„Бъди себе си, каквото и да казват“ – този стих от песен на Стинг е заглавие на новата изложба на художника Стефан Николаев, отново като ключ към иновативните и интересни негови проекти през последните години. Изложбата се показва в пловдивската галерия „Сариев“, като авторът е превърнал белия куб на това пространство в изследване на различни културни митологии и вътрешни, подсъзнателни връзки с прочути произведения от изкуството и поезията. Стефан Николаев прави препратки или към стихове на Шарл Бодлер, като цитира началото на Бодлеровото стихотворение „Съответствия“, или ни насочва към гълъба на мира на Пикасо или творба на японски артист, със заглавие „Нищото“, или към маските от древногръцкия театър. По този интересен маниер или с особени, чисто негови интерпретации художникът търси да превърне митологиите в инструмент за изследване на нашето съвремие. Културни митологии, които служат и като основа за нови експерименти със свойствата на скулптурата.
Артистът използва различни материали – мед, гранит, желязо, злато и неон, и в „на пръв поглед набързо изковани, излети и сглобени творби, авторът не спира да задава въпроса – разпадат ли се тези митологии при това тяхно материализиране, или се превръщат в инструменти за осмисляне на съвремието?“ – казва за тези творби на Стефан Николаев изкуствоведът Десислава Милева.
Стефан Николаев от години живее и работи в Париж, завършил е Парижката академия за изящни изкуства, носител е на наградата за изкуство на ЮНЕСКО, след участието си на Биенале в Цетине, Сърбия. Той е първият българин с творба пред Гран Пале“, със заглавие на български език – „Осветяването на пътя“. Това е 4-метрова монументална скулптура, от една страна почит към Париж, и от друга почит към Марсел Дюшан, който е осветил един съвсем нов път в изкуството.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg