В съботната вечер ще почетем един от най-харизматичните родни диригенти – Руслан Райчев, роден на 5 май 1919 година в Милано.
Признаваха безспорния му професионализъм и смайваща ерудиция. Маестрото държеше много на този прословут професионализъм във всичко, до което се докосваше в работата си, защото бе учил във Виена. При Карл Бьом!
Благодарение на баща си пък, известния тенор Петър Райчев, още от най-ранни години има изключителния шанс да бъде близо до легендарни певци, диригенти, режисьори… Руслан Райчев дълги години изумяваше околните с невероятна работоспособност – ръководел е стотици спектакли и концерти у нас и в чужбина. Сякаш бе вулкан от енергия, идеи, огромно желание всичко да бъде изпипано до най-малката подробност, за да усетят дошлите в театъра и или концертната зала обсебващата сила на Музиката!
Руслан Райчев много се гордееше с факта, че тъкмо с негово участие започва летоброенето на Пловдивската опера. На 15.11.1953 г. за пръв път се вдига завесата с „Продадена невеста“ на Сметана. На диригентския пулт е синът Руслан Райчев, а режисьор на спектакъла – бащата Петър Райчев. Пак те двамата със същото заглавие шест години по-рано откриват премиерния сезон на Варненската опера. И още един първи път има за Руслан – през 1948 той е сред основателите на Музикалния театър в София заедно със Саша Попов и Стефан Македонски… Твърдеше, че тайната на успеха е в нещо съвсем простичко, но абсолютно необходимо: „Да обичаш тези, с които работиш!“
Често питаха маестрото, дали не е имал съкровена мечта да триумфира като… оперен певец. Следва лаконичен отговор: „Учих пиано при известен концертиращ артист – Карло Лонати. На 11 години постъпих в средния отдел на консерваторията в Милано. През 1932 се върнах с баща ми в София. Продължих да уча пиано при професорите Панка Пелишек и Андрей Стоянов. Кандидатствах в Музикалната академия, но не ме приеха. Записах право, а през 1938 заминах за Виена, за да уча дирижиране като обещах на баща ми, че няма да зарежа пианото. Казваха ми, че съм много добър пианист. Първоначално учих дирижиране при проф. Райхвайн, а по пиано бях в майсторския клас на Емил Зауер – един от най-изявените ученици на Лист. И тогава дойде… Бьом! От майсторския клас на Зауер избра тъкмо мен! „Идвате като корепетитор в Щаатсопер!“, отсече Карл Бьом. Помислих си, че съм роден под щастлива звезда! Това бяха едни от най-вълнуващите години в моя живот. Вероятно, защото бях само на 22…“, признава Руслан Райчев.
От 1958 е в Софийската опера като диригент и два пъти като директор. Връща се във време, когато има договор и високоплатена работа на Запад. Често го питаха: „Защо се връщахте в България?“ Отговорът на Руслан: „Два пъти съм бил на работа в Западна Германия и два пъти ме викаха „на пожар“ да оглавя Софийската опера. Два пъти съм зарязвал отлично заплащане (много мои колеги само са бленували подобно нещо), за да се връщам тук и да сядам върху… вулкан. През 1963 имах реалната възможност окончателно да напусна България: предлагаха ми западногерманско гражданство за мен и семейството ми… Нямах основание да бягам от България! Не можех да поема съдбата на политически или икономически имигрант. Икономическите имигранти никой на Запад не ги уважава. После… аз съм друго поколение…
Сантиментален съм! Тук в България са гробовете на майка ми, на баща ми…“, казва Руслан Райчев. Питат го, кое гарантира успеха на даден спектакъл, а отговорът както се досещате е светкавичен и съвсем предсказуем: „Певците! Без добри певци диригентът колкото и да е добър, не може да направи добър спектакъл. Винаги съм имал високи изисквания към певците. Не съм правил никакви компромиси с тях! Когато дирижирам съм изцяло в тяхна услуга. Да могат те, не аз, да заблестят на сцената!
Да творят свободно на крилете на вдъхновението…“
Над 90 са оперните заглавия в репертоара на прочутия диригент!
Сред любимите му са „Кармен“, „Хованщина“, „Борис Годунов“, „Травиата“, „Бал с маски“, „Тоска“, „Бохеми“…
„Бохеми“ е диригентският дебют на Райчев в Кьонингсберг на 22 март 1944 г. Препоръката идва разбира се от Карл Бьом, а 25-годишният българин ръководи спектакъла без нито една оркестрова репетиция и веднага получава договор. Това се казва кураж и самоувереност придобити от досега с велик музикант като Карл Бьом!
Колкото до диригентския занаят Руслан Райчев напомня: „Трябва да владееш до съвършенство мануалната техника! Ръцете трябва да говорят, а не да бълваш словесен поток от пулта. Имам малък, пестелив жест, който фокусира вниманието на музикантите. Дясната ръка поддържа ритмичната пулсация, а лявата е като четка на художник – вае музиката…“
В съботната вечер ще си припомним откъси из паметни спектакли в Софийската опера на „Набуко“ и „Бал с маски“ от Верди, на „Тоска“ от Пучини, както и „Манон“ от Масне – постановка на Русенския оперен театър. На диригентския пулт – Руслан Райчев.
събота, 25 май, от 20 часа
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg