Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Едно предцивилизационно представление, пренесено по радиото

БНР Новини
Фотоколаж: Даниела Манолова

През 1997 г. „Апокриф, наивистични сънища за живота на човека между небето и земята“, театрален проект на Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов получи следния отзив след представяне във Франция:
„Със своите песни и свещи, глина и изговорени с живо дихание думи, „Апокриф“ е космическа пиеса, поставяща дявола и Бога на една и съща стълба. Един церемониален театър, който прави своя мед в кошера на времето, а своето масло – от забравените думи… (Пиесата) превъплъщава чрез кал, кръв и вода панически страхове, викове на ужас, обсебващи вярвания. Тя отразява дълбините на фалическото, където полът е живот и съзидание...“
През 1998 г. аудио версията „Апокриф“ спечели Голямата награда При Марулич на Международния  радио фестивал Prix Marulic, който се провежда на остров Хвар в Хърватия. Фестивалното мото на При Марулич е „Към старите текстове“. „Апокриф“ спечели първата сериозна и престижна Гран При, с която Радиотеатърът започна своите нови времена. „Апокриф“ като радиопроект на Маргарита Младенова, Иван Добчев и Асен Аврамов е аудио с особено значение за историята на Радиотеатъра в България, защото демонстрира в завършен и зрял вид няколко принципа на радиодраматургията, които дотогава плахо и непоследователно влизаха в графата експерименти. Показа какво означава монтаж с музикално темпо и конструкция, какво е фрагментарност с диалектично обоснована и едновременно случваща се завършеност и незавършеност на фрагмента, какъв може да е аудио изговорът и как се прави въздействащо аудио.
„Апокриф“ използва автентични апокрифни български текстове, изговорени актьорски с ритъма, интонацията и диалектните особености, съответстващи на оригиналните източници. Зад „Апокриф“ стои дълго проучване, консултации с фолклористи и дълга тренировка на специалното изговаряне.
Актьорите Цветана Манева, Невена Мандаджиева, Таня Шахова, Жорета Николова, Светлана Янчева, Деляна Хаджиянкова, Лидия Стефанова, Владимир Пенев, Чавдар Монов, Петър Пейков, Мариан Бозуков, Димитър Мартинов, Явор Гърдев, Валери Йорданов работят с гласовете си в зашеметяващ ритъм. Единствено заблуденият пътник, а може би господ, а може би скитник в изпълнението на Иван Добчев, един изпълнителско-актьорски детайл, който отличава сценичното произведение от аудиото, се противопоставя на масовата стихия.
И нещо много важно за бъдещите слушатели на „Апокриф“.
Това е аналогов запис. Аналоговият запис е изключителен.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15