Тази събота с любезното съдействие на Европейския Съюз за радио и телевизия предлагаме запис от последния радиосезон на директните матинета, които най-големият и най-престижен американски оперен театър – Метрополитън опера, предлага на меломаните всяка събота през сезона, от началото на декември до средата на май, от далечната 1931 година до днес. Спектакълът на „Аида“ се състоя на 6 октомври миналата година и беше излъчен в София, както и в много киносалони в света като част от киносезона на Метрополитън. Онези наши слушатели, които са го пропуснали, тази вечер имат възможността да чуят впечатляващата изява на Анна Нетребко, която за първи път представи на сцена в Ню Йорк главната роля на Аида.
Нейна достойна партньорка и съперница в спектакъла е грузинката Анита Рачвелишвили. Миналата есен тя също дебютира в Метрополитън опера като Амнерис.
Тенорът Александър Антоненко (певец с руски произход, роден в Латвия, който настоява името му да се изписва според латвийското произношение – Aleksandrs) за съжаление точно тази вечер е най-слабото звено в звездния състав. През октомври неговият Радамес бе сурово разкритикуван от нюйоркската критика, с която най-вероятно ще се съгласите, след като чуете спектакъла.
За разлика от него, великолепният баритон Куин Келси (роден и израснал в Хавай, а в последното десетилетие една от звездите в солистичния състав на Метрополитън), представя повече от достоен Амонасро, доказвайки обективността на критиците, които се възхищават от красивия му глас и го наричат „гъвкав и топъл, с меден тембър и дълбока изразителна способност“.
В партиите на Върховния жрец Рамфис и Фараона на Египет ще чуете солиста на Болшой Театър, родения в Украйна Дмитрий Белоселски и младия американец Райън Спийдо Грийн. На пулта е италианският диригент Никола Луизоти, който до миналия сезон бе музикален директор на оперния театър в Сан Франциско, а в момента продължава да изпълнява задълженията на заместник-директор на Театро Реал в Мадрид. Луизоти е безспорен специалист в жанра на операта.
По повод записа, който ще прозвучи в съботната вечер, ще се съглася с водещата на съботните радиоматинета от Метрополитън – Мери Джо Хийт, която в началото на своята анотация нарича „Аида“ една от най-популярните опери в световния репертоар и всъщност най-често изпълняваната Вердиева опера в Мет. Тя припомня и факта, че през есента на 2018 постановката е била горещ касов хит и тълпи от меломани са щурмували сградата на най-престижния американски оперен театър, за да видят Анна Нетребко в главната роля. Нюйоркчани вече са гледали Нетребко в две големи Вердиеви партии – Лейди Макбет и Леонора от „Трубадур“, но това е била първата й изява като Аида, а нейната колежка Анита Рачвелишвили наскоро е поразила публиката на Мет с превъплъщението си в Азучена. Когато двете световни оперни лъвици се появяват на нюйоркската сцена в „Аида“ – всъщност за първи път заедно в тази опера, в залата буквално хвърчат искри. Очевидци определят спектаклите като истинско откровение. Единственият, който може би ще разочарова меломаните в този запис е руският тенор с украинска фамилия, роден в Рига. 6 октомври 2018 явно не е бил ден на Антоненко. Затова пък Нетребко обещава звездна вечер още от първите тактове на знаменитата ария от първа картина, но в пета картина е просто превъзходна!
Преди Ню Йорк, през 2017 година Нетребко триумфира в Аида на Залцбургския фестивал. Нейният паметен дебют на най-престижната американска оперна сцена бе през 2002 като Наташа от „Война и мир“ на Прокофиев, дирижирана от Валерий Гергиев. Оттогава до днес фамозната Анна е представила повече от 20 партии в Метрополитън, сред които Тоска и Манон Леско от едноименните опери на Пучини, Татяна от „Евгений Онегин“ и Йоланта от едноименната опера на Чайковски, Леонора от „Трубадур“ и Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди, а след Аида – през януари 2019, тя отново се завърна на сцената на Мет в главната партия от „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа и отново в партньорство с Анита Рачвелишвили. В края на март и началото на април 2019 Анна Нетребко дебютира като Леонора от „Силата на съдбата“ в Ковънт Гардън под палката на Антонио Папано и с партньори Йонас Кауфман и Кристофър Молтман.
В края на май тя представи Мадалена от „Андре Шение“ във Виенската държавна опера, дирижирана от Марко Армилиато, а в края на юни и началото на юли ще дебютира на Арена ди Верона в три спектакъла на прочутата постановка на Франко Дзефирели – „Трубадур“ на Верди. Както в „Андре Шение“, главната тенорова партия в „Трубадур“ ще изпълни съпругът на Анна – Юсиф Ейвазов. В края на юли и началото на август Нетребко ще представи Адриана Лекуврьор в концертни изпълнения на Залцбургския фестивал, а на 14 август ще дебютира на знаменития фестивал в Байройт като Елза от „Лоенгрин“. В Метрополитън я очакват отново в края на септември и началото на октомври 2019, когато отново ще се представи в незабравимата си партия – Лейди Макбет, а след това и на 31 декември – за традиционната тържествена новогодишна галавечер. А в края на януари 2020 Нетребко ще осъществи отдавнашната си мечта да дебютира като Турандот от едноименната опера на Пучини – това ще се случи в Баварската държавна опера. В другия състав ще пее знаменитата Нина Стемме. В края на март и началото на април Нетребко отново ще се завърне в Метрополитън за спектакли на „Тоска“, след това ще пее Адриана Лекуврьор в Париж - Опера Бастий, а през юли 2020 отново ще бъде Тоска - в Ковънт Гардън.
Грузинката Анита Рачвелишвили е представяла ролята на Амнерис във Виенската държавна опера, Миланската Скала, оперните театри в Париж и Рим. Сензационният дебют на Анита в Метрополитън бе през 2011 с Кармен. На сцената в Ню Йорк Рачвелишвили е представяла и Кончаковна от „Княз Игор“ и Азучена от „Трубадур“, а в последния сезон в Ню Йорк я аплодираха в „Самсон и Далила“ и като Принцеса ди Буйон от „Адриана Лекуврьор“ – роля, която ще изпълни концертно и на Залцбургския фестивал това лято.
Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..
За да можем да кажем, че киното ни предлага мотив да обичаме и питаме, а и да даваме, както дава йовковият Серафим, в "Кино с думи" гостува жената, която..
На 6 януари 2025 г. от 19.00 часа, в артфоайе "Антракт" при Камерна сцена, Народен театър "Иван Вазов", се открива изложбата " Артистът зад плаката –..
На 6 януари България чества 177 години от рождението на гениалния поет, публицист, воевода Христо Ботев, чието име звучи като клетва за всеки българин...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg