Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Свети Димитър – закрилникът на Балканите

БНР Новини
Църквата „Св. Димитър Солунски“ във Велико Търново

На 26 октомври Българската православна църква чества св. вмчк. Димитрий Солунски. За застъпничество му си съперничат гърци, българи, руси и сърби. Доц. д-р Павел Павлов от Богослофския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ казва, че Св. Димитър е един от големите балкански светци-покровители, като почитта, особено в първото хилядолетие, е обусловена от близостта на градовете, където светецът е вършил своето дело и впоследствие измъчван Солуни Сирмиум (Сремска Митровица) – столицата на провинция Панония в Римската империя. През  второто хилядолетие преклонението пред светеца преминава и в други районии достига до Мала Азия.




СнимкаИма логика, заложена в календара на църквата, свързана с житието на светеца, конкретно събитие, пренасяне на светите му мощи, действие на чудотворна икона. Със Св. Димитър това е големият празник в края на октомври, на който църквата събира чадата си след продължителното лято и тежката селскостопанска работа. В домовете се прибират и тези, които са били на гурбет и семейството се събира на Димитровден. Започва нов, вътрешен семеен цикъл от живота на църквата и фамилиите. Променя се времето, свършва външната работа, свързана с поминъка и семействата се събират в очакване на големия празник – Рождество Христово. За него църквата говори в песнопенията още от Рождество Богородично – началото на септември.

Доц. Павлов обяснява, че в стенописите Св. Георги и Св. Димитър се изобразяват като воини в първата редица на светците-мъченици един до друг или един срещу друг и че на Балканите сякаш е задължително почитта да започва със светците великомъченици – Св. Георги и Св. Димитър.

След като църквата определя Св. Димитър като „Христов воин и мъченик“, може ли да се каже, че всеки светец има своята Голгота?

Така е, особено, когато говорим за мъчениците – обяснява доц. Павлов. – Всеки има своя път на подвиг и изпитание. Мъчениците, особено от III и IV в. след Христа са най-често от армията. В нея най-строго се наблюдава личното поведение и най-лесно се откриват християните. Те са отказвали да изпълняват церемониите за почит на езическите богове. Така са декларирали своята вяра в Христос и животът им е бил отнеман. Много са безимените християни, загинали за вярата. В църковния календар на 2 септември се честват хиляди мъченициq пострадали в Никомидия. Така че, мъчениците са много, но сред тях изпъкват Св. Димитър и Св. Георги. Те са точно от ранния IV в., при управлението на император Диоклециан, характеризиращ се с най-големите гонения в ранната история на църквата. Св. Георги пострада в Никомидия – източната столица на империята, а Св. Димитър – в Солун.

Снимка

За връзката между Св. Димитър и Второто българско царство доц.Павлов казва:

СнимкаТова е важен момент, когато говорим за Св. Димитър. Георги Акрополит и други извори от края на XII началото на XIII в. свидетелстват как на Балканите с идването на норманите започват да се изкореняват характерната почит и традиции. Когато завладели Солун, те плячкосали църквата на Св. Димитър, но светецът не позволил да бъде изгорена неговата чудотворна икона и тя се озовава в Търново. Това помага за въстанието на Асеневци през 1185 г. което води до възстановяване държавността на България. След спор с императора в Константинопол, Асеневци обидени се върнали в Търново. Те приемат пристигането на иконата като знак, че светецът покровителства старата столица и построяват църквата „Св. Димитър Солунски“. В нея поставят чудотворната икона. През Възраждането, по време на българо-гръцката църковна разпра, Св. Димитър се изобразява като конник, който пробожда с копие човек. Говори се че това е цар Калоян, който на 8 октомври 1207 е убит в палатката си пред стените на Солун. Това е другата страна на интерпретацията – светецът се връща в своя град за да го покровителства от угрозата да бъде завладян от българския цар Калоян – третия брат от Асеневци. Тук има грешно тълкуване, защото градът по това време е в ръцете на кръстоносците. Така че интерпретациите трябва да са съобразени с тогавашните събития. В историческите кръгове се спори за това как иконата на Св. Димитър Солунски се озовава в Търново. Добрият начин да се говори на тази тема е, че светецът сам е дошъл на мястото, където най-много са го почитали.

В заключение доц. Павлов отправя благослов Св. Димитър да се застъпва молитвено и да дава здраве и сили на всеки един от нас и да закриля всички на Балканите.

Снимки: архив



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.