На 27 януари във времето на Радиотеатъра може да чуете пиесата на Бернар Мари Колтес „В самотата на памуковите полета“.
Бернар Мари Колтес е известен френски драматург, починал през 1989 г. от СПИН. Неговите текстове за театър, именно текстове, а не пиеси, са превеждани и играни в много страни. Драматургичният му стил е изучаван в гимназиите във Франция. Той не може да бъде причислен към никое литературно течение или група. Самобитен, затворен и цялостен автор. Текстовете му пазят неговата собствена аура на изключителност и загадка. Литературният му почерк е оригинален, поетичността на езика е на най-високо художествено ниво.
За него френският критик Жил Костаз казва, „че и до днес Колтес си остава самотен, уникален глас, винаги анализиран сам по себе си. Колтес воюва за недисциплината. Той е недисциплиниран като поетика и традиция, трансформациите на мисълта и логиката му са недисциплинирано резки, непредвидими, неудобни за едно традиционно четящо съзнание“.
Действието на пиесата, която ще чуете след малко се развива „от другата страна на времето“ – в тъмните часове на нощта, когато се срещат Дилър и Клиент и се оплитат в опасна игра за купуване и предлагане, в която властват принципите на страха, желанието и сексуалността.
Патрис Шеро, първият френски изпълнител на ролята на Дилъра, отбелязва: „Най-често употребяваната дума в пиесата е желание. Произнасям го 11 пъти в първата си реплика, а Клиентът го подхваща и го казва още 7 пъти в неговата. … Желанието във всичките му форми, желание за тялото на другия, желание за владение, за непритежание, желание да се разбере и в същото време веднага да се забрави, желание да се приключи веднъж завинаги със себе си и с другия и накрая желание за смърт“.
Ролите в радиопостановката се изпълняват от артистите Любомир Младенов и Иван Налбантов. Режисьор е Цветан Цветков Молловски.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg