като роби по четирите краища на света. Тит не просто е разрушил Ерусалим, а е накарал да минат с рало по територията му, за да не остане камък върху камък от Юдейската столица. Затова премиерата в деня, когато се празнува Деня на въстанието на Бар Кохба и се палят огньове - някогашния безжичен телеграф за началото на бунтовете, е знаменателна!
Постановката в камерната зала на Телавивската опера бе повече от любопитна. В партитурата на Моцарт ролите на Секст и Аний се пеят от контратенори. В израелската постановка бяха поверени на мецосопрани. С доста странен привкус, при такава постановка, бяха откровено любовните сцени между Вителия (в ролята Шакет Стру) и Секст (Злата Хержберг). Злата е едно от откритията на студията към Израелската национална опера. Пищната красавица по нищо не напомня мъж, но вече има в репертоара си няколко много успешни мъжки роли. Такива са вижданията на режисьорката Ширит Ли Вайс. Злата е лауреат за тази година и на премията на прочутия меценат на изкуствата от Тел Авив Леон Ели, който е роден в София и много е искал да раздава премии на млади таланти, възпитаници на институтите по изкуствата и начеващи творци, и в Родината си.
Постановката започва като драма: с дворцовите интриги и скрити любови, жаждата за власт, при която няма забранени методи и внушението, че всички са с изцапани от кръв ръце. Минималистичният декор е от военни обувки, които ту са асоциация за предишните победи на императора, ту са „затвор“ за всеки, който се изправи срещу неговите прищевки. А накрая спектакълът по-скоро прилича на водевил с императорското всеопрощение, включително на заговорниците, които са решили физически да го ликвидират. Всички, в бели като ангелчета дрехи, дружно възславят Тит, който седи на трона си със златен лавров венец на главата.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg