В съботната вечер предлагаме запис на едно от най-ярките събития от програмата на Залцбургския фестивал миналата година. През лятото на 2017 опероманите със затаен дъх очакваха последната седмица на фестивала заради двете концертни изпълнения на „Лукреция Борджия“ от Гаетано Доницети, дирижирани от Марко Армилиато на 27 и 30 август, в които блестяха суперзвезди: великолепната българка Красимира Стоянова и несравнимият перуанец Хуан Диего Флорес. Билетите бяха разпродадени светкавично, специалистите предричаха триумф. Американският сайт OperaWire предварително избра Красимира Стоянова за „артист на седмицата“, а неговият кореспондент Франсиско Саласар написа, че звездният състав включва Флорес и Абдразаков, но Красимира Стоянова в главната роля е тази, която всички очакват. Саласар припомни „зашеметяващите и незабравими интерпретации“ на Стоянова в някои от емблематичните партии на Джузепе Верди, Рихард Щраус и веристите, както и факта, че тази уникална певица освен с изумително трогателните си интерпретации е известна с това, че се стреми да следва стриктно написаното в партитурата. „Лукреция Борджия е една от най-трудните белкантови роли заради вокалния диапазон и колоратурни пасажи, както и заради сложния и понякога непривлекателен характер на героинята. Стоянова ще има шанса да демонстрира както виртуозната и драматичната си сила, така и прекрасните вокални качества. Тъй като е певица, която работи усилено, за да вникне в намеренията на композитора, ще бъде интересно да се види какъв вариант на финала ще избере...“.
След концертните изпълнения на „Лукреция Борджия“ на 27 и 30 август 2017 в Голямата фестивална зала на Залцбург европейската критика откликна възторжено. В сайта bachtrack.com Даниел Урл отбеляза, че „триото протагонисти е било изключително луксозно“. Според него „Стоянова е много надеждна и благородна Лукреция с красив, богат тембър и много емоционална актьорска игра... Тя се справи изненадващо добре с многото колоратури. Нейната Лукреция бе по-скоро чувствителна майка, отколкото гневен убиец, което се оказа добър избор“. Критикът завършва своя отзив със свидетелство, че изпълнителите на „Лукреция Борджия“ са били възнаградени с бурни овации и ставане на крака.
В Opera Gazet Габи Едер споделя нещо, което можем да прочетем и в някои други материали от сериозни автори, посветени на Красимира Стоянова: „Това последно изпълнение от Залцбургския фестивал – 2017, демонстрира една специфична характеристика на съвременния оперен свят. Има сопрани, които пеят добре и притежават мощна PR-техника, която ги задържа в статуса на диви „на върха на класациите“. И има сопрани, които не притежават подобни механизми, но пеят много по-хубаво и би трябвало да заслужават титлата „дива“ заради техните способности и изкуство! Българката Красимира Стоянова принадлежи към втората категория. Тя има невероятно обширен репертоар – от белкантови роли до Верди и Пучини, от Рихард Щраус до по-малко известни славянски творби. Като Лукреция тя блестеше в това концертно изпълнение. Ролята е изключително сложна, необходими са висши артистични умения, за да се овладеят трудните колоратури, да се предадат достоверно всички промени в настроенията и емоциите, да се запази драматичната мощ и издръжливостта за два часа и половина. Стоянова притежава всичко това! Тя убеди всички и като зла отровителка, и дори повече като любяща, грижовна майка. Гласът й е сигурен, ясен и силен във всички регистри. Може би финалната ария може да бъде изпята и по-красиво – но от кого? Лейла Генджер и Джоан Съдърланд вече не са на разположение. Стоянова определено е един от най-гъвкавите сопрани днес. И тя прави изкуство заради самото изкуство, не за съмнителни PR-общества...“.
Въпреки малките забележки, които отправиха някои особено взискателни критици към екипа, осъществил концертното изпълнение на „Лукреция Борджия“ в Залцбург, все пак те единодушно определиха тези две вечери като великолепен финал за оперната програма на Залцбургския фестивал – 2017.
Записа на концертното изпълнение от 27 август миналата година в Голямата фестивална зала на Залцбург излъчваме със съдействието на Европейския Съюз за радио и телевизия.
В ролите ще слушате:
Дон Алфонсо д`Есте, херцог на Ферара – Илдар Абдразаков
Дона Лукреция Борджия, негова съпруга – Красимира Стоянова
Дженаро, млад благородник с неизвестен произход – Хуан Диего Флорес
Мафио Орсини, приятел на Дженаро – Тереза Йерволино
Рустигело, таен агент на херцога – Андрю Хаджи
Астолфо, таен агент на Лукреция – Гордън Бинтнър
Хора на Виенската държавна опера и оркестъра на Залцбургския Моцартеум дирижира Марко Армилиато.
Съдържание на операта "Лукреция Борджия" от Гаетано Доницети
Събота, 14 юли, от 20.00 часа
Съботната опера вечер (25 март) предлага поредна среща с голямото оперно изкуство. Творбата е "Норма" от Винченцо Белини, която предаваме директно от Метрополитън опера Ню Йорк. Стилът на Белини покорява с прекрасно познаване за човешкия глас и неговото пълноценно изполване чрез средствата на музиката. След "Медея" на Керубини, "Норма" е втората..
На 24 март композиторът Георги Андреев празнува рожден ден. Той получава и фолклорно, и класическо образование. Завършва Училището за народна музика в Широка лъка с гъдулка и Музикалната академия в София с композиция при проф. Александър Текелиев. Повечето от произведенията му са белязани от фолклора и звучат с много енергия, мащабно и..
Една от представителките на новата генерация български музиканти – цигуларката Яна Бурова е активно концертиращ артист в соловата и камерна музика в България и Европа. Преподавател в "Emanuel School" и "Eltham Church of England", Лондон, тя е една от последните възпитанички на големия цигулков виртуоз Ифра Нийман и винаги търсеща нови хоризонти в..
По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона,..
Пловдивската опера е един от водещите български театри. Този сезон тя отбелязва 70 години от създаването си. През 1953 г., шест години след формирането на Държавен симфоничен оркестър в града , на 20 март излиза постановлението за създаване на Държавен оперен театър в Пловдив . Прави се конкурс за солисти, певци и оркестранти. За..
"Персоналистът: Михаил Неделчев". Това е заглавието на книгата, събрала текстове за личността на литературния историк Михаил Неделчев в различните ѝ..
Европейските лидери приеха заключения за Украйна, в които подчертават, че са твърдо решени да доставят обещаните 1 млн. 155 мм снаряда за Украйна в..
Първото държавно посещение на британския крал Чарлз Трети може да бъде сериозно нарушено от продължаващите протести във Франция срещу плановете на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg