„Големият театър трябва да говори на ухото на зрителя. Театърът трябва да говори на всеки човек поотделно“. Това казва Хуан Майорга, един от най-добрите и плодовити съвременни испански драматурзи, чиято пиеса „Костенурката на Дарвин“ (превод Нева Мичева) ще има премиера в Радиотеатъра на 31 март. Тогава ще се излъчи първата част на постановката с режисьор Валентин Ганев, втората слушателите ще могат да чуят седмица по-късно, на 7 април. Да чуят и да се насладят на великолепните актьорски гласове на Меглена Караламбова, Ицко Финци, Йорданка Стефанова и Йосиф Шамли в един също толкова великолепен текст. Моменти от работата над радиопиесата може да видите във видеото тук.
С идеята за пиесата Хуан Майорга се сдобива, когато научава, че костенурката на Дарвин (на която естествоизпитателят първоначално дава името Хари, помисляйки я за мъжка, и чак след десетилетия грешката е поправена и тя получава името Хариет) се е поминала в австралийски зоопарк на 176 години. Това става през юни 2006 г., а през 2008 г. испанският драматург е вече готов с пиесата. Майорга е изключително продуктивен, на негова сметка са записани близо 40 пиеси, отделно останалите му трудове – научни, литературни, публицистични.
По образование Хуан Майорга е математик и философ, има докторска дисертация върху Валтер Бенямин – немският интелектуалец от еврейски произход, който се самоубива на френско-испанската граница, осъзнал, че не може да се измъкне от ръцете на националсоциалистите. Хуан Майорга не крие, че математиката му помага много в реализирането на неговите театрални текстове, казва: „Сигурен съм, че математиката, която много обичам, защото ми се струва необикновена конструкция на човешкото въображение, ме оформи като драматург. Целта ѝ като цяло, и, разбира се, математическата цел в частност, е ориентирана към откриването на онова, което свързва различни обекти… Смятам, че това е нещо, което има много общо с езика на театъра, който трябва да бъде език на синтеза“.
Синтез е и пиесата „Костенурката на Дарвин“: синтез между объркани човешки животи (които не знаят, че са объркани) и едно живо същество, което е било свидетел на близо 200 години още по-объркана човешка история, съсипала съдбите на милиони. Срещата между тях създава колизията – колизия, която предизвиква и те кара да се замислиш. В това вярва Майорга: „Театърът е живо изкуство. Изкуство, в което въображението на зрителя/слушателя е съществено“.
Прочее, повече за това какво мисли Хуан Майорга може да разберете от интервюто, което той е дал за „Артeфир“ на Силвия Чолева.
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
Генералният директор на БНР Милен Митев участва в проведената в Украйна 19-ата Световна среща на българските медии, организирана от БТА. Среща по..
След края на парламентарните избори във Франция и в навечерието на нейния национален празник разговаряме с Антоанета Колева , директор на издателство..
"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg